Rabu, 23 Januari 2013

BARISAN NASIONAL MUAR SUDAH BERSEDIA

Beberapa minggu terakhir menjelang berlangsungnya Pilihan Raya Umum ke-13, hampir semua parti-parti politik yang bakal bertanding kini memperkemas jentera pada tahap tertinggi.

Antara aspek paling penting dalam proses kesiapsiagaan ini ialah membuka bilik gerakan di setiap pusat daerah mengundi di kawasan parlimen.

Bagi jentera Barisan Nasional, BN Parlimen Muar P.146, proses perubahan yang dialami pasca tsunami politik 2008 dijelmakan dalam gerak kerja menuju PRU-13.

BN Muar tidak membuka bilik gerakan sebaliknya mendirikan khemah gerakan di semua 33 pusat daerah mengundi dalam kawasan P.146.

Ahli Parlimen Muar, Datuk Razali Ibrahim berkata, ada dua falsafah tersirat di sebalik pendekatan itu.

"Pertama, langkah ini bertujuan mewujudkan keseragaman gerak kerja kami menuju PRU-13," kata Razali kepada Astro AWANI.

Beliau antara lain mengakui, jentera pilihan raya BN lazimnya tidak beroperasi seawal ini dalam proses demokrasi sebelum ini.

"Falsafah kedua di sebalik pendekatan khemah gerakan ini ialah wujudnya semangat bekerja dan ada rasa tanggungjawab dan kebersamaan di kalangan anggota parti," ujar anak jati Muar itu.

Pada masa yang sama, ia cerminan perubahan yang ditekankan oleh BN agar tidak lagi dibayangi citra atau imej elit di tengah-tengah medan politik tanahair yang sedang berubah.

BN Muar antara yang terawal menggerakkan jentera untuk medan tempur politik yang disifatkan sebagai ibu kepada segala pilihan raya.

P.146 mengandungi dua kerusi Dewan Undangan Negeri iaitu Maharani dan Sungai Balang melibatkan keseluruhan lebih 41,000 pengundi berdaftar.

Pada PRU 2008, Razali yang merupakan penyandang sejak 2004 mempertahankan kerusi itu dengan majoriti 4,661 undi.



Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Tiada ulasan: