Selasa, 11 Disember 2012

LAJIM UKIN SAHKAN BELIAU JUGA MENERIMA HASIL BALAK


Datuk Seri Panglima Lajim Ukin membuat Akuan Bersumpah (SD) hari ini dengan mendakwa pemimpin BN Sabah telah menggunakan balak untuk kekayaan ahli politik utama dan pemimpin kerajaan Sabah.

Ini sekaligus juga mengiyakan bahawa beliau juga salah seorang penerima hasil tersebut selama beliau memegang jawatan didalam kerajaan negeri Sabah, mana tidaknya, beliau baru sahaja keluar dari parti.

Beliau juga seperti tahu bahawa wang haram dari kegiatan rasuah ini disimpan di luar negara menggunakan ejen yang mengendalikan penjualan balak, jika beliau sendiri tidak terlibat, masakan beliau boleh mengetahui segala kegiatan ini dan kenapa baru kini beliau membuka segala pekong yang ada?

Atau mungkin ini adalah satu fitnah dari Lajim Ukin sendiri untuk menutup segala kegiatan beliau semasa menjadi Tim. Ketua Menteri Sabah?

Dalam perkara ketiga Akuan Bersumpah yang dibuat oleh Lajim (seperti dibawah) ada mengatakan bahawa beliau meninggalkan Kerajaan Malaysia dalam bulan Ogos 2012 berhubung perbezaan pendapat dan rasa tidak setuju mengenai pelbagai perkara terutamanya nasib rakyat Sabah yang telah lama diabaikan oleh Kerajaan Malaysia;

Persoalannya ialah, berapa lama Lajim menjadi wakil rakyat di Sabah? kenapa kini baru beliau berkata begitu? Ada sebab agaknya ni.

Dalam perkara sebelas pula beliau berkata bahawa sekian lama, pembalakan telah menjadi sumber
untuk mengkayakan diri bagi segelintir ahli politik dan pemimpin kerajaan Sabah. Dari pengalaman beliau sendiri sebagai Timbalan Ketua Menteri, mengesyaki bahawa lesen pembalakan sering dianugerahkan kepada individu yang rapat dengan pemimpin kerajaan Sabah.

Ini juga berkemungkinan besar bahawa beliau ada terlibat sama dalam isu pembalakan dan mungkin setelah kerajaan negeri Sabah menghentikan penganugerahan kawasan balak kepada beliau dan beliau bertindak untuk keluar parti dan seterusnya melontarkan pelbagai fitnah terhadap kepimpinan negeri.

Akuan sumpah yang dilakukan oleh Lajim ini nampaknya akan memakan diri beliau sendiri, mungkin beliau menyangkakan dengan bertindak keluar dari parti dan membuat tuduhan tuduhan palsu ini maka beliau akan terlepas dari segala kegiatan semasa beliau menjadi wakil rakyat dulu, kita tunggu dan lihat nanti siapa yang akan terkena.

177 ulasan:

kau berkata...

Lajim ni seperti berhasrat untuk jadi KM Sabah.

kau berkata...

pemimpin yang suka lompat-lompat parti macam Lajim ni susah untuk dipercayai.

Tanpa Nama berkata...

Lajim Ukin shouldn't call the kettle black.

Tanpa Nama berkata...

He seems to know a lot about the sale of logs procedure, maybe he is involved too.

Tanpa Nama berkata...

Lajim shouldn't point fingers when he is guilty too.

kau berkata...

banyak isu yang dimainkan sekarang ini. yang penting kita bijak menilai agar tidak mudah terpengaruh.

Tanpa Nama berkata...

Just don't think that he is no longer guilty just because he left UMNO.

Tanpa Nama berkata...

Lajim will not be let off easily if he is truly involved.

Tanpa Nama berkata...

I think this is what Lajim does to take revenge on UMNO and Musa Aman.

Tanpa Nama berkata...

Lajim had tried to lobby for the Chief Minister's seat for many years but was rejected.

Tanpa Nama berkata...

Previously he had tried to get the PM to replace the Sabah Chief Minister with himself, but Najib has rejected the notion.

Tanpa Nama berkata...

Najib said Musa Aman is still the best person to retain the Chief Minister seat, this had made Lajim very upset.

Tanpa Nama berkata...

Everyone knew that it is Lajim's ambition to become the Chief Minister.

Tanpa Nama berkata...

Apparently Anwar Ibrahim also knew that, he offered Lajim the CM seat and Lajim immediately cross over.

Tanpa Nama berkata...

It is obvious that Lajim was jealous of Musa Aman's accomplishment and the support he gets from the PM and other leaders.

Tanpa Nama berkata...

He could use any information he can get his hands on to bring down his rival.

Tanpa Nama berkata...

Lajim has betrayed PBS once, he can betray UMNO too, and surely he can also betray PKR after this with no problem.

Tanpa Nama berkata...

This shows that Lajim does not have any credibility and is entirely untrustworthy.

Tanpa Nama berkata...

It is even possible that Lajim has deliberately given a fake statement to give UMNO a bad name.

Tanpa Nama berkata...

The fact that Bumburing knew about the political contribution but Lajim does not does sound fishy.

Tanpa Nama berkata...

If both Lajim and Bumburing were UMNO leaders, how can Bumburing know but Lajim do not?

Tanpa Nama berkata...

Lajim held high post in UMNO previously, it is impossible that he knew nothing.

Tanpa Nama berkata...

What he said was suspicious and shouldn't be trusted entirely.

Tanpa Nama berkata...

Lajim may be in big trouble.

Tanpa Nama berkata...

Lajim should have exposed this matter when he is still in BN/UMNO.

Tanpa Nama berkata...

This issue is being used by the opposition to gain publicity. People must evaluate this matter wisely and not let the opposition blind your judgement.

Tanpa Nama berkata...

Lajim cannot be trusted even though he is now in the opposition.

Tanpa Nama berkata...

Lajim must be full of himself thinking that Najib would replace Musa with him.

Tanpa Nama berkata...

Pengertian Lajim terhadap pemimpin apabila pemimpin itu mendapat jawatan; akan tetapi dia lupa, ukuran sebenar pemimpin itu adalah daripada aspek kemampuan, keikhlasan dan perjuangannya.

Tanpa Nama berkata...

Lajim lupa, Islam tidak suka perasaan tamakkan jawatan tanpa sebab yang berasas yang ALLAH reda. Keinginan mendapatkan kedudukan politik untuk kepentingan diri atau sebagai kebanggaan adalah dilarang dalam agama ini.

Tanpa Nama berkata...

Islam melihat kerakusan inginkan jawatan disebabkan perasaan sukakan kedudukan dan nama hanya akan penyesalan di akhirat dan melemahkan jawatan itu sendiri. Namun dalam masa yang sama, seseorang boleh berusaha mendapatkan jawatan politik jika dia merasakan dia dapat memberikan khidmat yang lebih baik daripada orang lain.

Tanpa Nama berkata...

PERJALANAN politik Lajim penuh dengan habuan

Tanpa Nama berkata...

Tanpa habuan, beliau tidak akan bertindak.

Tanpa Nama berkata...

Tahun 1994, Lajim keluar PBS kerana habuan jawatan-Timbalan Ketua Menteri Sabah, selain habuan-habuan tersembunyi yang lain.

Tanpa Nama berkata...

Jangan lupa, cara Lajim meninggalkan PBS-usaha itu dilakukan oleh Anwar sendiri selaku Timbalan Perdana Menteri dan Pengarah Pilhanraya Sabah pada masa itu.

Tanpa Nama berkata...

Kini untuk kedua kalinya Lajim ikut Anwar juga kerana habuan. Malangnya, tindakan Lajim kali ini, tidak mempunyai sebarang impak kepada kerajaan. Jika pada tahun 1994, PBS gagal mempertahan kerajaan atas sebab kehilangan majoriti di DUN Sabah, kerana tiga ADUN PBS melompat ke dalam Umno antaranya Lajim sendiri

Tanpa Nama berkata...

Menurut bacaan Lajim, pada PRU-13 BN akan kecundang, bercanggah dengan temuan ahli-ahli akademik atau pengamat politik tanah air, bahawa BN akan terus memerintah negara

Tanpa Nama berkata...

Perkiraan Lajim ini sama dengan perkiraan Yong Teck Lee dan Bernard Giluk Dompok serta beberapa pemimpin PBS tahun 1990, bahawa pada masa itu menurut perkiraan mereka BN akan kalah kepada Angkatan Perpaduan Ummah yang diketuai oleh Tengku Razalegh Hamzah sebagai Persiden S-46; serpihan Umno

Blackforest berkata...

Lajim Ukin bakal ditabal sebagai Ketua Menteri Sabah andai pakatan pembangkang merampas negeri itu daripada BN pada PRU-13 nanti. Kalau bukan dijanjikan jawatan itu, masakan Lajim tergamak meninggalkan UMNO dan menyertai team Anwar?

Blackforest berkata...

Anwar yang pada 2008 berjanji kepada penyokongnya bahawa mereka akan mengambil alih pemerintahan negara pada 16 September dengan dakwaan lebih 30 Ahli Parlimen BN akan "melompat parti" dan menyertai mereka. Itulah janji agung (meminjam kata-kata Zul Nordin) Anwar.

Blackforest berkata...

Tidak hairan kalau pemimpin UMNO yang berpaling tadah dan menyertai pembangkang telah dijanjikan dengan pelbagai jawatan dan habuan di samping kecewa sebab tidak memperoleh apa yang mereka inginkan.

Blackforest berkata...

Dan tidak mustahil Lajim, Wilfred Bumburing adalah antara 30 Ahli Parlimen BN yang menyatakan komitmen mereka untuk menyertai kerajaan Anwar pada 2008 lalu dan hari ini mereka mengotakan janji mereka selepas membayangkan kerusi empuk yang bakal mereka duduki.

Blackforest berkata...

Semua pemimpin UMNO/BN yang "lari ke kem Anwar" perlu tanya kepada rakan-rakan Anwar yang telah meninggalkan Ketua Pembangkang itu sama ada apa yang dijanjikan Anwar itu benar atau sebaliknya.

Blackforest berkata...

Tanya sama Ezam Mohd Noor... Apa yang dia peroleh selama menjadi orang kanan Anwar sehingga sanggup sama-sama ditahan di Kamunting, tetapi akhirnya dilupakan begitu sahaja demi "madunya" Azmin Ali. Tanya juga sama lain-lain kawan baik Anwar yang sama-sama berreformasi dahulu.

Blackforest berkata...

Kesian melihat mereka yang meninggalkan perjuangan UMNO/BN semata-mata nak kejar jawatan dan habuan yang dijanjikan Anwar, kelak akhirnya hanya sekadar mengigit jari.

Blackforest berkata...

Dalam satu ceramah di rumahnya di Beaufort, Lajim terus hentam BN sebab katanya BN mengabaikan pembangunan rakyat Sabah, khususnya di Parlimen Beaufort. Kalau BN gagal membangunkan Beaufort tu bukan salah BN-lah, tetapi salahkan Ahli Parlimennya yang tak peduli nasib rakyat kawasannya.

Blackforest berkata...

20 tahun jadi Ahli Parlimen Beaufort sampai jalan raya pun tak boleh nak bawa ke kawasannya, jadah apanya jadi Ahli Parlimen. Siapa Ahli Parlimen Beaufort tu??Tentunya Lajim Ukin!

Blackforest berkata...

Lajim meludah ke langit tetapi terkena muka sendiri. Lajim sedarlah sikit dengan tindakan beliau tu.

mantera berkata...

Lumrah kebanyakan orang politik tidak lepas dari menyimpan cita-cita tinggi untuk kepentingan peribadi dan tidak pernah puas dengan kedudukan serta jawatan sedia ada.

mantera berkata...

Memang diakui ramai yang tak pandai mengukur baju di badan sendiri sebaliknya lebih suka masuk bakul angkat sendiri, lantaran itu pantang dijanjikan atau ditawarkan jawatan yang lebih tinggi segelintir politikus ini akan segera menggapainya.

mantera berkata...

Lajim Ukin adalah antara politikus yang memiliki sifat dan sikap yang tidak pernah puas dengan nikmat yang dikecapi dan acapkali terlebih ukur baju di badan sendiri.

mantera berkata...

Rakyat Sabah sendiripun sudah lama sedia maklum dengan impiannya yang membuak-buak begitu berkeinginan sekali untuk menjadi Ketua Menteri

mantera berkata...

malah pernah satu ketika diugutnya PM supaya Ketua Menteri sekarang dilucutkan jawatan dan diganti pula dengan dirinya.

mantera berkata...

Lajim pun tahu untuk naik ke tangga atas dengan menggunakan kemampuannya agak sukar untuknya menandingi kewibawaan dan pengaruh Musa Aman

mantera berkata...

Jika dia bijak mengukur kemampuan diri dan pandai memakai baju yang sesuai mengikut saiz, selayaknya Lajim patut bersyukur kerana berpeluang juga merasai nikmat duduk di kerusi empuk Timbalan Menteri di peringkat Pusat.

mantera berkata...

Tapi dek kerana nafsu membuak mahu mengutamakan cita-cita peribadi, politik ugut pula yang jadi galang ganti.

mantera berkata...

Mujurlah PM bukannya jenis yang mudah tergugat dengan ugutan, jika tidak, tentu sahaja lama kelamaan amalan ugut mengugut akan menjadi budaya biasa bagi segelintir politikus untuk menggapai jawatan tinggi dan kekayaan peribadi.

mantera berkata...

Lajim Ukin yang kepingin menjadi Ketua Menteri, ketahuilah langkahnya takkan sepanjang mana. Lagipun sudah ramai yang menggigit jari selepas tertipu dengan permainan politik janji yang sudah menjadi tabie Anwar sejak dulu lagi.

mantera berkata...

Ramai rakyat Sabah senyum sinis sambil bertanya sesama sendiri, mampukah Lajim menggapai impian untuk menduduki kerusi Ketua Menteri

mantera berkata...

Melihat pada realiti politik hari ini ditambah lagi dengan laporan temurapat PKR yang menyimpulkan masa depannya dalam PRU 13 kelak agak kelam, tidak sukar untuk kita menjangkakan nasib politik Lajim nanti.

mantera berkata...

tinjauan terkini daripada sumber-sumber terdekat menyatakan bahawa sokongan anak muda di Beufort masih kekal kepada Barisan Nasional dan tidak kepada mana-mana pemimpin tertentu seperti Datuk Lajim.

Tanpa Nama berkata...

Lajim digambarkan sebagai ahli politik yang tiada apa-apanya dicerminkan melalui pengakuannya sendirinya melalui akuan bersumpad (SD) berhubung wang RM 40 juta sumbangan kepada Umno Sabah

Tanpa Nama berkata...

Berasaskan kepada pengakuan itu, beliau bukan lagi secara tersirat mengakui, bahawa beliau sebagai ahli politik yang tidak dipercahayai

Tanpa Nama berkata...

bahawa beliau tidak mempunyai kredibilti politik yang tinggi, atas sebab itu, beliau tidak dilibatkan mengetahui hal-ehwal parti demi keterjaminan agar strategi parti tidak diketahui oleh pihak lawan.

Unknown berkata...

Pembangkang hanya sibuk mempengaruhi pemimpin BN yang tamak untuk melompat, sementara Najib sibuk mengenal pasti pembangunan rakyat, dan ada ura-ura melalui Bajet 2013 ada peruntukan tambahan bagi setiap wakil rakyat BN.

**KEKEMARUKAN MEGUASAI POLITIK SANGAT JELAS

Unknown berkata...

Apabila mendengar bahawa Najib akan memberi peruntukan tambahan bagi setiap kawasan yang di wakili BN, pembangkang memandangnya secara sinis, sambil mendakwa bahawa wang tidak akan mampu mengubah pendirian rakyat.

Sebenarnya pembangkang berfikiran jumud dan tidak ikhlas.. di lain pihak mereka mahu merampas kerajaan daripada BN, apa kah bila mereka berjaya, pembangunan rakyat akan diketepikan? berasaskan kepada cemohan mereka terhadap peruntukan yang disalurankan BN untuk membangun rakyat; mereka sebenarnya hanya mahu berkuasa untuk untuk kepentingan diri sendiri, bukannya membangun rakyat.

Unknown berkata...

kalau Anwar dan konco-konconya kembali, malapetaka akan melanda negara ini. Satu imbasan fakta, semasa krisis kewangan tahun 1997, semasa Anwar masih Menteri Kewangan, begitu banyak syarikat dan ahli perniagaan jatuh muflis, kerana tindakan Anwar menaikan bunga bank dan tempoh Non Performing Loan (NPL) dipendekan daripada enam bulan kepada tiga bulan.

Unknown berkata...

jika Anwar mengambil pendekatan sepertimana reotik dan gimik mereka untuk menipu rakyat demi undi, negara akan muflis.

Unknown berkata...

semua janji-janji Anwar ada gimik politik, kerana semuanya itu tidak akan boleh dilakukan; kalaupun dilakukan, maka kejadian rusuhan akan berlaku, atas sebab ramai rakyat jatuh miskin.

Unknown berkata...

Kepada rakyat jelata yang cinta perdamaian dan kerharmonian, tolaklah Pakatan Pembankang, terutama individu yang bernama Anwar Ibrahim

Unknown berkata...

PAS ‘mengamuk’ bila mereka dikatakan sesat oleh Dato Seri Shafie Apdal. Para ‘ulama’ PAS yang sebelum ini giat melabel UMNO sebagai sesat dan kafir ini tidak boleh menerima hakikat bila orang melabel mereka panggilan yang sama. Amukan PAS bukan main-main kerana mereka kini mengugut akan mengadakan solat hajat dan bacaan yasin jika Shafie tidak menarik balik tuduhan tersebut.

Unknown berkata...

2. Melihat dari amukan PAS sehingga sanggup membawa yasin dan solat di dalam permainan politik, sudah cukup untuk mengesahkan betapa sesatnya PAS itu.

Unknown berkata...

3. PAS adalah Parti Ajaran Sesat dan tidak layak sama sekali memakai nama Islam kerana akar permulaan PAS itu sendiri sudah bertentangan dengan Islam iaitu memecahbelahkan ummah yang sebelum ini bersatu padu di bawah satu bumbung.

Unknown berkata...

4. PAS menanam sifat buruk ke dalam diri umat Islam di Malaysia seperti suka menilai dan menghukum sesama sendiri yang mana adalah hak Allah semata-mata. PAS membawa pendekatan mengukur dan mengira dosa pahala dan iman manusia lain di dalam kehidupan seharian. Ini menyebabkan umat Islam di Malaysia mula bersyak wasangka, tuduh menuduh serta bermusuhan sesama sendiri. Pendekatan ini juga menggalakkan sifat prejudis, takbur dan riak.

Unknown berkata...

5. Akibatnya, masyarakat Islam di Malaysia menjadi masyarakat yang mementingkan kulit dan bukan isinya kerana terlalu bimbang dengan pandangan orang lain.

Unknown berkata...

7. PAS sering melaungkan bahawa PAS adalah Islam dan Islam adalah PAS. Fahaman ini jelas sesat kerana PAS hanyalah sebuah parti politik dan bukannya agama. Bila namanya politik, tidak boleh tidak ia tetap akan terpalit dengan kotoran. PAS telah dengan sengaja mencemar nama Islam dengan menamakan parti mereka dengan nama Islam.

albet wong berkata...

Lajim mahu jadi Ketua Menteri Sabah kah?

albet wong berkata...

Tidak layak lagi oo Lajim kalau macam itu.

albet wong berkata...

Tidak ada yang hebat dengan Lajim untuk disokong.

albet wong berkata...

Apa yang Lajim telah buat semasa menjadi wakil rakyat.

albet wong berkata...

menabur janji sana sini tapi yang menjadi mangsa adalah kerajaan BN yang terjejas nama.

albet wong berkata...

Lajim menabur janji sana sini tapi tidak ada janji pun yang tertunai dengan baik.

albet wong berkata...

parasit sebegini memang patut digugurkan kerana akan menjejaskan nama parti sendiri.

albet wong berkata...

Tindakan Lajim keluar parti ini satu tindakan yang bagus sebenarnya.

albet wong berkata...

Tidak perlulah terpedaya dengan permainan yang dibuat oleh Lajim ini.

albet wong berkata...

Ini hanya kenyataan Lajim sebagai seorang pengkhianat yang mengejar jawatan ketua menteri.

albet wong berkata...

dari dulu lagi Lajim impikan Kerusi Ketua Menteri ini. Tapi kerana dengki dengan Datuk Musa maka Lajim bertindak dengan bijak keluar daripada BN. Parasit memang patut buat begitu.

albet wong berkata...

Lajim keluar parti kerana telah dijanjikan oleh Anwar untuk jawatan ketua menteri jika menang PRU13.

albet wong berkata...

Kerana mengejar kerusi ketua menteri Lajim sanggup mengkhianati kawan-kawan yang lain.

albet wong berkata...

Tidak perlulah terpedaya dengan Lajim ini. Begitu juga dengan Bumburing.

albet wong berkata...

Tapi kalau kita lihat sendiri pun sehingga sekarang Lajim tidak ada parti lagi. PR pun belum terima Lajim lagi.

albet wong berkata...

Dengar-dengar PKR mahu mengambil Lajim tapi masih mendapat halangan daripada DAP untuk semua ini.

albet wong berkata...

Tambahan lagi ada ahli PR yang mengatakan Lajim ini adalah perisik yang dihantar oleh BN untuk PR.

albet wong berkata...

Tidak tahu lagi akan kebenaran dalam hal ini. memang susah kita mahu nilai Lajim buat masa sekarang.

albet wong berkata...

Kenyataan Lajim mengenai RM40juta ini pun tidak pasti lagi adakah ini ujian PKR untuk Lajim untuk diterima masuk dalam parti tersebut.

albet wong berkata...

Lajim diuji kesetiaan kepada PR. Jadi terpaksa memberikan kenyataan yang bukan-bukan untuk memastikan diterima dalam PKR.

Anon berkata...

AHLI Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohd Hashim sudah sah memasuki UMNO apabila menyerahkan borang keahlian kepada Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak. Turut bersama-sama dengan Zahrain ialah lebih 300 orang bekas pengikut PKR Pulau Pinang dari pelbagai Cabang dan Ranting.

Anon berkata...

Ironinya, Zahrain adalah pemimpin PKR yang menjadi saksi kepada janji bulan bintang Anwar untuk membantu penduduk Kg Buah Pala sebelum pilihanraya umum 2008.

Anon berkata...

Kemasukan Zahrain ke dalam UMNO tidaklah begitu mengejutkan kerana sebelum ini pun beliau telah begitu kritis dengan Anwar Ibrahim terutama sejak membuat pengumuman untuk keluar dari parti tersebut pada 2010 bersama-sama dengan beberapa orang bekas Ahli Parlimen PKR yang lain.

Anon berkata...

Walaupun digembar-gembur Zahrain telah berpatah arang, berkerat rotan dengan UMNO dulu, tapi dalam politik apa pun boleh jadi. Janji orang politik dalam hal macam ini mana boleh pakai sangat.

Anon berkata...

Tapi yang penting Zahrain masuk UMNO, dia tidak hipkorit macam 2 bekas ahli Parlimen BN yang mengumumkan keluar parti masing-masing (UMNO & UPKO) tapi sehingga kini tidak mengumumkan untuk menyertai PKR walaupun awalnya digembar-gemburkan begitu.

Anon berkata...

Peranan kedua ekor tersebut (Lajim Ukin dan Wilfred Bumburing) nampaknya setakat ini adalah sebagai watak tambahan bagi menjayakan drama bersiri terbaru terbitan Anwar Ibrahim Production bertajuk “Musa Aman dan sumbangan RM 40 juta kepada UMNO Sabah”.

Anon berkata...

Selain Lajim yang terpaksa mengeluarkan wang RM 50,000 untuk membeli surat Anwar kepada Azizah dari dalam penjara dalam satu jualan amal memorabilia pemimpin Pakatan haram ini bulan lepas.

Anon berkata...

Lain dari itu, tidak nampak apa sumbangan kedua ekor katak tersebut kepada PKR, maka itulah agaknya DAP Pulau Pinang memperkenalkan enakmen yang menghalang ADUN negeri tersebut dari melompat parti, sebab dia tahu, tindakan lompat parti kedua ekor tersebut tidak memberikan hasil yang diharapkan.

Anon berkata...

Bercakap tentang perkara tersebut, ADUN PKR Pulau Pinang dilihat rakyat sebagai hipokrit terbesar kerana menyokong pindaan tersebut dikala Ketua Umumnya sendiri mengalu-ngalukan ‘lompatan’ yang dilakukan Lajim dan Wilfred di Sabah, dalam masa hampir sama pulak tu.

Anon berkata...

Penulis cuma hairan, tidak adakah macai pembangkang ini yang tertanya-tanya kenapa 2 ekor itu tidak rasmi menyertai PKR. Lebih aneh lagi, Lajim dan Wilfred menubuhkan Pakatan politik tempatan sendiri iaitu Pakatan Perubahan Sabah dan Angkatan Perubahan Sabah – yang dikirakan ‘kerja susah’ dibanding menyertai PKR sebagai ahli.

Anon berkata...

Lajim dan Wilfred juga mengumumkan kedua pakatan politik yang ditubuhkan mereka akan menyokong Pakatan Rakyat – entiti yang secara rasminya tidak wujud secara rasmi. So, apa yang dia sokong, angin, hantu?

Anon berkata...

Semua ini mencetus lebih banyak persoalan dan andaian berlakunya konspirasi. Mungkin kedua ekor katak tersebut tidak yakin dengan Anwar Ibrahim yang banyak buat kerja jahat dalam menggagalkan kerajaan Sabah yang sepatutnya diterajui PBS pada 1994.

Anon berkata...

Maka itu mereka tidak mahu terlibat dengan Anwar secara rasmi dan keluar BN untuk menunjukkan perasaan tidak puas hati kepada Ketua Menteri. Pendek kata, Anwar menang sorak sajalah, tapi isi tidak ada apa-apa.

Azroy berkata...

Sumbangan Politik: Lajim juga ada penaja

JANGAN PERCAYA SANGAT DENGAN LAJIM.. BELIAU SENDIRI DENGAN RAKUS MEMBOLOT PROJEK2 KERAJAAN DAN MEMELIHARA KRONI UNTUK MENAJA POLITIK BELIAU

Datuk Lajim Ukin yang mana popularitinya semakin menurun sejak keluar daripada umno, hari ini cuba menggunakan sebaik-baiknya akuan bersumpah beliau untuk menghentam kepimpinan kerajaan negeri Sabah sekaligus untuk mempromosikan diri beliau sebagai pemimpin yang bersih, telus dan berintegriti.

BUKTI RASUAH LAJIM UKIN SENDIRI SUDAH TERSEBAR DI INTERNET,, KENAPA PAKATAN RAKYAT SENYAP?

Azroy berkata...

Sumbangan Politik: Lajim juga ada penaja

JANGAN PERCAYA SANGAT DENGAN LAJIM.. BELIAU SENDIRI DENGAN RAKUS MEMBOLOT PROJEK2 KERAJAAN DAN MEMELIHARA KRONI UNTUK MENAJA POLITIK BELIAU

Namun berdasarkan pendedahan Raja Petra Kamarudin melalui artikel Tales From the East, Lajim Ukin sebenarnya sudah lama menjadi beban kepada umno Sabah ekoran skandal rasuah beliau sejak memegang pelbagai jawatan dalam kerajaan negeri dan parti.

BUKTI RASUAH LAJIM UKIN SENDIRI SUDAH TERSEBAR DI INTERNET,, KENAPA PAKATAN RAKYAT SENYAP?

Azroy berkata...

Sumbangan Politik: Lajim juga ada penaja

JANGAN PERCAYA SANGAT DENGAN LAJIM.. BELIAU SENDIRI DENGAN RAKUS MEMBOLOT PROJEK2 KERAJAAN DAN MEMELIHARA KRONI UNTUK MENAJA POLITIK BELIAU

Malah, menurut RPK Lajim keluar meninggalkan umno juga didorong oleh sikap tamak beliau yang menuntut balasan berbentuk wang ringgit bagi membayar hutang-hutangnya serta menuntut jawatan Timbalan Perdana Menteri atau sekurang-kurangnya jawatan Ketua Menteri Sabah..

BUKTI RASUAH LAJIM UKIN SENDIRI SUDAH TERSEBAR DI INTERNET,, KENAPA PAKATAN RAKYAT SENYAP?

Azroy berkata...

Sumbangan Politik: Lajim juga ada penaja

JANGAN PERCAYA SANGAT DENGAN LAJIM.. BELIAU SENDIRI DENGAN RAKUS MEMBOLOT PROJEK2 KERAJAAN DAN MEMELIHARA KRONI UNTUK MENAJA POLITIK BELIAU

Namun Lajim tidak boleh dijadikan Ketua Menteri atau Timbalan Perdana Menteri kerana terlalu banyak skandal rasuah beliau yang menurut RPK akan didedahkan pada bila-bila masa sebaik penamaan calon dibuat.

BUKTI RASUAH LAJIM UKIN SENDIRI SUDAH TERSEBAR DI INTERNET,, KENAPA PAKATAN RAKYAT SENYAP?

Azroy berkata...

Sumbangan Politik: Lajim juga ada penaja

JANGAN PERCAYA SANGAT DENGAN LAJIM.. BELIAU SENDIRI DENGAN RAKUS MEMBOLOT PROJEK2 KERAJAAN DAN MEMELIHARA KRONI UNTUK MENAJA POLITIK BELIAU

Bukan sahaja RPK, malah Datuk Musa Aman juga tahu skandal rasuah Lajim Ukin. Atas sebab itu Lajim Ukin tidak disenaraikan sebagai "winnable candidate" oleh Datuk Musa Aman bagi membolehkan beliau dicalonkan pada PRU13 nanti.

BUKTI RASUAH LAJIM UKIN SENDIRI SUDAH TERSEBAR DI INTERNET,, KENAPA PAKATAN RAKYAT SENYAP?

Azroy berkata...

Sumbangan Politik: Lajim juga ada penaja

JANGAN PERCAYA SANGAT DENGAN LAJIM.. BELIAU SENDIRI DENGAN RAKUS MEMBOLOT PROJEK2 KERAJAAN DAN MEMELIHARA KRONI UNTUK MENAJA POLITIK BELIAU

Menyedari masa depannya semakin gelap, maka terpaksalah Lajim keluar meninggalkan umno dan menyokong pembangkang bagi melepaskan dendam kesumat beliau terhadap kepimpinan Datuk Musa Aman, sekaligus untuk mencapai hasrat beliau untuk menduduki jawatan yang lebih tinggi dari Timbalan Ketua Menteri.

BUKTI RASUAH LAJIM UKIN SENDIRI SUDAH TERSEBAR DI INTERNET,, KENAPA PAKATAN RAKYAT SENYAP?

Azroy berkata...

Sumbangan Politik: Lajim juga ada penaja

JANGAN PERCAYA SANGAT DENGAN LAJIM.. BELIAU SENDIRI DENGAN RAKUS MEMBOLOT PROJEK2 KERAJAAN DAN MEMELIHARA KRONI UNTUK MENAJA POLITIK BELIAU

Amat pelik apabila politikus seperti Lajim Ukin yang tidak lagi mendapat tempat dalam kerajaan mahupun parti tiba-tiba timbul kesedaran untuk melakukan perubahan bagi menumbangkan kerajaan yang selama ini banyak menyumbang kepada kemewahan beliau. Kenapa kesedaran itu tidak timbul ketika 5 atau 10 tahun lepas? Kenapa kesedaran itu tidak timbul ketika Lajim Ukin dengan rakus membolot projek-projek kerajaan?

BUKTI RASUAH LAJIM UKIN SENDIRI SUDAH TERSEBAR DI INTERNET,, KENAPA PAKATAN RAKYAT SENYAP?

Azroy berkata...

Sumbangan Politik: Lajim juga ada penaja

JANGAN PERCAYA SANGAT DENGAN LAJIM.. BELIAU SENDIRI DENGAN RAKUS MEMBOLOT PROJEK2 KERAJAAN DAN MEMELIHARA KRONI UNTUK MENAJA POLITIK BELIAU

Berikut adalah ringkasan pendedahan RPK berkenaan dengan skandal rasuah Lajim Ukin;

- Penaja Kewangan Lajim, seorang rakyat Brunei yang berhijrah ke Sabah dikenali sebagai Mr. W, Lajim sendiri dikenali sebagai Mr. J. “J” bermaksud “jackpot”.

- Pada tahun 2007, sebelum PRU 2008, Lajim telah menjanjikan kontrak bernilai RM50 juta untuk membina Kolej Islam di Beaufort tetapi dia meminta Mr. W supaya membayar komisyen pendahuluan untuk disalurkan ke Tabung Pilihanraya PRU 12.

- Mr. W telah membayar RM8 juta kepada Lajim.

- Walaubagaimanapun, Mr. W tidak mendapat apa-apa projek melainkan 55 keping cek yang tidak bertarikh berjumlah RM3 juta. Namun semua cek itu tidak bernilai.


- Pernah satu masa, Lajim berhutang kepada Ah Long sejumlah RM800,000 dan dia terpaksa menggadaikan dua jam Rolex emasnya untuk membayar hutang tersebut.


- Projek RM50 juta untuk membina Kolej Islam itu sebenarnya tidak wujud. Dan Mr. W tidak lagi mahu membantu Lajim. (Sebab itu Lajim terpaksa mencari seorang penaja baru)


BUKTI RASUAH LAJIM UKIN SENDIRI SUDAH TERSEBAR DI INTERNET,, KENAPA PAKATAN RAKYAT SENYAP?

Azroy berkata...

Sumbangan Politik: Lajim juga ada penaja

JANGAN PERCAYA SANGAT DENGAN LAJIM.. BELIAU SENDIRI DENGAN RAKUS MEMBOLOT PROJEK2 KERAJAAN DAN MEMELIHARA KRONI UNTUK MENAJA POLITIK BELIAU

Sebenarnya, Mr. W mahu wangnya dikembalikan dan sekiranya tidak, dia akan mendedahkan perkara ini. Dan oleh sebab itu, Umno tidak mahu lagi mencalonkan Lajim dalam PRU akan datang. Dan sebab itu juga secara tiba-tiba, Lajim “tersedar” dan kemudiannya menyertai pembangkang untuk membuat perubahan yang kononnya berpaksikan keadilan, ketelusan, kebertanggungjawaban, memerangi rasuah, penyelewengan kuasa…dan macam-macam lagi. Sedangkan dialah yang rasuah!

BUKTI RASUAH LAJIM UKIN SENDIRI SUDAH TERSEBAR DI INTERNET,, KENAPA PAKATAN RAKYAT SENYAP?

Azroy berkata...

Sumbangan Politik: Lajim juga ada penaja

JANGAN PERCAYA SANGAT DENGAN LAJIM.. BELIAU SENDIRI DENGAN RAKUS MEMBOLOT PROJEK2 KERAJAAN DAN MEMELIHARA KRONI UNTUK MENAJA POLITIK BELIAU

Sekiranya dakwaan ini tidak benar, alangkah baiknya jika Lajim Ukin dapat membuat satu lagi akuan bersumpah bagi menafikan tuduhan ini. Berbanding dengan akuan bersumpah beliau berkenaan dengan skandal RM40 juta, pendedahan RPK ini lebih sarat dengan fakta dan nilai rasuah, cuma nama sebenar penaja Lajim Ukin tidak disebutkan. Jesteru, jika benar Lajim ikhlas berjuang untuk membanteras rasuah, beliau wajar tampil menafikan tuduhan ini, atau ambil tindakan undang-undang sekiranya perlu.

BUKTI RASUAH LAJIM UKIN SENDIRI SUDAH TERSEBAR DI INTERNET,, KENAPA PAKATAN RAKYAT SENYAP?

Azroy berkata...

Lajim gila jawatan

JANGAN PERCAYA SANGAT DENGAN LAJIM.. BELIAU SENDIRI DENGAN RAKUS MEMBOLOT PROJEK2 KERAJAAN DAN MEMELIHARA KRONI UNTUK MENAJA POLITIK BELIAU

RAMAI yang tidak lupa, bagaimana Lajim mengamok kerana tidak dilantik sebagai Timbalan Ketua Menteri sebaliknya, Datuk Baharom AB Titingan, meskipun mantan ADUN Balung itu, tewas pada PRN Sabah semasa Sabah diperintah Parti Bersatu Sabah.

LAJIM UKIN BERPOLITIK HANYA UNTUK MENGEJAR JAWATAN.. SEJAK DULU LAJIM UKIN MENGIDAM JAWATAN KETUA MENTERI SABAH

Azroy berkata...

Lajim gila jawatan

JANGAN PERCAYA SANGAT DENGAN LAJIM.. BELIAU SENDIRI DENGAN RAKUS MEMBOLOT PROJEK2 KERAJAAN DAN MEMELIHARA KRONI UNTUK MENAJA POLITIK BELIAU

Di kalangan Umno sendiri, ramai yang tahu bagaimana Lajim turun naik ke Putrajaya pada tahun 2003 kerana melobi jawatan Ketua Menteri untuk menggantikan Tan Sri Chong Kah Kiat yang akan tamat tempoh.

LAJIM UKIN BERPOLITIK HANYA UNTUK MENGEJAR JAWATAN.. SEJAK DULU LAJIM UKIN MENGIDAM JAWATAN KETUA MENTERI SABAH

Azroy berkata...

Lajim gila jawatan

JANGAN PERCAYA SANGAT DENGAN LAJIM.. BELIAU SENDIRI DENGAN RAKUS MEMBOLOT PROJEK2 KERAJAAN DAN MEMELIHARA KRONI UNTUK MENAJA POLITIK BELIAU

Lajim berkecimpung dalam politik semata-mata untuk mengejar jawatan; atas sebab itu, apabila Anwar "menawarkan" jawatan Ketua Menteri jika Pakatan Rakyat menang di Sabah, menjadikan dia mabuk dan lupa diri.

LAJIM UKIN BERPOLITIK HANYA UNTUK MENGEJAR JAWATAN.. SEJAK DULU LAJIM UKIN MENGIDAM JAWATAN KETUA MENTERI SABAH

Azroy berkata...

Lajim gila jawatan

JANGAN PERCAYA SANGAT DENGAN LAJIM.. BELIAU SENDIRI DENGAN RAKUS MEMBOLOT PROJEK2 KERAJAAN DAN MEMELIHARA KRONI UNTUK MENAJA POLITIK BELIAU

Lajim tidak mampu menilai dirinya sendiri apakah mempunyai kemampuan untuk mengurus atau mentadbir. Lajim mendapat jawatan dalam politik, bukan disebabkan kemampuannya, akan tetapi berasaskan peras ugut.

LAJIM UKIN BERPOLITIK HANYA UNTUK MENGEJAR JAWATAN.. SEJAK DULU LAJIM UKIN MENGIDAM JAWATAN KETUA MENTERI SABAH

Azroy berkata...

Lajim gila jawatan

JANGAN PERCAYA SANGAT DENGAN LAJIM.. BELIAU SENDIRI DENGAN RAKUS MEMBOLOT PROJEK2 KERAJAAN DAN MEMELIHARA KRONI UNTUK MENAJA POLITIK BELIAU

Apabila Najib dilantik sebagai Perdana Menteri, Lajim dilantik sebagai Timbalan Menteri, kerana pada masa dan ketika itu keadaan poiltik bagi BN cukup rentan dan gawat, ekoran kasak kusuk yang berlaku. Tambahan pula ada ura-ura Lajim akan keluar Umno/BN jika tidak diberi jawatan.

LAJIM UKIN BERPOLITIK HANYA UNTUK MENGEJAR JAWATAN.. SEJAK DULU LAJIM UKIN MENGIDAM JAWATAN KETUA MENTERI SABAH

Azroy berkata...

Lajim gila jawatan

JANGAN PERCAYA SANGAT DENGAN LAJIM.. BELIAU SENDIRI DENGAN RAKUS MEMBOLOT PROJEK2 KERAJAAN DAN MEMELIHARA KRONI UNTUK MENAJA POLITIK BELIAU

Apabila keadaan politik tenang, Najib sukar sudah untuk digertak, atas sebab itu, Najib sanggup kehilangan Lajim, apabila MP Beaufort itu mendesak Najib, agar Musa Aman diganti sebagi Ketua Menteri Sabah. Bukan sahaja Najib menolak mentah desakan Lajim itu, malah menegaskan, Musa akan tetap menjadi Ketua Menteri Sabah selepas PRU-13.

LAJIM UKIN BERPOLITIK HANYA UNTUK MENGEJAR JAWATAN.. SEJAK DULU LAJIM UKIN MENGIDAM JAWATAN KETUA MENTERI SABAH

Azroy berkata...

Lajim gila jawatan

JANGAN PERCAYA SANGAT DENGAN LAJIM.. BELIAU SENDIRI DENGAN RAKUS MEMBOLOT PROJEK2 KERAJAAN DAN MEMELIHARA KRONI UNTUK MENAJA POLITIK BELIAU

Pengertian Lajim terhadap pemimpin apabila pemimpin itu mendapat jawatan; akan tetapi dia lupa, ukuran sebenar pemimpin itu adalah daripada aspek kemampuan, keikhlasan dan perjuangannya. Pemimpin seperti ini akan terus berada dalam persada kepimpinan negara, sebaliknya individu yang merasa menjadi pemimpin kerana tindakan peras ugut, sampai satu ketika akan hanyut dan tidak mendapat tempat lagi. Perkara ini, disadari oleh Lajim, atas sebab itu dia keluar daripada Umno/BN, kerana dia tahu, bahawa masanya telah tiba untuk direhatkan selama-lamanya.

LAJIM UKIN BERPOLITIK HANYA UNTUK MENGEJAR JAWATAN.. SEJAK DULU LAJIM UKIN MENGIDAM JAWATAN KETUA MENTERI SABAH

Azroy berkata...

SD Lajim Ukin: Akuan Bersumpah atau Akuan Merepek?

AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN TIDAK DITERIMA RAKYAT SABAH SEBAGAI AKUAN BERSUMPAH, SEBALIKNYA LEBIH KEPADA AKUAN MEREPEK

Jika begitulah kesimpulan yang dibuat oleh Lajim, bermakna hasil siasatan ICAC dan SPRM juga tidak benar? Sudah berkali-kali dijelaskan bahawa kenyataan Nazri adalah berdasarkan siasatan kedua-dua badan pencegahan rasuah. Beliau hanya membaca jawapan yang diberikan kepadanya di Parlimen. Sebaliknya, yang menyiasat dan menutup kes itu adalah BADAN PENCEGAHAN RASUAH, bukannya Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

BAIK LAJIM BACA SENDIRI AKUAN MEREPEK BELIAU DAN BANDINGKAN DENGAN AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD BERKENAAN DENGAN SKANDAL RM3 BILLION BELIAU

Azroy berkata...

SD Lajim Ukin: Akuan Bersumpah atau Akuan Merepek?

AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN TIDAK DITERIMA RAKYAT SABAH SEBAGAI AKUAN BERSUMPAH, SEBALIKNYA LEBIH KEPADA AKUAN MEREPEK

Jika Lajim yakin bahawa kenyataan itu menyeleweng dan tidak benar, kenapa bukan beliau saja yang terbang ke Hong Kong dan jadi saksi dihadapan pegawai-pegawai ICAC bahawa wujud keraguan dalam kes tersebut? Malah Lajim mendakwa wujud salahguna kuasa dalam penganugerahan lesen pembalakan di Sabah yang menguntungkan beberapa orang, tapi kenapa dia tidak sebut nama orang itu?

BAIK LAJIM BACA SENDIRI AKUAN MEREPEK BELIAU DAN BANDINGKAN DENGAN AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD BERKENAAN DENGAN SKANDAL RM3 BILLION BELIAU

Azroy berkata...

SD Lajim Ukin: Akuan Bersumpah atau Akuan Merepek?

AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN TIDAK DITERIMA RAKYAT SABAH SEBAGAI AKUAN BERSUMPAH, SEBALIKNYA LEBIH KEPADA AKUAN MEREPEK

Jika kita bandingkan akuan bersumpah Lajim Ukin dan akuan bersumpah Abdul Murad berkenaan dengan akaun RM3 bilion yang dikawal oleh Anwar Ibrahim, akuan bersumpah Abdul Murad bersifat lebih "berani" dan meyakinkan kerana turut disertakan butiran terperinci seperti nama penyumbang serta nilai dana.

BAIK LAJIM BACA SENDIRI AKUAN MEREPEK BELIAU DAN BANDINGKAN DENGAN AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD BERKENAAN DENGAN SKANDAL RM3 BILLION BELIAU

Azroy berkata...

SD Lajim Ukin: Akuan Bersumpah atau Akuan Merepek?

AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN TIDAK DITERIMA RAKYAT SABAH SEBAGAI AKUAN BERSUMPAH, SEBALIKNYA LEBIH KEPADA AKUAN MEREPEK

Apa peranan Lajim sebagai Timbalan Ketua Menteri? Adakah beliau hanya menjadi pemerhati kepada penyelewengan yang didakwanya berlaku dalam kepimpinan kerajaan negeri Sabah? atau Lajim juga telah mendapat tempias hasil balak-balak ini memandangkan beliau adalah "Timbalan" kepada Ketua Menteri?

BAIK LAJIM BACA SENDIRI AKUAN MEREPEK BELIAU DAN BANDINGKAN DENGAN AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD BERKENAAN DENGAN SKANDAL RM3 BILLION BELIAU

Azroy berkata...

SD Lajim Ukin: Akuan Bersumpah atau Akuan Merepek?

AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN TIDAK DITERIMA RAKYAT SABAH SEBAGAI AKUAN BERSUMPAH, SEBALIKNYA LEBIH KEPADA AKUAN MEREPEK

Memandangkan Lajim tahu mengenai "proses" mengkayakan kroni di Sabah melalui hasil balak, saya juga boleh simpulkan bahawa Lajim juga turut mendapat manfaat hasil dari balak-balak ini sepanjang beliau berada dalam umno.

BAIK LAJIM BACA SENDIRI AKUAN MEREPEK BELIAU DAN BANDINGKAN DENGAN AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD BERKENAAN DENGAN SKANDAL RM3 BILLION BELIAU

Azroy berkata...

SD Lajim Ukin: Akuan Bersumpah atau Akuan Merepek?

AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN TIDAK DITERIMA RAKYAT SABAH SEBAGAI AKUAN BERSUMPAH, SEBALIKNYA LEBIH KEPADA AKUAN MEREPEK

Sebagai politician yang berpengalaman, malah duduk bersama-sama pemimpin BN yang hari ini dituduhnya sebagai menyeleweng, tidak mustahil Lajim Ukin juga terpalit sama dalam skandal ini. Sebab itu Lajim enggan dedahkan nama atau membuat laporan polis atau SPRM berkenaan dengan penyalahgunaan kuasa dikalangan pemimpin-pemimpin BN negeri Sabah.

BAIK LAJIM BACA SENDIRI AKUAN MEREPEK BELIAU DAN BANDINGKAN DENGAN AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD BERKENAAN DENGAN SKANDAL RM3 BILLION BELIAU

Azroy berkata...

SD Lajim Ukin: Akuan Bersumpah atau Akuan Merepek?

AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN TIDAK DITERIMA RAKYAT SABAH SEBAGAI AKUAN BERSUMPAH, SEBALIKNYA LEBIH KEPADA AKUAN MEREPEK

Seperkara lagi yang amat menjengkelkan saya ialah, apabila Lajim menggunakan istilah "mengesyaki" dalam akuan bersumpah beliau. Apa pula pandangan Lajim jika ada pemimpin BN yang membuat akuan bersumpah dengan "mengesyaki" bahawa Lajim menyeleweng peruntukkan kerajaan Pusat yang sepatutnya digunakan untuk menaiktaraf kemudahan infrastruktur di Beaufort??

BAIK LAJIM BACA SENDIRI AKUAN MEREPEK BELIAU DAN BANDINGKAN DENGAN AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD BERKENAAN DENGAN SKANDAL RM3 BILLION BELIAU

Azroy berkata...

SD Lajim Ukin: Akuan Bersumpah atau Akuan Merepek?

AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN TIDAK DITERIMA RAKYAT SABAH SEBAGAI AKUAN BERSUMPAH, SEBALIKNYA LEBIH KEPADA AKUAN MEREPEK

Dalam akuan bersumpah ini, Lajim turut menyatakan bahawa beliau tidak pernah tahu mengenai derma politik RM40 juta kepada umno Sabah. Tapi bagaimana pula Lajim tahu dari mana datangnya sumber dana ini sehingga kepada proses "penyucian" wang tersebut di luar negara yang kemudiannya dipindahkan semula untuk manfaat ahli politik Sabah?

BAIK LAJIM BACA SENDIRI AKUAN MEREPEK BELIAU DAN BANDINGKAN DENGAN AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD BERKENAAN DENGAN SKANDAL RM3 BILLION BELIAU

Azroy berkata...

SD Lajim Ukin: Akuan Bersumpah atau Akuan Merepek?

AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN TIDAK DITERIMA RAKYAT SABAH SEBAGAI AKUAN BERSUMPAH, SEBALIKNYA LEBIH KEPADA AKUAN MEREPEK

Lengkap sangat skrip Lajim Ukin kononnya balak-balak itu dijual pada harga yang rendah, kemudian disalurkan sebagai rasuah dan dimasukkan ke akaun-akaun di luar negara. Tapi bila ditanya mengenai dana itu, boleh pula dia jawab "saya tidak pernah tahu mengenai derma politik RM40 juta kepada umno Sabah".

BAIK LAJIM BACA SENDIRI AKUAN MEREPEK BELIAU DAN BANDINGKAN DENGAN AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD BERKENAAN DENGAN SKANDAL RM3 BILLION BELIAU

Azroy berkata...

SD Lajim Ukin: Akuan Bersumpah atau Akuan Merepek?

AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN TIDAK DITERIMA RAKYAT SABAH SEBAGAI AKUAN BERSUMPAH, SEBALIKNYA LEBIH KEPADA AKUAN MEREPEK

Sebenarnya, Lajim sudah lama menyimpan dendam kesumat terhadap Ketua Menteri Sabah, malah tanda-tanda itu sudah wujud ketika PRU 2008 apabila Ketua Wanita Umno Beaufort, Datuk Azizah Mohd Dun dibenarkan melawan beliau (Lajim). Namun, Lajim terpaksa bertahan dalam umno untuk beberapa tahun kerana masih banyak projek-projek kerajaan yang belum "dikebas" oleh beliau.

BAIK LAJIM BACA SENDIRI AKUAN MEREPEK BELIAU DAN BANDINGKAN DENGAN AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD BERKENAAN DENGAN SKANDAL RM3 BILLION BELIAU

Azroy berkata...

SD Lajim Ukin: Akuan Bersumpah atau Akuan Merepek?

AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN TIDAK DITERIMA RAKYAT SABAH SEBAGAI AKUAN BERSUMPAH, SEBALIKNYA LEBIH KEPADA AKUAN MEREPEK

Sifat "gunting dalam lipatan" Lajim Ukin sebenarnya sudah dihidu awal oleh Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman dan pemimpin-pemimpin BN Sabah yang lain. Sebab itu Lajim tidak dicalonkan pada PRU13 kali ini kerana khuatir beliau akan menjadi liabiliti kepada BN Sabah. Dan mungkin sebab itu juga Lajim disisihkan dari mengetahui apa sahaja hal ehwal parti kerana dikhuatiri "kain" umno akan diselak seluas-luasnya menggunakan "gunting" berkarat Lajim Ukin untuk tatapan pembangkang.

BAIK LAJIM BACA SENDIRI AKUAN MEREPEK BELIAU DAN BANDINGKAN DENGAN AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD BERKENAAN DENGAN SKANDAL RM3 BILLION BELIAU

Tanpa Nama berkata...

Dari awal kami dah kata permainan lompat Sabah Anwar kali ini tidak ada apa-apa tapi hanya permainan GEMPAQ saja.

Tanpa Nama berkata...

Anwar tidak akan berjaya kali ini. Malah dia akan lagi pening untuk main lompat di Sabah. Ini bukan tahun 1994.

Tanpa Nama berkata...

Ini tahun 2012 dan orang Sabah tahu Anwar tidak boleh deliver kerana dia bukan TPM lagi. Mereka tahu Anwar tidak deliver janji pada tahun 1994.

Tanpa Nama berkata...

Lajim tak bodoh juga kerana dia sedang squeeze Anwar

Tanpa Nama berkata...

Anwar sedang GEMPAQkan bahawa ada 10 dan ada kata 18 nak lompat, tapi buat masa ini, yang nak lompat hanya UPKO yang tidak ada pengaruh.

Tanpa Nama berkata...

Kesian bagi sesiapa yang membaca dan percaya Anil Netto yang sapa dalam game ini tahu dia penyokong tegar dan terbayar Anwar sekian lama

Tanpa Nama berkata...

Tambah lagi, ingat ketua-ketua PKR tempatan tak marah bila Anwar bawak masuk mereka-mereka seperti Lajim Ukin dan Wilfred Bumburing untuk sesuatu kerusi yang mana mereka dah teruk-teruk bina.

Tanpa Nama berkata...

Pakatan pula sebaliknya hanya sibuk memanjakan golongan minoriti kecil yang mahukan kereta-kereta import, lantas cuba untuk menggula-gulakan golongan ini dengan penurunan harga kereta-kereta.

Tanpa Nama berkata...

Siapa sebenarnya yang ingin dibantu oleh Pakatan dengan janji kereta murah ini? Sudah pastinya bukan orang kebanyakan.

Tanpa Nama berkata...

Kita orang berilmu jangan termakan dengan janji dan polisi populis Pakatan Rakyat.

Tanpa Nama berkata...

Hah! Now he revealed it.

Tanpa Nama berkata...

Ini la berlaku ke atas orang2 yang pentingkan air muka.

Tanpa Nama berkata...

Making fun of himself all the year.

Tanpa Nama berkata...

I was burst in laughter after seeing this.

Tanpa Nama berkata...

Jangankan Lajim, mungkin ada lagi yang bersembunyi ni.

Tanpa Nama berkata...

People leave and people came. Let him .

Tanpa Nama berkata...

He is making fool of himself.

Tanpa Nama berkata...

Jadi maksudnya dia ni ada kaitan dengan segala yang berlaku?

Tanpa Nama berkata...

This is so shameful.

Tanpa Nama berkata...

Tiupan pujangga rindu.

Tanpa Nama berkata...

Funny.

Tanpa Nama berkata...

Conspiracy.

Tanpa Nama berkata...

Memang teruk la orang2 macam ni.

Tanpa Nama berkata...

He is involved, finally.

Tanpa Nama berkata...

Lajim memang lajim la.

Tanpa Nama berkata...

So why he has to talk about others?

Tanpa Nama berkata...

Bilang agung, nda pun.

Tanpa Nama berkata...

This is what we called as, making shit.

Tanpa Nama berkata...

DUmbo.

Tanpa Nama berkata...

Pecah perut nak ketawa.

Tanpa Nama berkata...

Lajim please give accurate saying.

Tanpa Nama berkata...

Don't simply bluff.

Tanpa Nama berkata...

Ya ba asyik nak tentang kerajaan ja, apa masalah kau ni?

Tanpa Nama berkata...

Dia tarak jawatan baitu, mangaus si kawan.

Tanpa Nama berkata...

It's Christmas time now.

kimi berkata...

susah mahu percaya dengan orang yang suka tukar-tukar parti.

kimi berkata...

bila sudah dalam pembangkang, apa yang dia cakap pun mestilah support pembangkang.

kimi berkata...

pembangkang hebat dalam berjanji tapi sayang..mereka tidak menunaikan janji.

kimi berkata...

biarlah rakyat sendiri yang tentukan pilihan mereka pada pru kelak.

kimi berkata...

saya yakin rakyat mampu buat keputusan dengan baik dan tidak mudah untuk dipengaruhi.