Selasa, 18 Disember 2012

PAS TAKUT DENGAN KENYATAAN MUFTI

Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib meminta supaya mufti mufti tidak mencampuri hal politik sekiranya tidak tahu asal usul parti kenapa? Mungkin kerana takut kenyataan Mufti Mufti ini akan mengganggu gugat kenyataan sesat mereka agaknya.

Beliau berkata begitu setelah Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria dan Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Wan Zahidi Wan Teh yang menggesa  Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menarik balik amanat mendakwa Umno kafir, yang pernah dikeluarkan lebih tiga dekad lalu.

Bagi Sangkakala, mufti tersebut mengambil pendekatan bahawa Hadi Awang telah mengkafirkan saudara sesama islam dan ini bertentangan dengan hukum syarak.

Kata Harun, PAS akui ucapan itu pernah dibuat dan beliau (Abdul Hadi) tidak perlu tarik balik. Harussani perlu ingat sejarah. Perlu ingat isu debat yang dibatalkan Umno semasa kepimpinan Mahathir ( Tun Dr Mahathir Mohamad).



Apa kena mengena akidah seorang islam yang mengkafirkan orang Islam yang lain tu dengan sejarah? Adakah itu cara PAS mengajar pengikut pengikutnya?


Menurut Harussani, tidak mudah untuk meletakkan orang itu kafir dan, perkara itu sudah pun dijelaskan yang mana ia bukan masalah parti.

Wan Zahidi pula berkata, amanat tersebut tidak berbahaya kepada Umno sebaliknya kepada diri Hadi sendiri.

Amanat  Abdul Hadi merujuk kepada satu sedutan ceramah umum yang disampaikan oleh beliau di Kampung Benggol, Peradong, Kuala Terengganu pada 7 April 1981.

Ucapan Abdul Hadi telah dicetak dalam bentuk poster dan ditampal di dinding markas Pas sekitar tahun itu.

Ternyata PAS sudah tidak lagi mengikut landasan perjuangan mereka yang sebenar atau yang terdahulu, kini PAS dilihat boleh menyelar serta mengutuk ulama ulama yang menegur cara kepimpinan mereka berpolitik.

Tiada ulasan: