Khamis, 31 Disember 2015

KENYATAAN MEDIA 1MDB TENTANG PENJUALAN SAHAM BANDAR MALAYSIA #SCS #SMSS

Dikeluarkan pada 31 Disember 2015

Bandar Malaysia: Perjanjian Jual Beli Saham untuk Ekuiti 60% Dilaksana Cemerlang

1Malaysia Development Berhad Group ("1MDB") hari ini melaksanakan Perjanjian Jual Beli Saham dengan menjual 60% ekuiti Bandar Malaysia Sdn Bhd ("BMSB") kepada Konsortium Iskandar Waterfront Holdings Sdn Bhd ("IWH") dan China Railway Engineering Corporation (M) Sdn Bhd (CREC).

Konsortium yang dikenali sebagai IWH-CREC Sdn Bhd adalah hasil usahasama 60:40 antara IWH dan CREC. 

IWH, pemaju utama bagi bahagian Flagship A Koridor Pertumbuhan Ekonomi Malaysia Iskandar, adalah perkongsian awam-swasta antara Credence Resources Sdn Bhd (60%) dan Kumpulan Prasarana Rakyat Johor Sdn Bhd (40%) yang dimiliki oleh Kerajaan Negeri Johor. 

Buat masa ini, IWH memiliki sejumlah 4,300 ekar tanah tepi laut yang bernilai tinggi di Iskandar Malaysia.

CREC adalah salah satu daripada firma kejuruteraan dan pembinaan yang terbesar di dunia, dan turut mempunyai perniagaan yang antaranya termasuk industri pengilangan, pembangunan hartanah, sumber asli dan bahan mineral. Ia kini menduduki di tangga 71 dalam Fortune 500 dengan perolehan melebihi US$100 bilion setahun. 

Konsortium IWH-CREC Consortium telah menilai penuh 100% tanah Bandar Malaysia pada RM12.35 bilion. Nilai bersamaan 60% tanah adalah RM7.41 bilion. 1MDB akan menerima deposit 10% atau RM741 juta apabila melaksanakan Perjanjian Jual Beli Saham. Urusniaga ini dijangka lengkap menjelang hujung Jun 2016.

Perjanjian Jual Beli Saham adalah hasil dari Permintaan untuk Saranan (RFP) yang dilancarkan pada Jun 2015 oleh penasihat urus niaga, CH Williams Talhar & Wong ("WTW"). WTW menerima 40 pernyataan minat daripada pelabur dalam dan luar negara, termasuk dari Singapura, China, Jepun, Korea dan Australia. Empat pembida telah disenarai pendek pada September 2015 dengan dua tawaran akhir, terikat dan diterima pembiayaian pada 9 November 2015.

Perjanjian hari ini menandakan kejayaan besar terakhir dalam rancangan rasionalisasi 1MDB seperti yang dikemukakan kepada Kabinet Malaysia pada 29 Mei 2015, susulan dari perlaksanaan Lembaran Jangka Mengikat dengan IPIC pada Jun 2015 dan Perjanjian Jual Beli Saham dengan Kumpulan CGN pada November 2015.

Arul Kanda, Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan 1MDB berkata: "Kami berbesar hati dengan hasil yang muncul dari sebuah proses yang ketat, sangat berdaya saing dan menambah nilai. Malah, ia telah melangkau jangkaan kami. Konsortium ini adalah rakan pembangunan yang amat menarik untuk Bandar Malaysia dan bidaan mereka selaras dengan objektif yang digariskan dalam RFP, iaitu memaksimumkan nilai, terma perdagangan yang boleh pakai dan kepastian dalam perlaksanaan urus niaga. Hasil daripada jualan ini, 76% daripada Bandar Malaysia akan dimiliki oleh entiti Malaysia, yang mana kira-kira 54%  daripada projek tersebut dimiliki oleh Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri Johor, masing-masing melalui 1MDB/MOF Inc dan KPRJ. Kemasukan CREC sebagai rakan kongsi antarabangsa dengan ekuiti projek sebanyak 24% mewakili Pelaburan Langsung Asing (FDI) yang besar dan bukti kukuh akan kekuatan dan tarikan ekonomi Malaysia dalam meyusun langkah ke arah mencapai status negara berpendapatan tinggi."

Tan Sri Dato' Lim Kang Hoo, Naib Pengerusi Eksekutif Kumpulan IWH:  "Penyertaan IWH dalam urus niaga ini sejajar dengan peranan kami sebagai pemaju induk utama di Malaysia. Keupayaan IWH dalam mempelopori projek sebesar ini telah terbukti dan ia juga berdasarkan falsafah kami untuk bekerja dalam usahasama, kerjasama dan rundingan dengan semua pihak berkepentingan. Penglibatan IWH dalam projek Bandar Malaysia mewujudkan titik perhubungan yang penting, khususnya mewujudkan pautan yang penting bagi projek Rel Berkelajuan Tinggi dan pembangunan lain yang sedang berjalan di Iskandar Malaysia. Kami berasa bangga kerana dipilih untuk projek ini dan berharap untuk bekerjasama rapat dengan 1MDB/MOF Inc. dalam melaksanakan projek Bandar Malaysia."

Mr Yao Guiqing, Pengurus Besar China Railway Engineering Corporation dan Pengarah  Urusan China Railway Group Limited, berkata: "Penyertaan CREC sebagai rakan kongsi Konsortium adalah berdasarkan keyakinan kami dalam ekonomi Malaysia, kekuatan kepimpinan, perundangan dan peraturan yang berkualiti tinggi dan yang paling utama, ciri-ciri unik Bandar Malaysia yang diilhamkan oleh 1MDB dan sebagai satu projek pembangunan strategik untuk Kerajaan Malaysia. CREC menyifatkan pelaburan kami di Malaysia adalah sebahagian yang penting dalam portfolio global kami. Khususnya, kami memiliki kepakaran global dalam perancangan induk dan pembinaan yang berorientasikan pengangkutan. Kami berharap untuk memindahkan teknologi, berkongsi pengetahuan dan bekerja rapat bersama-sama rakan Malaysia kami dalam merealisasikan pembangunan Bandar Malaysia sebagai destinasi kebanggan yang bertaraf dunia."

Pembangunan Bandar Malaysia menerima Kebenaran Merancang dari pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur pada Oktober 2015. "Kebenaran bersyarat" yang diberi berdasarkan pelan induk Bandar Malaysia adalah untuk pembangunan bercampur pada purata nisbah plot kasar 4.05, melangkau keseluruhan tapak seluas 486 ekar di Sungai Besi.

Tapak strategik yang terletak kira-kira tujuh kilometer dari Pusat Bandar Kuala Lumpur (KLCC) bakal meletak Bandar Malaysia sebagai gerbang masuk Kuala Lumpur untuk keretapi berkelajuan tinggi (HSR) yang menuju ke Singapura dan menjadi hab pengangkutan utama dalam bandar melalui laluan MRT 2 dan 3 serta KTM dan ERL.

Rancangan lanjut oleh pihak kerajaan turut dianjurkan bagi meningkat dan menyediakan jaringan lebuh raya baru dari pusat bandar ke kawasan selatan yang bakal menghubungkan Bandar Malaysia ke kawasan-kawasan lain di "Greater Kuala Lumpur" dengan lancar.

Bandar Malaysia akan menjadi pembangunan bandar bercampur yang dijangka memangkinkan transformasi "Greater Kuala Lumpur". Pelan induk tersebut termasuk rangka tindakan untuk mewujudkan kehidupan di bandar yang berkualiti, menyediakan hab perniagaan global dan perusahaan kreatif, dan menjadi destinasi peruncitan, gaya hidup dan pelancongan yang menarik.

Bandar Malaysia, yang akan dibangunkan dalam tempoh 15-25 tahun pada unjuran Nilai Pembangunan Kasar sebanyak RM150 bilion, dibina sebagai mercu tanda antarabangsa Malaysia yang baru apabila siap kelak.

Rabu, 30 Disember 2015

PENDEDAHAN DARI PAS YANG MENGEJUTKAN !!

APA HUBUNGAN DAP DAN ISRAEL?

Pusat Penyelidikan PAS (PPP) melihat kenyataan media, Chong Zhemin, Ketua Biro Pembangunan Ekonomi DAP Perak, menyesali kenyataan beliau mengenai sekatan atlet Israel ke Malaysia, sama sekali tidak merungkaikan persoalan apakah hubungan antara DAP dan Israel? Kenyataan media Chong Zhemin tidaklah begitu serius berbanding dengan dakwaan bekas Pegawai Khas Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, saudara Mohamed Razali Abd Rahman, seperti yang telah tersebar dalam media sejak empat tahun lalu.

Dakwaan yang dilontarkan oleh Saudara Mohamed Razali tentang hubungan DAP dan Israel ini lebih serius, malah apa yang didedahkan itu lebih mengancam keselamatan negara dan sensitiviti umat Islam di Malaysia. Sekurang-kurangnya, saudara Mohamed Razali melontar tiga dakwaan serius yang sehingga hari ini tiada penafian yang jelas dari DAP. Tiga dakwaan tersebut ialah:

1. Pakar perisikan Israel terlibat untuk melatih G17 atau kumpulan seramai 17 orang pakar strategi DAP yang diketuai oleh Tony Phua, yang mana saudara Mohamed Razali mengakui beliau adalah bekas anggota kumpulan itu.

2. Sejak menjawat jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng kerap ke Singapura bertemu dengan wakil kedutaan Israel, dan saudara Mohamed Razali antara yang mengambil maklum urusan pertemuan tersebut.

3. DAP didakwa ditawarkan dana PRU ke 13 sebanyak USD 300 juta oleh Israel, dan seterusnya Mohamed Razali mendakwa sebuah pengkalan tentera Israel baru akan diwujudkan di Port Dickson sebagai balasan jika DAP berjaya menguasai Putrajaya.

Ketiga-tiga dakwaan saudara Mohamed Razali ini jauh lebih serius dan mengancam umat Islam dan keselamatan negara, sekiranya ia benar-benar dilakukan oleh DAP. PPP melihat tiada cara lain untuk DAP membersihkan tuduhan-tuduhan ini melainkan mendakwa saudara Mohamed Razali di mahkamah. Setelah lebih empat tahun berlalu, tiada penafian yang jelas dari kepimpinan tertinggi DAP, sepertimana yang dilakukan oleh Chong Zhemin dalam isu terbaru. Kegagalan DAP menafikan dakwaan tersebut akan menyebabkan persoalan tentang hubungan DAP dan Israel masih tidak terjawab.

Dr Mohd Zuhdi Marzuki
Pengarah Pusat Penyelidikan PAS

29 Disember 2015
17 Rabiulawal 1437



Isnin, 28 Disember 2015

KENYATAAN SEBENAR YB DATO @ahmadmaslan DIPUTAR BELITKAN #SCS

Dibawah ni Sangkakala masukkan print screen apa yang dimaksudkan oleh YB Dato Ahmad Maslan tentang 2 kerja.


Dah faham ke semua??



Khamis, 24 Disember 2015

ZAHARIN MAT YASIN BENGANG KETUA UMNO BAHAGIAN SUBANG BERCUTI

Nampaknya si Pencari tanah wakaf atau Zaharin Mat Yasin ni tak sudah sudah nak cari populariti sampai lupa siapa diri sendiri.


Untuk makluman si Pemburu Tanah Wakaf, Dato' Zein Isma baru lepas melangsungkan perkahwinan pada 19 Disember yang lalu, jadi tak salah rasanya kalau dia bercuti bersama isteri.

Yang nak suruh pergi senyap senyap kenapa? Adakah si Pencari Tanah Wakaf ni akan pergi senyap senyap setelah dapat komisen daripada hasil jualan surat sokongan projek macam yang selalu dia buat? Atau sekarang ni Menteri dah malas nak layan sampai surat sokongan pun dah tak dapat?

Kerana mulut macam ni lah, tanpa usul periksa sampai kena penumbuk di Restoran Nagaz dulu ni, sebab mulut kurang ajar.

Kalau nak cerita panjang, Sangkakala nak tanya, kes raba bontot di Bandar Tun Razak dah selesai? Atau nak Sangkakala dedahkan pempuan pempuan yang dah di angkut ke bilik hotel?

Jaga isteri sendiri baik baik, jangan asyik nak main bowling sepanjang masa.



PUNCA SEBENAR BARANG RUMAH HAMIDAH OSMAN DILELONG

Sangkakala ternampak dalam beberapa postinh dalam facebook yang mengatakan bahawa Dato Hamidah Osman gagal membayar saman dan tindakan menyita serta melelong barangan rumah beliau sedang dijalankan semasa artikel ini ditulis.


Maka keluarlah beberapa poster seperti diatas yang Sangkakala KUTIP dari pengikut tegar Hamidah.

Mereka ni mengatakan bahawa Hamidah kalah saman Khalid Samad ekoran mempertahankan kalimah Allah.

Betul ke cerita ni? Atau sekadar nak menunjukkan betapa suci dan murninya manusia bernama Hamidah?

Yang sebenarnya, Hamidah bukanlah di saman atau dikenakan tindakan kerana mempertahankan kalimah Allah tetapi dia kalah saman menyebarkan gambar 'super impose' Khalid Samad memakai pakaian seorang paderi.

Satu lagi, Hamidah mendakwa bahawa beliau tidak dimaklumkan tentang penyitaan ini oleh peguam beliau yang juga merupakan peguam UMNO.

Disini Sangkakala pulak nak tanya, adalah Hamidah tahu bahawa beliau telah kalah dalam saman yang dikemukakan oleh Khalid Samad?

Takkan tak tau sedangkan kes tersebut dah lama diputuskan.

Biasanya mahkamah akan memberikan satu tempoh masa bagi seseorang itu untuk menjelaskan saman tersebut dan jika tidak dilunaskan maka tindakan menyita hak milik dengan nilai yang sama akan dilakukan.

Agaknya Hamidah sengaja nak tunjuk beliau suci dan kononnya UMNO menganiaya beliau maka nasihat nasihat bangang daripada orang keliling diambil kira dan apa yang berlaku hari ni, lelongan tetap dilakukan oleh mahkamah.


Selasa, 22 Disember 2015

PERPADUAN MELAYU - CINA MAKIN MENIPIS #scs #smss

Oleh Radzi Mustapha

Sebelum kejadian di Low Yat dan kemudian Kotaraya riak-riak kepada kebolehtahanan "perpaduan" Melayu-Cina semakin menipis. Insiden-insiden kecil boleh menyebabkan tercetusnya pergaduhan.

Anak-anak Melayu semakin nipis telinga dan boleh sahaja turun untuk membantu rakan sebangsa yang "dianiaya". Semangat bertindak bersepadu sudah mula wujud secara kecil-kecilan. Bahayanya mula kelihatan.

Isu di Low Yat dan Kotaraya, kedua-duanya kerana dikatakan sebab รฏsu ""menipu". Bangsa Melayu sebenarnya sudah lama tahu tentang "tipu" kaum ini dalam perniagaan. Bidalan Melayu ada menyatakan mengenai kaum ini: "rambut sahaja lurus tetapi ......" Soalannya mengapa sekarang kesedaran itu memuncak-muncak.

Ini tanda-tanda politik perkauman semakin meruncing dan mula menghimpit tahap kesabaran dan perpaduan kaum yang telah diwujud sejak Negara mencapai kemerdekaan pada 1957. Pemimpin-pemimpin kaum yang  berjiwa besar waktu itu berjaya mewujudkan keadaan aman dan sejahtera rakyat keseluruhannya.

Kerapuhan perpaduan kaum semakin jelas menjelang kejayaan  DAP meraih sokongan majoriti kaum Cina dalam PRU12 dan PRU13. Kejayaan DAP ini sekaligus hampir menguburkan parti politik berasaskan kaum Cina yang lain seperti MCA dan Gerakan. 

DAP yang mendakwa sebagai parti berbilang kaum, telah memainkan isu perkauman tegar dan mula mempersoalkan Perlembagaan Negara semata-mata untuk menarik sokongan bukan Melayu. Mereka menidakkan hak yang telah termaktub dalam perlembagaan dan "menggunakan" agen Melayu dalam parti itu menyampaikan hujah-hujah mereka sehinghgakan bukan Melayu bertambah  "รฟakin" dengan "the so call" perjuangan DAP.

Sambungan next posting........insyaAllah.


GILIRAN HANIZA TALHA PULA KENCING RAKYAT SELANGOR @NohOmar #smss #scs

Memang bukan kali ni sahaja ADUN Taman Medan ni kencing rakyat di Selangor terutamanya kawasan Taman Medan, sejak dari dulu lagi agaknya itu le rutin beliau.

Cubaan mempertahan tindakan kerajaan negeri Selangor yang meluluskan projek menaik taraf pintu gerbang hingga menelan belanja hampir 10 juta ringgit nampaknya amat daif.


Haniza mengatakan bahawa perbelanjaan menaik taraf pintu gerbang tersebut adalah melalui sumbangan dari orang ramai dan semua penyumbang akan di letakkan nama mereka di pintu gerbang tersebut.

Sangkakala nak tanya sikit, pembinaan pintu gerbang tu dulu dibuat semasa pemerintahan Barisan Nasional, maknanya Barisan Nasional adalah penyumbang terbesar dalam perlaksanaan projek berkenaan dan adalah kerajaan negeri Selangor akan meletakkan nama Barisan Nasional disitu?

Soalan kedua, setiap projek pembangunan di Selangor yang dibawa oleh kerajaan Barisan Nasional selama ini tak pula Sangkakala nampak atau dengar ianya disebut oleh ADUN ADUN kerajaan pakatan di Selangor bahkan ianya ditutup rapi dan kalau boleh buktinya pun dihilangkan.

Jadi alasan begini tak perlu nak sebut la.

Chegu Bard baru baru ni mendedahkan bahawa projek menaik taraf pintu gerbang tersebut dibuat tanpa melalui tender kerana ianya dipersetujui oleh Dewan Undangan Negeri dan apa yang menarik hati Sangkalala, Chegu Bard ada menyebut bahawa GST juga diluluskan oleh Parlimen tetapi kenapa pemimpin Pakatan di seluruh negara menyalak?


Isnin, 21 Disember 2015

MASIH ADA YANG TAK FAHAM STATUS PAJAKAN TANAH OLEH FGV #supportfgv

Lagi satu kontroversi telah dikeluarkan oleh puak puak pembangkang kononnya tanah seluas 105,382 hektar yang dipajak oleh Felda Global Ventures bakal lesap.

Persoalannya disini, mereka ni faham atau tidak istilah pajak? Kalau tak faham rasanya elok kalau pegi sekolah dan belajar balik kemudian baru buat komentar.

Bagaimana status tanah yang dipajak boleh hilang? Sedangkan tanah tersebut usah kata untuk dijual, malah untuk dijadikan cagaran bagi pinjaman sahaja tidak dibenarkan dan rasanya tidak ada mana mana institusi kewangan yang akan memberikan pinjaman ke atas tanah yang statusnya adalah pajakan.

Untuk makluman, tanah yang dipajak oleh FGV dari Felda adalah untuk diusahakan dan tuduhan bahawa tanah ini boleh dijual adalah amat tidak munasabah dan jika difikirkan dengan akal yang waras, rasanya tidak akan ada sesiapa yang mahu membeli tanah pajakan kerana setiap pajakan akan ada tarikh luput dan kemudian akan disambung semula mengikut persetujuan kedua dua belah pihak.

Berkenaan dengan status Bumiputera FGV pula, setiap syarikat yang didaftarkan perlu mempunyai pegangan saham pemilik syarikat dan dari apa yang disebut oleh pihak yang menuduh FGV bahawa syarikat tersebut tidak dapat dipastikan status bumiputeranya adalah amat jumud dan menunjukkan betapa tidak cerdiknya mereka.

Kalau nak dikirakan kepada saham yang diniagakan di bursa saham pula ianya adalah dagangan saham yang tidak melibatkan harta dan pemegang saham di bursa saham pula bukanlah bersifat kekal atau dalam kata lain, mereka ini bukan pemilik, mereka ini cuma disebut sebagai perkongsian saham.

Sudah sudah lah nak memburukkan syarikat yang mampu untuk memberikan kelebihan serta daya saing di peringkat global, takde keuntungan pun.

Kepada mereka mereka yang berada dalam politik sebelah pembangkang pula, jelas sudah kini kejayaan FGV dalam memberikan kekuatan kepada peneroka dan pelabur, jika tidak, masakan mereka ini beriya iya sangat menyerang FGV kalau tidak jelas kejayaannya.

Nak kata mereka ini peduli tentang rakyat? Sangkakala tak nampak mana mana lagi kepedulian mereka membantu rakyat dan apa yang jelas, mereka ini hanyalah prang orang yang menimbulkan persepsi negatif dengan harapan akan ada yang termakan dan segala usaha mereka untuk memburukkan FGV akan berhasil.

Bagi Sangkakala, selagi FGV mampu untuk memberikan dividen kepada pelabur, tidak timbul apa apa masalah, kecuali dividen pelabur sudah tidak mampu lagi dibayar.



Jumaat, 18 Disember 2015

TIGA ANAK SYARIKAT FGV PULA JADI MANGSA FITNAH #supportfgv

Selama ni syarikat Felda Global Ventures atau FGV seringkali difitnah oleh mereka mereka yang tidak bertanggungjawab hanya semata mata untuk menjatuhkan reputasi syarikat berkenaan dan ianya dilihat tidak berjaya apabila FGV terus berdiri dengan memberikan pulangan kepada pelabur.

Kini anak anak syarikat milik FGV pula jadi bahan fitnah mereka yang dilihat terus terusan bertekad untuk melakukan serangan.

Baru baru ini satu surat yang menunjukkan bahawa pekerja bagi tiga buah syarikat milikan FGV dikatakan tidak boleh menggunakan kad MediEkspres untuk menjalani pemeriksaan di klinik disebarkan secara meluas di laman media sosial.

Namun begitu pihak FGV telah tampil menafikan perkara berkenaan dan ini disahkan oleh pihak Kementerian Kesiahatan Malaysia bahawa pekerja ketiga tiga anak syarikat berkenaan tidak mempunyai masalah untuk menggunakan kad MediEkspres mereka.


Jelas disini menunjukkan bahawa ada pihak sengaja untuk mengelirukan rakyat khususnya pelabur pelabur FGV dengan memberikan persepsi negatif yang membayangkan bahawa FGV sudah tidak mampu membayar insuran pekerja sehingga kad MediEkpress mereka tidak lagi dapat digunakan sedangkan ianya tidak sebegitu.

Harap kepada pihak pihak yang tidak bertanggungjawab dan biadap ini menggunakan kaedah lain untuk menjalankan rencana mereka dalam usaha untuk menjatuhkan syarikat FGV.

FGV selama ini masih memberikan bonus kepada pelabur dan penurunan serta peningkatan harga saham adalah normal dalam bidang pelaburan dan kalau semua saham asyik meningkat tanpa penurunan, Sangkakala yakin bahawa semua penduduk dunia akan menjadi pemain saham.

Satu lagi pesanan Sangkakala kepada mereka mereka yang tidak mempunyai walau satu unit saham dalam FGV tak perlu nak memekik melolong macam serigala nampak bulan sedangkan orang yang memiliki saham terus membuat keuntungan dalam urusniaga.



Khamis, 17 Disember 2015

HEBAT @AzminAli !! BUKA SPA TEBANG BALAK #smss

Hebat sungguh si Azmin Ali mentadbir kerajaan Selangor hinggakan syarikat Spa pun boleh diberikan konsesi mengeluarkan balak dari Selangor.

Chegu Bard yang mewakili SAMM telah membongkar cerita ini walaupun sama sama dalam PKR satu masa dulu sehinggalah Chegu Bard ditendang keluar dari parti berkenaan.


Bukan sedikit nilai balak yang diperolehi oleh syarikat SPA ni, kalau nak diikutkan daripada dakwaan Chegu Bard, ianya mencecah RM 45 juta.

Apa yang dipersoalkan disini ialah, apa kepentingan sehingga syarikat SPA berkenaan diberikan konsesi balak di Selangor sedangkan syarikat tersebut dikatakan salah satunya dari negeri Melaka.

Pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia perlu dimaklumkan tentang perkara ini untuk melihat sama ada salah guna kuasa berlaku dalam urusan berkenaan.

Nampaknya Selangor makin dilanda masalah dengan kehadiran kerajaan Pakatan sebagai kerajaan yang memerintah.

CHEGU BARD DAKWA @AzminAli GUNA KUASA #smss

Heboh di media sosial apabila Chegu Bard yang merupakan bekas ahli PKR menghentam kepimpinan Menteri Besar Selangor, Azmin Ali.

Chegu Bard mengatakan bahawa beberapa projek yang dijalankan oleh Azmin Ali di Selangor tidak mengikut prosedur biasa dan kos bagi melaksanakan projek projek tersebut juga adalah tidak munasabah.


Bukan itu sahaja, Chegu Bard juga mempertikai bagaimana Azmin menggunakan duit zakat yang kononnya dikeluarkan oleh syarikat DEIG sedangkan Azmin sendiri menyatakan bahawa syarikat berkenaan masih belum beroperasi.

Chegu Bard juga mempersoalkan bagaimana sebuah syarikat yang belum beroperasi mampu untuk memberikan zakat.

Kita tunggu apa jawapan Azmin Ali dalam perkara ni. Adakah beliau akan terus mendiamkan diri atau akan menjawab pertuduhan yang dilakukan oleh Chegu Bard dan jangan pula nanti kita dengar yang Chegu Bard ni orang UMNO pulak.



Selasa, 15 Disember 2015

MAZLAN ALIMAN TERUS MEMBURUKKAN FGV SEMATA MATA KERANA POLITIK #supportfgv

Nampaknya Mazlan Aliman takkan berhenti untuk memburukkan syarikat Felda Global Vantures dan ianya hanyalah kerana politik semata mata.

Hari ni Sangkakala terbaca dalam akaun facebook milik beliau yang memperlekehkan penurunan harga saham FGV berbanding dengan harga pada awal penyenaraian FGV dalam bursa saham.


Sangkakala pernah menulis dalam laman blog yang sama bahawa penurunan harga saham adalah berpandukan harga komoditi sawit dan bukannya secara suka suka.

Jika harga komoditi dunia jatuh, maka ianya juga mempengaruhi harga saham Felda Global Vantures dan begitu juga sebaliknya.

Jadi perkara ini tidak boleh hanya satu pihak yang dipersalahkan.

Jika persepsi buruk terhadap Felda Global Ventures senantiasa di gembar gemburkan maka minat untuk pelabur melabur dalam syarikat juga akan terjejas.

Jadi bagaimana ianya mampu untuk melonjakkan nilai saham jika tiada pelabur yang mahu melabur dalam FGV.

Kita pada hari ini sepatutnya memberikan persepsi positif tanpa mengira ikutan politik.

Walau apa pun yang diperkatakan tentang FGV namun pemilik saham tetap mendapat dividen yang sama sebagai contoh, nilai dividen yang diagihkan pada tahun ini sama nilainya dengan nilai semasa harga saham berada di paras yang tinggi dahulu.

Sangkakala nasihatkan kepada Mazlan Aliman, sudah sudahlah nak meraih sokongan politik dengan menyalahkan FGV. Adalah lebih baik jika Mazlan mengambil kaedah lain jika masih berminat politik.



KEMANA @AzminAli DIKALA RAKYAT SELANGOR DALAM KESUSAHAN ??

Semalam beberapa kawasan di Selangor seperti Kuala Selangor, Meru, Kapar, Sepang dan Subang telah dilanja banjir dan ada dikawasan kawasan seperti di Kapar, mangsa terpaksa dipindahkan ke pusat pemindahan banjir untuk keselamatan mereka.

Sejak semalam hinggalah ke hari ini, Sangkakala tidak lagi melihat atau mendengar Azmin Ali selaku Menteri Besar melakukan lawatan untuk meninjau permasaalahan mereka mereka yang terlibat.


Adakah Azmin terlalu sibuk melayan menantu yang baru sahaja diterima oleh beliau baru baru ini atau terlalu sibuk melihat pingat yang dianugerahkan oleh Sultan Selangor kepada beliau ataupun menggilap piala bola sepak yang dimenangi oleh Selangor baru baru ini.

Pada awalnya dulu semasa mula mula menaiki kerusi Menteri Besar, Azmin turun ke kawasan kawasan hingga turun ke dalam parit untuk menunjukkan bahawa beliau adalah Menteri Besae yanhlg kuat berkerja demi rakyat.

Namun kini itu semua hanyalah khayalan semata mata untuk menunjukkan bahawa beliau amat perihatin sedangkan kini apabila rakyat berada dalam kesusahan dilanda banjir, batang hidung Azmin langsung tidak kelihatan.

Usah kata melawat mangsa yang tidak berapa terjejas, yang berada dipusat pemindahan juga tidak dijengah bertanya khabar berita.

Ini rupa Menteri Besar yang diagung agungkan oleh pengikut PKR dan PAS serta PAN hingga sanggup melakukan apa sahaja demi untuk melihat kemenangan pakatan rakyat yang dahulunya dan kini dikenali sebagai pakatan harapan yang jelas mengecewakan harapan rakyat Selangor terutamanya mereka yang terlibat dengan musibah banjir.

Sedarlah wahai rakyat Selangor, kalian semua telah digula gulakan oleh puak puak pakatan yang hanya mahukan kuasa.



Ahad, 13 Disember 2015

@khairykj ATLIT PARALIMPIK SUMBANG PINGAT EMAS TAPI TERPINGGIR

Malam ni Sangkakala lihat di facebook dimana seorang pengguna telah memuat naik sekeping gambar yang menunjukkan seorang atlit paralimpik yang mewakili Malaysia dan telah menyumbangkan 3 pingat emas tetapi disambut oleh ahli keluarganya sahaja di lapangan terbang Kota Kinabalu.



Bagi Sangkakala perkara ini tidak sepatutnya berlaku dan sebagai atlit yang menyumbangkan pingat untuk Malaysia seharusnya beliau juga disambut dengan lebih meriah.

Kemana pergi Pengarah Jabatan Sukan Negeri atau pegawai di Jabatan Belia dan Sukan sehingga tiada siapa yang menyambut beliau di lapangan terbang.

Untuk makluman, rasanya adalah lebih sukar seorang yang kelainan upaya untuk menjalankan aktiviti kesukanan berbanding mereka yang normal dan pengiktirafan perlu diberikan kepada beliau.

Sangkakala harap Menteri Belia dan Sukan tampil untuk memberikan semangat kepada atlit kita yang telah berjaya mengharumkan nama negara.

Jangan atlit normal sahaja diberi pengiktirafan apabila menyumbangkan pingat, atlit paralimpik juga perlu diberi perhatian yang sama dalam usaha untuk menaikkan taraf sukan dalam negara sesuai dengan slogan 'MAJULAH SUKAN UNTUK NEGARA'.


Sabtu, 12 Disember 2015

@syedhamidalbar HENTAM @IsmailSabri60 PULAK !! NAK BERLAGAK SUCI KE ???

Hairan pulak Sangkakala apabila melihat dilaman media sosial, Tan Sri Syed Hamid Albar yang merupakan Pengerusi SPAD dan juga bekas menteri tiba tiba mengatakan bahawa YB Dato Sri Ismail Sabri Menteri di Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah seorang Menteri yang sombong.


Tapi yang menghairankan Sangkakala, Tan Sri Syed Hamid tak pula mengatakan sombong yang bagai mana. Sama ada ditegur tak menyahut atau langsung tidak mahu bertegur sapa.

Setelah diselidiki rupanya kisah lain yang timbul. Perselisihan ini berlaku apabila YB Dato Sri Ismail Sabri menanyakan akan hal kenaikan tambang dan meminta Tan Sri Syed Hamid khususnya SPAD mengkaji semula kadar kenaikan tambang pengangkutan awam ynag dinaikkan baru baru ini.

Dan sebagai seorang menteri rasanya tak salah kalau Dato Sri Ismail Sabri meminta perkara tersebut dikaji semula sebab ianya adalah keperluan rakyat dan apabila SPAD menaikkan tambang pengangkutan awam maka yang dipersalahkan adalah UMNO dan Barisan Nasional.

Jangan la sampai nak kata orang sombong, angkuh segala bagai Tan Sri.

Setahu Sangkakala, semenjak Tan Sri pegang SPAD, tak nampak ada pembaharuan pun melainkan kenaikan tambang pengangkutan awam sedangkan orang yang Tan Sri kata sombong dan angkuh tu pula dah bawa beberapa pembaharuan sejak menjadi Menteri.

Sebagai contoh, pusat jualan gajet di bangunan MARA. Itu adalah kejayaan bagaimana untuk membantu anak muda khususnya orang Melayu dalam memajukan diri dalam bidang perniagaan.

Yang dikutuk (Ismail Sabri) sedang berusaha memberi kebaikan dan yang mengutuk (Syed Hamid) pula sedang mencipta api kemarahan rakyat kepada kerajaan.

Jadi rasanya Tan Sri, jangan angkat kain tinggi sangat, takut nanti banyak yang kelihatan.




Khamis, 10 Disember 2015

RAMAI JADI GILA BILA @NajibRazak SEBUT PERKATAAN GENTLEMAN

Kesian pula Sangkakala tengok pada sesetengah pentaksub yang seolah olah hilang akal apabila Presiden UMNO Malaysia mengatakan bahawa dirinya 'GENTLEMAN'.


Tak kurang juga ada yang mengatakan bahawa Najib Razak retorik dengan mengatakan bahawa beliau gentleman sedangkan Timbalan Presiden dan Naib Presiden serta ahli MT pusat tidak dibenarkan berucap dan itu menunjukkan bahawa Najib takut untuk memberikan kebenaran tersebut.

Tapi mungkin dikalangan mereka mereka yang jadi gila ini terlupa bahawa keputusan untuk hanya Presiden berucap sewaktu penggulungan adalah keputusan Majlis Tertinggi parti yang sudah pastinya bukan Dato Sri Najib seorang.

Apa yang disebut sebagai gentleman adalah apabila beliau bersedia untuk berjumpa dan bertentang mata dengan mereka mereka yang cuba untuk menjatuhkan beliau serta berunding tentang permasaalahan.

Jadi disitu sahaja sudah terbukti bahawa beliau gentleman dan seharusnya disahut oleh mereka mereka yang merasakan ada ketidak puasan dalam hati masing masing.

Jadi disini tidak timbul sama sekali mengatakan bahawa Najib tidak memberikan ruang dan peluang kepada mereka untuk berbincang.

Satu lagi tentang Tun Mahathir, beliau sendiri dikatakan ada menyatakan bahawa Najib ada melakukan pertemuan dengan beliau dan menanyakan apa yang beliau kehendaki.

Dan Tun Mahathir sendiri ada menyatakan beberapa projek untuk dilaksanakan dan kemudian ditolak oleh Tun Mahathir sendiri kononnya melihat Najib Razak ingun memberikan sogokan kepada beliau.

Kenyataan ini sebenarnya lebih retorik dimana jika benar projek berimpak tinggi diminta oleh Tun Mahathir untuk dilaksanakan ini ditarik semula oleh beliau.

Persoalan utama disini, adakah projek itu ditarik balik atau Najib tidak bersetuju dengan projek berkenaan yang dilihat tidak menguntungkan semua pihak namun ianya menguntungkan satu pihak sahaja hingga membuatkan Tun Mahathir bertambah kuat menghentam kepimpinan Najib pada hari ini.

Jadi sama samalah kita fikirkan rasional tentang apa yang berlaku dan seharusnya semua ahli UMNO bersatu dalam memajuka  parti yang menunjangi kerajaan.




WAKIL RAKYAT PAKATAN KANTOI CUBA SEBARKAN FITNAH

Memang wakil rakyat pakatan dengan finah berpisah tiada hinggakan apa juga isu atau topik akan menjadi fitnah dan tuduhan kepada mereka.

Tapi kali ni nampaknya wakil rakyat pakatan kantoi apabila cubaan memfitnah UMNO dipintas dengan pantas.



Biarlah gambar diatas menyatakan segala galanya dan jika ini sikap wakil rakyat pakatan, memang tak perlu lagi dipilih sebagai pemimpin kerana pemimpin yang gemar dengan fitnah adalah pemimpin yang tidak berakhlak.

Lepas ni YB Siti Zailah boleh terus pula bertanya pada Menteri Besar Selangor kemana pergi 7.5 billion duit rakyat Selangor, takkan nak didiamkan sahaja.



Rabu, 9 Disember 2015

TAKKAN HAMIDAH OSMAN BARU TAU PLATFORM UNTUK MENYUARAKAN PANDANGAN ATAU PERSOALAN @NajibRazak

Perhimpunan Agung UMNO Malaysia telah bermula dengan perasmian persidangan sayap sayap pada pagi ini yang disempurnakan oleh ketua pergerakan masing masing.

Ianya juga menjadi pertikaian apabila Timbalan Presiden tidak diberi laluan untuk merasmikan persidangan sayap sayap seperti kebiasaan yang dilakukan setiap tahun.

Maka berketaklah beberapa orang yang menjadi penyokong kuat kepada Timbalan Presiden bahawa ianya tidak adil dan tidak sepatutnya berlaku.

Bagi Sangkakala, patut atau tidak, ia sebenarnya adalah permintaan daripada ketua ketua sayap sendiri dan jika mereka mahu, sesiapa juga dari kalangan ahli majlis tertinggi boleh membuat perasmian.

Tapi seperti biasa, puak puak ni nak mencari salah terutamanya salah YAB Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO dan niat mereka tidak lain dan tidak bukan adalah untuk menjatuhkan Presiden.

Salah seorang yang begitu aktif ialah, Dato Hamidah Osman, bekas Ketua Pergerakan Wanita Bahagian Gopeng yang dipecat beberapa.minggu lalu.

Tapi semalam, Hamidah mengatakan bahawa Najib Razak perlu menggunakan platform persidangan ini untuk memberikan jawapan kepada perwakilan agar mereka balik dengan hati yang lapang.


Bagi Sangkakala, adalah amat pelik apabila Hamidah mengatakan bahawa persidangan ini adalah platform terbaik untuk Najib memberikan penjelasan sedangkan meminta penjelasan pula, Hamidah dan beberapa pemimpin lain tidak memggunakan platform yang sama.

Adakah Hamidah sendiri selama ini tidak tahu bahawa memang pentas dalam persidangan adalah pentas terbaik bagi menyuarakan dan melontarkan pendapat dan bukannya di pentas pembangkang atau memberikan kesempatan ke0ada pembangkang untuk mendapat peluang menghentam kerajaan.

Jika Hamidah baru sedar tentang ini, dia juga perlu sedar bahawa segalanya sudah pun terlambat dan apa yang berlaku telah pun berlaku.


Jumaat, 4 Disember 2015

SIAPA KATA TUN M TAK PERNAH GAGAL ?? @NajibRazak

Kegagalan Tun Mahathir sebenarnya apabila beliau melepaskan jawatan disaat rakyat Malaysia betul2 mengharapkan beliau memimpin hingga tahun 2020.

Tapi apabila beliau meletakkan Pak Lah sebagai ganti, maka seluruh ahli UMNO dan majoriti rakyat Malaysia menerima peralihan yang dilakukan hingga kita menang majoriti besar pada pru 11.

Tapi selepas itu bermulalah serangan terhadap Pak Lah hingga Pak Lah melepaskan jawatan kemudian diganti pula dengan DS Najib Razak.

Dan pada PRU 13 menyaksikan peningkatan kerusi parlimen milik UMNO dibawah pentadbiran DS Najib dan kini DS Najib pula diserang hebat.

Adakah Tun M tidak mahu melihat bahawa ada pemimpin selepas beliau lebih berjaya dari apa yang beliau telah lakukan selama 22 tahun menjadi Perdana Menteri.

Sebagai contoh, Pak Lah diserang ketika Barisan Nasional kuat pada PRU 11 hingga melihatkan BN kehilangan 4 buah negeri selain dari Kelantan yang memang dimiliki oleh PAS.

Kemudian diganti pula dengan DS Najib, apabila Najib mewujudkan 1MDB dan bakal disenaraikan dalam bursa saham serta memiliki beberapa power plant yang mampu memberikan keuntungan jangka panjang kepada kerajaan serta rakyat maka serangan keatas Najib pula dilakukan.

Persoalan disini, kenapa Tun M tidak terus memegang jawatan sebagai Perdana Menteri sehingga sekarang sedangkan sekarang beliau masih lagi bertenaga?

Percaya atau tidak, jika Tun M masih menjadi Perdana Menteri hingga sekarang, maka serangan keatas beliau mungkin lebih hebat kerana tiada batasan dalam pelaporan media sosial yang tidak bersempadan.

Adalah lebih baik Tun M membantu untuk penambah baikan, bukannya lebih merosakkan.

Jangan jadi langau yang membusukkan daging, tapi jadilah garam yang mampu untuk mengawet daging tersebut.




Selasa, 1 Disember 2015

FELDA GLOBAL VENTURES PLANS TO RENEGOTIATE USD 680 MILLION EAGLE HIGH DEAL #supportfgv

KUALA LUMPUR (Nov 30): Felda Global Ventures Holdings Bhd ( Valuation: 0.80, Fundamental: 1.15), the world's biggest crude palm oil producer, plans to start new discussions to buy a stake in Indonesia's PT Eagle High Plantations in the first quarter after aborting an earlier plan for a US$680 million ($961 million) deal.
Bearish crude palm oil prices and a weakening ringgit "forced us to renegotiate the deal," chief executive officer Mohd Emir Mavani Abdullah said in an interview in Kuala Lumpur on Monday. "Indonesia is still very important to us, compared to other countries."
Felda and Eagle High reached a preliminary agreement on June 12 for a 37% stake and planned to announce a final pact by mid-August, a deadline that has since been extended twice to the end of November. Since the first deal, the ringgit has fallen 12% while crude palm oil prices have fallen 6.9%.
Felda and Eagle High are still keen to pursue a deal and renegotiation will involve issues such as the size of the stake, pricing and the partnership in areas such as research and development, Mohd Emir said, declining to be specific. Both parties may re-start discussions in the first quarter when "there is more certainty" on market conditions, he said.
Felda may be looking for a lower price to take into account issues discovered during due diligence on the Indonesian company, two people with knowledge of the matter said in September. Felda shares dropped to a record low of 1.19 ringgit in August after opposition lawmakers and analysts said the company was overpaying for the purchase. The stock has since recovered to trade at 1.77 ringgit in Kuala Lumpur on Monday, though is still down 19% this year. Eagle High has fallen 65% this year to 141 rupiah.
Felda, whose cash coffers halved to 2.1 billion ringgit ($696.2 million) as of the end of September from 5.7 billion ringgit in 2012, is considering raising debt to finance the purchase, Mohd Emir said in July. The debt, which would lift the company's gearing to 1:1, could be in the form of loans or bonds, whichever is most cost-effective, he said.
Felda had 5.1 billion ringgit of debt as of the end of September, according to data compiled by Bloomberg. The Malaysian palm oil producer reported a net loss that widened to 33.9 million ringgit in the third quarter from 9.3 million ringgit a year earlier because of lower palm oil prices and foreign exchange losses arising from the weakening ringgit. The company has operations in more than 10 countries across Asia, North America and Europe including upstream and downstream palm oil, rubber, sugar and logistics.
Rajawali, one of Indonesia's largest conglomerates, owns 65.5% of Eagle High, according to data compiled by Bloomberg. Eagle High, through its subsidiaries, has rights to a total area of about 419,000 hectares of land and plantations in Kalimantan, Sulawesi, Papua and Sumatra provinces in Indonesia, its website shows.
-the edge-


Khamis, 26 November 2015

MEDIA RELEASE !! FUN RECORDS HIGHER QUARTERLY REVENUE

KUALA LUMPUR, 26 November 2015 – Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGV) today announced its financial results for the third quarter ended 30 September 2015 (3Q15).

The company recorded quarterly revenue of RM4.5 billion, an increase of 13.8% compared to the same quarter last year.

Year-to-Date (YTD) revenue was RM11.4 billion, compared to RM11.34 billion in the same period last year.

The higher revenue was mainly fueled by higher external crude palm oil (CPO) sales (despite lower CPO prices), and higher Oil Extraction Rate (OER) in 3Q15 of 21.04%, compared to OER in the preceding quarter of 20.56%.

The higher OER has been attributed to the Group's Best Management Practice, implemented to improve FGV's market competitiveness.

Lower CPO prices, higher fair value charges in LLA and higher foreign exchange loss due to the weakening ringgit caused the Group to record a slightly lower profit after tax of RM20.19 million 3Q15 compared to RM22.99 million 3Q14.

The Group posted RM152.9 million in YTD profit after tax, a decrease mainly attributed to weak CPO prices and depreciation of the Malaysian ringgit against US dollar.

For the record, the US dollar strengthened against the ringgit by 18% during the three months ended 30 September, with the US dollar/ringgit exchange rate closing at a high of 4.4475.

Group President and Chief Executive Officer, Dato' Mohd Emir Mavani Abdullah, said: "CPO price has affected most plantation players and FGV has not been spared.

Despite slumping to a six-year low in August 2015 and with supply surpassing demand, we have to be reminded that palm oil is a long-term play and a cyclical sector. Based on our forecast, we expect the CPO to trade at RM2,300–RM2,400 per tonne in the first quarter of 2016."

For FGV to remain resilient, and to actively offset volatile CPO prices, Dato' Emir highlighted the Group's diversified revenue base and the implementation of several programmes/practices that have already yielded positive results.

FGV aggressive replanting programme is on track to achieve the optimum average age profile of 11.8 years compared to the current progress which is 15.5 years (specifically - 60 percent prime and matured, 20 percent old and 20 percent young trees age profile) by 2020, having replanted 76% of this year's target.

The programme is crucial for the company's sustainability, in parallel with its 5-year transformation plan for revenue enhancement, cost-optimisation and operational excellence.

"FGV remains committed towards profitability while concurrently championing sustainability initiatives to all our shareholders and stakeholders, especially settlers.

Moving forward our business axis will lean towards sustainability and being profitable while focusing on development of the community simultaneously," added Dato' Emir.

FGV Board of Director has declared an interim dividend payment of 2.0 sen per share on 3,648,151,500 ordinary shares under the single-tier system for the quarter ended 30 September 2015 amounting to RM72.96 million.

The dividend is expected to be paid by 28 December 2015.


Rabu, 25 November 2015

SAHAM FGV TERUS MENUNJUKKAN PENIGKATAN PRESTASI #supportfgv

Walaupun beberapa saham utama dilihat agak kurang aktif sejak serangan di Paris baru baru ini, saham syarikat Felda Global Ventures dilihat menunjukkan prestasi positif dengan peningkatan sedikit demi sedikit.


Hari ini saham milik syarikat berkenaan dilihay ditutup agak tinggi yang memberikan pulangan keuntungan kepada para pelabur dan ini memperlihatjan bahawa pelabur kini lebih yakin untuk memiliki saham syarikat berkenaan.

Dengan beberapa plan pembangunan strategi perniagaan yang sedang dan bakal dilakukan oleh FGV dilihat juga sebagai salah satu daya penarik bagi pelabur untuk memperolehi saham syarikat.

Pernah jatuh ke paras terendah kira kitlra RM 1.20 seunit kini saham FGV telah mencecah ke RM 1.80 seunit dan dijangka bakal meningkat lagi.

Ini juga antara masa terbaik bagi nereka yang berminat dalam pelaburan untuk memiliki saham FGV yang bakal menjanjikan keuntungan kepada para pelabur.





Isnin, 23 November 2015

FGV TOLAK SEMUA FAHAMAN RADIKAL #supportfgv

Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) hari ini menegaskan bahawa ia menentang keras apa-apa bentuk fahaman pelampau atau radikal, dan tidak mempunyai toleransi terhadap tindakan membahayakan nyawa mereka yang tidak bersalah.
"Semua kakitangan FGV tertakluk kepada Peraturan dan Kod Etika Pekerja, yang melarang apa-apa penglibatan dalam aktiviti salah yang boleh  mencemarkan reputasi syarikat," menurutnya dalam satu kenyataan di sini hari ini
Kenyataan oleh FGV itu adalah mengulas laporan yang dikeluarkan oleh laman web akhbar tempatan hari ini mengenai bekas   pegawai kanan Felda antara lima suspek yang ditahan atas kegiatan militan.
Menurut FGV, pada masa ini, ia akan terus bekerjasama sepenuhnya dengan pihak berkuasa berkenaan bagi membantu siasatan tersebut. - Bernama

Sabtu, 14 November 2015

TANAH KERAMAT !! KENAPA DBKL TOLAK GLC DAN LEBIHKAN SWASTA ?? @NajibRazak @tengkuadnanreal #batulesung

Nampaknya pihak DBKL telah memberikan respon tentang apa yang berlaku di kawasan Keramat yang mana sebidang tanah telah dijual oleh DBKL kepada sebuah syarikat swasta yang berumur tak sampai setahun semasa urusan dijalankan.


Datuk Bandar Kuala Lumpur mengatakan bahawa separuh kawasan tersebut akan dibina dengan rumah mampu milik dibawah harga RM 200 ribu dan separuh lagi dijual dengan harga RM 500 ribu kononnya untuk menampung pebelanjaan bagi pembinaan rumah mampu milik.

Lihat DISINI..

Persoalan yang tidak dijawab oleh DBKL ialah, kenapa tanah ini tidak diberikan atau dijual kepada anak syarikat kerajaan seperti SPNB, PR1MA, UDA dan lain lain anak syarikat kerajaan yang mampu membina atau membangunkan kawasan berkenaan?

Bukan nak menuduh, tapi sekadar bertanya. Adakah Datuk Bandar juga mempunyai sedikit keuntungan dengan apa yang dibangunkan oleh syarikat berkenaan dan jika ini berlaku ianya sudah boleh dianggap sebagai satu penyalahgunaan kuasa.

Kita lupakan cerita itu dan berbalik kepada penjualan tanah seluas 1.82 ekar tersebut. Sebelum penjualan dilakukan oleh pihak DBKL kepada syarikat pemaju perumahan yang ada sekarang ini, kawasan ini telah digazetkan sebagai kawasan tadahan dan kawasan hijau.

Namun setelah beberapa tahun, status tanah ini telah ditukar dan seterusnya dijual untuk dinaikkan bangunan kediaman yang mana menurut Datuk Bandar Kuala Lumpur, harga bagi separuh kediaman tersebut berada dibawah RM 200 ribu dan separuh lagi RM 500 ribu.

Adakah apa yang diperkatakan oleh Datuk Bandar ini benar? Adakah apa apa bukti yang menyatakan bahawa pemaju menuruti syarat yang ditetapkan oleh DBKL atau kesudahannya nanti akan ada permohonan lain dari pemaju untuk menaikkan harga dengan alasan peningkatan kos pembinaan dan sebagainya.

Dan setahu Sangkakala, ada bukti yang menunjukkan bahawa kediaman ini dibina hingga mencecah RM 2 juta seunit dan bagaimana pula Datuk Bandar menafikan perkara ini dan jika terbukti ianya benar bahawa kediaman ini akan mencecah harga RM 2 juta, apa pula tindakan yang aoan diambil oleh Datuk Bandar?

Itu satu persoalan, yang kedua, adakah tanah ini pernah ditawarkan kepada mana mana anak syarikat kerajaan untuk dimajukan atau adalah tanah ini pernah ditender untuk jualan? Dan jika tidak pernah, mengapa ianya tidak berlaku begitu?

Seperti yang Sangkakala katakan dalam artikel sebelum ini bahawa UDA Holding ada membuat permohonan bagi membolehkan kesemua 548 unit rumah berkenaan dijual dengan harga RM 199 ribu tetapi ditolak oleh pihak DBKL dengan alasan tanah tersebut telah dijual kepada pemaju lain sedangkan syarikat berkenaan baru membayar sebanyak 10% dari nilai jualan.

Sampai bila tanah tanah milik kerajaan seperti ini hendak diberikan kepada syarikat yang tidak memikirkan kedudukan orang Melayu khususnya anak muda untuk memiliki rumah sedangkan ada tawaran untuk membina kediaman yang mampu dimiliki oleh orang muda namun ditolak.

Fikir fikirkanlah, jika keadaan ini berterusan maka anak muda Melayu akan terus dihimpit dengan ketiadaan kediaman dalam bandar.



Khamis, 12 November 2015

TANAH KERAMAT !! ADA TANGAN GHAIB HINGGA PERMOHONAN UDA HOLDING DITOLAK ?? @NajibRazak @tengkuadnanreal #batulesung

Sangkakala nampak dalam facebook page YB Dato Johari Ghani, ahli parlimen Titiwangsa yang memuat naik gambar surat permohonan daru Uda Holding Berhad yang mahu memajukan tanah berkeluasan 1.82 ekar di Keramat.


Nampaknya apa yang dikemukakan oleh pihak UDA Holding amat menarik dimana harga rumah yang disediakan berada pada harga RM 199 ribu satu unit dan keseluruhan rumah berkenaan adalah milik bumiputera. 

Ini membolehkan anak anak muda khususnya Melayu keramat untuk memiliki rumah kediaman masing masing.

Tapi yang menjadi masalahnya ialah, pihak DBKL telah menolak permohonan ini dengan alasan bahawa tanah berkenaan telah dijual kepada pemaju lain untuk dimajukan dan seperti yang Sangkakala tuliskan sebelum ini, pemaju berkenaan menubuhkan syarikat hanya selang beberapa hari selepas tanah tersebut diberikan kepada DBKL oleh Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan.


Satu persoalan disini, kenapa syarikat yang tidak mempunyai pengalaman telah diberikan kepercayaan untuk membangunkan kawasan berkenaan sedangkan UDA Holding yang mempunyai pengalaman selama lebih 45 tahun tidak diberikan peluang untuk memajukan kawasan berkenaan?

Adakah perancangan pembangunan kawasan ini telah dicampuri oleh tangan tangan hitam hingga membolehkan syarikat yang terlalu baru sehinggakan tidak mempunyai pengalaman langsung sebagai pemaju diberikan kepercayaan sebegitu tinggi?

Syarikat yang diberikan hak pembelian tanah ini seperti yang Sangkakala nyatakan tadi baru sahaja diwujudkan beberapa hari selepas tanah ini diserahkan oleh PTG kepada DBKL dengan bayaran premium hanya sebanyak RM 1.2 juta sahaja dan ada ura ura juga mengatakan bahawa DBKL telah menjual tanah berkenaan dengan harga RM 16 juta dan si pembeli pula baru sahaja membuat pembayaran sebanyak 10 peratus dari nilai jualan.

Dimana kelebihan syarikat baru yang diberikan kepercayaan ini? Dan apa pula kekurangan yang dilihat pada UDA sedangkan kita semuabtahu bahawa UDA adalah sebuah syarikat yang kukuh dalam menjalankan pembinaan dan juga sebagai pemaju sesebuah kawasan.

Jadi disini sebagai kesimpulan, Datuk Bandar Kuala Lumpur perlu menjawab segala persoalan ini kerana ianya dilihat terlalu complicated kerana banyak benda bercanggah dengan apa yang berlaku.

Seperti contoh, tanah ini di gazetkan untuk rumah mampu milik tetapi apabila diberikan kepada syarikat swasta, maka harga rumah tersebut telah mencecah dari RM 700 ribu hingga ke RM 2 juta namun setelah himpunan bantahan dilakukan oleh penduduk, barulah pemaju mengatakan bahawa separuh dari kediaman berkenaan akan dijual dengan harga kos rendah dan separuh lagi dengan harga bebas.

Perlu dimaklumkan sekali lagi bahawa tanah ini di GAZET kan untuk kediaman mampu milik iaitu kos rendah dan sederhana, dan apa yang menyedihkan ialah, pihak DBKL seolah olah tidak mempedulikan gazet yang dinyatakan.

Sama sama kita fikirkan apa yang dah berlaku sebenarnya dalam PBT ni sehingga melangkaui segala gala yang sepatutnya dilakukan oleh mereka.



SYARIKAT PERLADANGAN WILMAR JUGA TERIMA NASIB SAMA MACAM FGV #supportfgv

Kejatuhan pendapatan syarikat perladangan gergasi dunia, Wilmar International Ltd terus didiamkan sedangkan ianya adalah sama sepertimana yang berlaku kepada Syarikat Felda Global Venture BHD.


Syarikat Wilmar adalah sebuah syarikat besar yang mana lebih ramai pemain saham perladangan dan minyak sawit bertumpu di syarikat berkenaan berbanding dengan FGV.

Ini semua berpunca apabila, ada sesetengah pihak yang cuba untuk mempermainkan atau mengheret syarikat ini ke kancah politik kerana ada segelintir pihak berasa kurang senang dengan apa yang telah dicapai oleh FGV selama ini.

Persoalannya disini, apakah wajar kita semua menghukum FGV kerana mengalami penyusutan harga saham sedangkan seluruh dunia mengetahui bahawa harga pasaran komoditi sawit sedang menjunam?

Adalah lebih baik jika kita semua memberikan sokongan moral kepada pihak pengurusan FGV untuk memastikan harga saham berada pada paras selesa.

Tidak semua perniagaan memperolehi keuntngan harian, ada juga yang pada awalnya naik dah pertengahannya menurun dan kemudian naik semula.

Jadi ini semua adalah lumrah dalam setiap perniagaan dan risiko seperti ini haruslah ditangani oleh semua pihak.



Rabu, 11 November 2015

DATUK KERAMAT !! DBKL PILIH PEMAJU TIADA PENGALAMAN !! APA DAH JADI @najibrazak @tengkuadnanreal #batulesung

Kisah yang berlaku di Keramat nampaknya semakin sedap untuk dijadikan bahan penulisan apabila semakin disiasat semakin banyak yang terbongkar.

Ada beberapa perkara yang Sangkakala nak ambil kira tentang untuk menjadi pemaju kepada tanah seluas 1.82 ekar yang penduduknya adalah dikalangan orang Melayu tetapi apabila dilakukan pembinaan penempatan semula, maka ianya tidak lagi seperti syarat tebus guna tanah seperti yang dipersyaratkan oleh Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.


Era Ecoland SDN BHD yang baru sahaja ditubuhkan pada bulan November 2014 iaitu beberapa hari selepas tanah dikawasan tersebut diserahkan oleh Pejabat Tanah dan Galian Wilayah kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur untuk dimajukan sebagai kawasan perumahan kos rendah dan sederhana milikan bumiputera.

Mengikut sumber yang Sangkakala terima apabila membuat beberapa risikan, salah seorang daripada pemegang saham syarikat berkenaan hanya berumur 29 tahun (melayu) dan seorang lagi berumur 53 tahun (cina).

Persoalannya disini, kenapa syarikat yang tidak mempunyai pengalaman dan baru sahaja ditubuhkan telah diberikan peluang untuk menjadi pemaju kepada tanah berkenaan? Atau adakah syarikat ini diwujudkan setelah melihat bahawa ada keuntungan besar yang bakal dimiliki dan kedua dua penama dalam Syarikat berkenaan hanyalah proksi kepada pihak pihak tertentu?

Modal berbayar syarikat ini pula bernilai RM 1juta dan Sangkalala tak terkejut dengan perkara perkara seperti ini kerana, untuk mendapatkan nilai modal berbayar, setiausaha syarikat perlu menyediakan beberapa dokumen tanpa perlu menyediakan wang modal seperti yang dinyatakan.

Perkara seperti ini tidak boleh diambil ringan memandangkan ianya adalah kawasan penempatan orang Melayu dan untuk makluman, pada awalnya pemaju dikatakan hendak membina kediaman berupa 2 blok bangunan yang setiap satunya mempunyai 274 unit dengan harga terbuka dan tiada langsung quota bumiputera diberikan hinggalah kejadian dimana penduduk Keramat telah keluar mengadakan himpunan maka barulah quota bumiputera sebanyak 50 peratus diwujudkan.

Harga kediaman berkenaan juga bernilai diantara RM 800 ribu hingga ke RM 2 juta dan sudah pasti ianya tidak akan mampu untuk dimiliki oleh orang Melayu khususnya anak muda disekitar kawasan berkenaan dan akhirnya kawasan ini akan menjadi kediaman orang dari luar kawasan dan bagaimana pula kebajikan anak anak Keramat itu sendiri?

Nanti Sangkakala akan bongkarkan lagi kisah tanah dikawasan Keramat ni dan insyaallah selepas ni siapa menjadi pemikir dan penasihat untuk menjayakan projek yang menjahanamkan tanah kerajaan ni pula akan Sangkakala keluarkan, tunggu masa itu pasti akan sampai.



Selasa, 10 November 2015

PEMBANGUNAN KERAMAT PERLU DIKAJI SEMULA @tengkuadnanreal

Baru baru ni kecoh apabila satu perhimpunan secara aman dilakukan oleh penduduk kawasan Keramat yang kurang berpuas hati dengan status sebidang tanah yang asalnya dimiliki oleh Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan dan kemudiannya diserahkan kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur atau DBKL.



Ada maklumat yang mengatakan bahawa kawasan ini dulunya adalah kawasan untuk penempatan kos rendah dan sederhana dimana tanah berkeluasan 1.8 ekar berkenaan akan dijual kepada bumiputera sehinggalah ianya dikatakan dijual kepada pemaju untuk dinaikkan kawasan perumahan.

Sebelum kejadian himpunan yang dilakukan oleh penduduk Keramat, kawasan ini dikatakan tidak mempunyai status milikan bumiputera namun setelah desakan yang dilakuakan oleh penduduk, maka quota sebanyak 50 peratus telah diberikan untuk milikan bumiputera namun harganya pula tidak memungkinkan masyarakat bumiputera memiliki atau membeli kediaman berkenaan.

Ada juga yang mengatakan bahawa tanah ini tidak boleh dibina dengan kediaman kos rendah dan sederhana kerana harga kawasan berkenaan adalah tinggi.

Beberapa pemeriksaan telah dilakukan dan ada bukti yang menunjukkan bahawa tanah berkenaan hanya dibayar lebih kurang RM 1.2 juta sebagai premium dengan keluasan keseluruhan tanah berkenaan.

Ini bermakna setiap kaki persegi kawasan berkenaan tidak bernilai tidak lebih daripada lebih kurang RM 16 satu kaki persegi. Jadi nilai ini Sangkakala lihat adalah harga yang amat rendah untuk nilai sebuah kawasan perumahan dan ianya sudah pasti boleh dibina rumah kos sederhana dan kos rendah.

Mungkin pihak DBKL perlu melihat semula perancangan yang hendak dilakukan dikawasan berkenaan memandangkan ada beberapa lagi bukti yang menunjukkan 'something wrong somewhare' berkenaan dengan isu ini.

Berita lanjut akan Sangkakala susuli kemudian dan sehingga itu Sangkakala juga berharap agar jalan penyelesaian bagi menangani masalah ini dapat dicapai memandangkan kawasan ini juga dimenangi oleh ahli parlimen dari pihak kerajaan.

Sehingga itu "pulangkan tanah keramat kepada rakyat".




Khamis, 5 November 2015

FGV TERUS HARUMKAN NAMA NEGARA #supportfgv

LOMBOK 4 Nov. – Felda Global Ventures Holdings Bhd. (FGV), berjaya menaikkan imej Malaysia di Lombok, Indonesia kerana menawarkan ribuan peluang pekerjaan di ladang-ladang sawit miliknya kepada penduduk dari kepulauan tersebut.

Ahli Dewan Perwakilan Rak­yat Nusa Tenggara Barat (NTB), Muhammad Nur Said Kasdiono berkata, ini bertepatan dengan agenda nasional Indonesia yang mahu meningkatkan kadar guna tenaga rakyatnya di pasaran kerja negara asing, memandangkan peluang pekerjaan peringkat domestik yang terhad.

Katanya, apa yang lebih menaikkan jenama FGV dan imej Malaysia adalah kerana tidak me­ngenakan syarat-syarat kemasukan kerja yang ketat seperti kela­yakan pendidikan dan pada masa sama tetap menjaga kebajikan pekerja-pekerja ladang termasuk dari Indonesia.

"FGV telah mengangkat ma­ruah kerajaan dan negara Malaysia di NTB (Lombok). Mereka memberi contoh bagaimana sebuah sistem pekerjaan yang baik. Saya melihat penduduk Lombok meng­anggap FGV atau Felda sebagai majikan utama.

"Kami selesa dengan FGV. Lombok terkenal sebagai pusat pelancongan utama di Indonesia dan sedia menerima jika FGV mahu terokai pelaburan di dalam pelbagai bidang yang lain di sini," katanya kelmarin sempena penyerahan wang ihsan kepada keluarga pekerja-pekerja ladang FGV dari Lombok yang bekerja di ladang FGV di Malaysia.

Turut hadir ialah Naib Presiden Eksekutif, Ketua Global Kluster Getah dan Ketua Kluster Sawit Huluan FGV, Datuk Abd. Halim Hamid dan Pengurus Besar Tenaga Kerja Lapangan Felda Global Ventures Plantations (M) Sdn. Bhd., Md. Amin Salleh.

Program pemberian wang ihsan itu telah dilaksanakan sejak empat tahun dan ia diberikan sekali sahaja kepada keluarga-keluarga pekerja, sebagai menghargai pekerja-pekerja yang memberi komitmen untuk terus berkhidmat dengan FGV. Jumlah wang yang diberikan ialah 500,000 rupiah (RM158) untuk setiap keluarga.

FGV memiliki kira-kira 30,000 pekerja asing yang berkhidmat di ladang-ladang sawit dengan 15,000 daripadanya berasal dari Lombok. – UTUSAN


Ahad, 1 November 2015

AZMIN ALI BAGI ELAUN CUMA GULA GULA ??

Ibarat 'lembu punya susu, sapi dapat nama' itu adalah bidalan yang paling sesuai diberikan kepada kerajaan negeri Selangor dalam pemberian elaun guru KAFA di negeri tersebut.

Selama 7 tahun wakil rakyat Barisan Nasional memperjuangkan elaun kepada guru guru Kelas Agama Fardhu Ain diseluruh negeri akhirnya memperlihatkan elaun gula gula yang diberikan.

Kenapa Sangkakala mengatakan ianya elaun gula gula? Sebab elaun yang hanya dinaikkan sebanyak RM 200 dijadikan sebagai contoh kononnya kerajaan Selangor menjaga kebajika  guru guru berkenaan.

Mari kita lihat apa yang diberikan oleh kerajaan Selangor berbanding apa pula yang diberikan oleh kerajaan negeri.


Dengan bangganya Azmin Ali mengumumkan kenaikan elaun guru guru KAFA ini kepada RM 1500 walaupun pada hakikatnya kerajaan pusat selama ini menyalurkan elaun sebanyak RM 800 berbanding RM 500 yang dibayar sebelum ini oleh kerajaan negeri dan kini barulah ianya dinaikkan kepada RM 700 dan menjadikan selaun tersebut sebanyak RM 1500 sebulan.

Masihkah kita ingat tentang seorang guru KAFA, saudara Ekhsan Bukhari yang dibuang akibat cuba menghantar memorandom kepada Azmin Ali demi untuk menuntut hak guru guru KAFA?


Seorang guru telah dipecat hanya kerana ingin menuntut hak lebih 5 ribu orang guru KAFA di seluruh Selangor dan kini barulah Azmin Ali dan kerajaan Selangor memberikan kenaikan elaun sebagaimana yang dijanjikan oleh Pakatan dalam menifesto mereka pada tahun 2008.

Adakah elaun ini benar benar ikhlas atau cuba menutup mulut guru guru KAFA yang menjadi silent voters kerajaan PR selama ini? 

Ada juga sumber yang mengatakan bahawa Azmin menaikkan elaun berkenaan disebabkan kebanyakan guru KAFA adalah dikalangan mereka yang bergiat dalam parti PAS dan ekoran daripada diantara PAS dan DAP dan tertubuhnya PAN maka mereka ini diberikan gula gula supaya menyokong Pakatan Baharu yang ditubuhkan oleh PKR, DAP dan PAN.

Jika benar apa yang disebut oleh sumber ini, maka kenaikan elaun ini hanyalah bersandarkan politik dan sokongan semata mata.

Moga moga guru guru KAFA ini sedar bahawa jiwa mereka sekarang dibeli dengan harga RM 200 oleh Azmin Ali.



@NurJazlan ANTARA TIMBALAN MENTERI YANG KURANG CERDIK DALAM KERAJAAN @NajibRazak

Kadang kadang dah naik meluat dengan segelintir pemimpin yang baru memegang jawatan Timbalan Menteri dah mula nak mengatakan itu ini tak betuk.

Sangkakala ambil satu contoh dimana Dato Nur Jazlan, Timbalan Menteri Dalam Negeri yang mengatakan Arul Kanda dan Tony Pua kebudak budakkan dalam isu debat.


Baca DISINI..

Persoalan yang Sangkakala nak tanya disini, Nur Jazlan tau atau tidak bahawa Arul Kanda hanyalah seorang Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif kepada syarikat 1MDB dan bila dicabar untuk mengadakan debat tentang ketelusan syarikat tersebut maka beliau perlu menyahut cabaran berkenaan.

Kalau ini pun agak susah untuk difahami oleh Nur Jazlan, Sangkakala tak nampak bagaimana beliau mampu untuk mempertahankan kerajaan kerana bila diajak berdebat oleh seseorang maka alasan yang diberikan ialah ianya kebudak kebudakkan.

Untuk makluman Timbalan Menteri, Arul Kanda cuma mempertahankan institusi yang beliau ketuai daripada diserang oleh mereka mereka yang cuba menjatuhkan kerajaan dengan cerita rekayasa tentang 1MDB.

Dan pada Sangkakala adalah bagus jika Arul menyahut cabaran debat berkenaan supaya rakyat tahu apa yang berlaku dan Sangkakala nampak bahawa Arul selaku Presiden 1MDB tidak langsung menunjukkan rasa risau dan ini menunjukkan bahawa beliau dan 1MDB berada di landasan yang betul.

Jadi disini, Sangkakala nak pesan pada Nur Jazlan, tak perlu nak kata orang lain kebudak budakkan atau sebagainya jika kita sendiri pun tak mampu nak buat sepertimana yang orang tu buat.


Sabtu, 31 Oktober 2015

BEKAS PANEL PEMIKIR JASA MEROYAN SELEPAS KONTRAK TAK DISAMBUNG

Nampaknya di Malaysia dah menjadi satu kebiasaan apabila seseorang kehilangan jawatan atau jaeayan tidak lagi disambung maka akan melalaklah mereka di merata tempat menghentam kembali tempat yang satu masa dulu menjadi tempat bergantung harap.

Sangkakala terbaca dan sempat menonton video yang dirakamkan oleh portal KiniTV terhadap seorang bekas Panel Pemikir JASA yang mengatakan bahawa Egensi kerajaan tersebut kini 'NAMPAK BODOH, BUAT KERJA FITNAH'.


Kenyataan Syed Saifudin Syed Herman ini Sangkakala lihat tidak berasas dan ianya juga dilihat sebagai hanya melepaskan geram apabila kontrak sebagai panel pemikir JASA tidak lagi disambung.

Dalam video berkenaan, Pak Syed ni ada menyebut bahawa JASA memfitnah YBhg Tun Mahathir dan tidak memberikan jawapan kepada persoalan rakyat terhadap kerajaan, tapi takde pulak Pak Syed nak berikan contoh fitnah yang dilemparkan oleh agensi tersebut kepada Tun M.

Berkenaan dengan jawapan kepada persoalan pula, rasanya panel pemikir yang ada sekarang lebih giat menjawab isu isu berkenaan tetapi apabila isu itu ditimbulkan oleh Tun Mahathir maka perbandingan dibuat apatah lagi Tun Mahathir dilihat cuba untuk menjatuhkan Perdana Menteri dan sudah pastilah agensi ini akan mempertahankan kerajaan serta kepemimpinan kerajaan.

Kalau ini pun tak dapat difahami oleh Pak Syed, Sangkakala amat bersyukur kerana Ketua Pengarah JASA yang ada sekarang tidak menyambung kontrak beliau sebab apa? Sebab tak mampu untuk berfikir apa perancangan dan strategi yang sepatutnya di mainkan.

Sangakakala lihat diantara panel pemikir JASA seperti Lokman Adam dan Tun Faisal yang giat menjalankan ceramah ceramah tentang GST, 1MDB dan sebagainya.

Jadi dimana kata fitnah tadi? Dan yang paling best sekali bila Pak Syed mengaitkan dengan perlantikan Ketua Pengarah yang baru maka JASA jadi seperti yang didakwa oleh beliau.

Disini Sangkakala nak maklumkan, dibawah Ybhg Dato' Puad Zarkashi, maka terhasil beberapa buku jawapan tentang beberapa persepsi yang ditimbulkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab terhadap Perdana Menteri.

Begitu juga semasa Allahyarham Dato' Fuad Hasan menjadi Ketua Pengarah, banyak program dijalankan dalam usaha mendekatkan rakyat dengan kerajaan.

Cuma mungkin Pak Syed tak nampak sebab hanya duduk di pejabat hingga menunggu tarikh untuk pergi ke mesin ATM.


Jumaat, 30 Oktober 2015

#SCS HANYA DI SELANGOR !! KERAJAAN NEGERI HALANG RAKYAT MEMILIKI RUMAH @nohomar @NajibRazak

Terima atau tidak itulah yang sedang berlaku di negeri Selangor ketika ini apabila kerajaan negeri Selangor seolah olah menghalang rakyat berpendapatan sederhana dan rendah dari memiliki rumah atau kediaman.


Ini bukanlah rekaan tetapi ianya adalah kenyataan apabila pihak kerajaan negeri pada ketika ini yang diterajui oleh Azmin Ali mengenakan bayaran premium yang tinggi untuk penukaran status tanah bagi membolehkan perumahan harga pertengahan dan rendah dibina.

Sangkakala suka mengambil satu contoh yang berlaku di kawasan Subang, tanah yang dimiliki oleh Institut Penyelidikan Getah Malaysia atau RRI yang hendak dibangunkan sebagai kawasan perumahan agak sukar apabila premium yang dikenakan dikatakan lebih kurang RM 600 ribu bagi setiap ekar.

Jika premium tanah setinggi itu, berapa pula nilai sebuah rumah hendak dijual? Adakah mana mana pemaju akan mengambil risiko kerugian dalam pembangunan kawasan tersebut?

Jika dibangunkan juga kawasan kawasan perumahan ini dengan kos premium sebegitu, adalah tidak mustahil harga rumah juga melambung tinggi dan Sangkakala yakin bahawa hanya segelintir sahaja yang mampu untuk memiliki rumah tersebut.

Jadi bagai mana pula akhirnya dengan mereka mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana? Adakah mereka juga mampu untuk memiliki kediaman?

Seorang rakan Sangkakala dari puak kerajaan negeri mengatakan bahawa mereka yang tidak berkemampuan untuk membeli kediaman, maka mereka bolehlah menyewa mana mana kediaman yang mereka rasakan sesuai.

Persoalannya disini, adakah mana mana pemilik rumah mahu menyewakan kediaman mereka dibawah harga bayaran bulanan? Atau mahukah pemilik pemilik ini mengalami kerugian? Sudah pastilah tidak dan dengan harga rumah yang tinggi, maka sewanya juga akan menjadi tinggi.

Maka dengan itu tidak hairanlah jika Sangkakala mengatakan bahawa kerajaan Selangor kini seolah olah menghalang rakyat daripada memiliki kediaman dan jika mereka tiada halangan, maka sudah pastilah premium penukaran status tanah ini akan dikurangkan.


Khamis, 29 Oktober 2015

ANAK SYARIKAT FGV MENGORAK LANGKAH BINA LOJI JANAKUASA ELEKTRIK BERASASKAN KELAPA SAWIT #supportfgv



KUALA KUBU BARU - Kerajaan telah mengenal pasti 113‎ kilang sawit yang berpotensi untuk penjanaan elektrik daripada sumber biogas sawit untuk menyalurkan bekalan elektrik ke grid nasional di bawah program Tarif Galakan atau Fit in Tariff (FiT).


Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Amar Douglas Uggah Embas berkata, kesemua kilang sawit tersebut terletak berdekatan dengan pencawang elektrik serta boleh menyambung bekalan elektrik yang dihasilkan.


"Terdapat 12 kilang sawit yang telahpun disambungkan kepada jaringan tersebut, manakala 79 kilang sawit kini berada dalam proses penyelengaraan untuk menyambungkan bekalan elektrik, tahun ini," kata beliau kepada pemberita selepas majlis perasmian projek usaha sama loji pengeluaran komersial Biogas Asli Mampat (Bio-CNG) pertama di dunia menggunakan sumber biogas sawit, di sini hari ini.


Loji Komersial Bio-CNG yang terletak di Kilang Sawit Felda Sg Tengi dekat sini itu menggunakan sisa buangan kilang sawit.


Loji Komersial Bio-CNG adalah projek usaha sama Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), Felda Palm Industries Sdn Bhd dan Sime Darby Offshore Engineering Sdn Bhd.


Loji tersebut mampu memproses 600m3/jam biogas mentah yang dijana daripada lagun pencerna biogas tertutup untuk menghasilkan Bio-CNG sebagai bahan api alternatif kepada bahan api berasaskan fosil seperti gas petroleum cair (LPG) dan bahan api pertengahan (MFO).


"Sungguhpun potensi biogas adalah lebih menjurus kepada penjanaan tenaga elektrik, namun bagi kilang yang terletak jauh dan tidak berpotensi untuk sambungan ke grid, Bio-CNG adalah alternatif untuk menjana pendapatan dari sumber biogas," kata beliau.


Biogas dari sumber efluen sawit mempunyai potensi yang besar dalam menyumbangkan kepada penggunaan tenaga hijau negara terutama dalam penjanaan tenaga elektrik sebanyak 536 MW pada tahun 2014, kata beliau.


Kerajaan telah merangka pelbagai inisiatif, bagi memastikan objektif di bawah projek permulaan Nombor 5 Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA-EPP 5) dicapai, kata beliau.


"Dalam hal ini, MPOB telah mewajibkan kesemua kilang sawit baharu dan kilang yang memohon untuk peningkatan kapasiti buah tandan segar (FFB) memasang loji pemerangkapan biogas berkuat kuasa 1 Januari 2014," kata beliau.


Pelaksanaan program biogas di kilang sawit di bawah EPP 5 bukan sahaja untuk tujuan menjana pendapatan sampingan, ujar beliau, bahkan juga bertujuan menggalakkan penggunaan tenaga diperbaharui daripada biogas sawit yang mampu mengurangkan kos operasi, seterusnya membantu pengurangan pelepasan gas rumah hijau.


"Ia memerlukan komitmen yang tinggi dan melibatkan semua pihak dan kerajaan akan senantiasa menyokong usaha seperti ini bagi memastikan industri sawit negara terus berkembang seiring dengan komitmen global ke arah pembangunan industri yang lebih mampan," tambah beliau. - Bernama



Rabu, 28 Oktober 2015

HARAPAN RAKYAT SELANGOR DALAM PEMBENTANGAN BAJET NEGERI #SCS @NohOmar

Oleh : Izwan
28 Oktober 2015

Sebagai SEBUAH KERAJAAN NEGERI BERKEBAJIKAN  kita berharap agar kerajaan Negeri Selangor akan mengutamakan rakyat dan memberi tumpuan kepada memenuhi janji dan manifesto 2008 .

Setelah 8 tahun memerintah, PAKATAN RAKYAT sewajarnya melunaskan janji MANIFESTO 2008. Alasan sebagai sebuah kerajaan yang baru memerintah bukanlah sesuatu yang dapat diterima akal.  7 Tahun 6 bulan ada satu tempoh yang lama. Sekiranya anak lahir tahun 2008, maka sekarang anak itu sudah mengenal angka serta sudah boleh membaca dan mengira.

Berikut adalah janji, yang  telah 7 tahun tinggal janji ..

1) Elaun RM100  untuk ibu tunggal.
2) Elaun RM75 Setiap Anak Ke Nurseri.
3) Elaun RM50 untuk anak ke tadika.
4) Elaun khas kepada suri rumah yang memilih untuk menjaga anak.
5) Membantu rakyat anak Di Selangor memiliki rumah sendiri.
6) Menghentikan campur tangan politik dalam perniagaan.
7) Memberi galakan kepada belia untuk meniaga hanya perlu membayar bil air dan elektrik selama 2 tahun. Walaupaun banyak yang dirobohkan

Untuk tahun 2008, boleh rujuk manipesto PAS PKR.

Manakala pada PRU 13,  walaupun janji lama belum tertunai .. JANJI BARU TELAH DIDENDANG .

Bajet 2016 ini, rakyat NEGERI BERKEBAJIKAN INI MENGHARAPKAN KERAJAAN NEGERI

1) Menurunkan cukai pintu.
2) Menurunkan cukai tanah.
3) Menunaikan janji PRU
4) Membeli syarikat konsesi tol antara bandar.
5) Menyelenggara sistem peparitan dan sampah dengan baik
6) Menghentikan campur tangan politik dalam perniagaan (DEIG)
7) Menunaikan janji menaikan elaun guru guru KAFA.

Rakyat sudah bosan dengan janji kerajaan pakatan rakyat dan alasan  bahawa mereka baru memerintah. Rakyat hendak tengok kerajaan pakatan rakyat agar melunaskan janji janji dibawah kuasa mereka. Bukan hanya retorik dan menyalahkan orang lain diatas kegagalan sistem urus tadbir kerajaan negeri.

Kami rakyat selangor juga maklum banyak aset aset kerajaan negeri telah dijual, maka kami ingin tahu perkara perkara berikut:

1) Hasil jualan bagunan  yayasan selangor kemana dibelanjakan?
2) Punca Hotel Quality dan Hotel Brisdale boleh bankrup.
3) Status langat dua  dan duit 7.6 billion.
4) Punca bekalan air kerap putus.
5) Berapa yang telah dibelanjakan untuk mengkaji air lombong  untuk dijadikan air bersih (HORAS).
6) Status Perbersihan Sungai Klang.

#Pray4Selangor
#VO9


PENIAGA PASAR MALAM PULA JADI SASARAN KERAJAAN SELANGOR @NohOmar

Nampaknya peniaga di Selangor makin terhimpit, asalnya nak dapatkan rezeki sesuap nasi untuk menyara keluarga, kini mereka dibayangi oleh sewa tapak yang melambung tinggi.


Pada asalnya sewa tapak pasar malam ini bernilai RM 24 setahun dan kini ianya meningkat kepada RM 144 setahun.

Kebajikan macam mana agaknya yang disebut oleh kerajaan Selangor kalau dah semua cukai dan sewa tapak dinaikkan?

Perkara sebegini tak sepatutnya berlaku memandangkan peniaga peniaga ini bukanlah mendapat keuntungan berlipat kali ganda malah ada masa masanya mereka ini akan kerugian atas faktor cuaca dan sebagainya.

Penindasan demi penindasan dilakukan oleh kerajaan Pakatan di Selangor dan ini belum termasuk lagi dengan perobohan gerai gerai di sekitar negeri.


Selasa, 27 Oktober 2015

SIRI 1 TM VS DSN [ YANG TERSURAT DAN YANG TERSIRAT] @NajibRazak


Assalamualaikum wbk.

Siri1 TM vs DSN: 
"Yang tersurat dan yang tersirat"

Ramai antara kita mudah terpengaruh dengan persepsi negatif dan sanggup mengenepikan fakta. Situasi ini telah menjadi peluang keemasan oleh pihak pembangkang bagi menyebar kebencian dalam usaha menjatuhkan kerajaan. 

Sebagai contoh; apabila 1MDB di fitnah dan digambarkan sebagai anak syarikat yang mempunyai banyak kesalahan jenayah komersil disebar. Kita telah menerima fitnah ini sebagai fakta dan mengenepikan fakta yang diberi oleh pihak kerajaan. Lebih menyedihkan apabila mantan PM kita pula sekarang ini mendominasi tuduhan berkaitan 1MDB yang terbukti fitnah sebagai usaha menjatuhkan PM DSN.

Usaha mantan PM ini sedikit sebanyak telah menyebabkan ramai antara kita yang tidak mendapat maklumat sebenar telah terpengaruh dan mula membenci PM DSN. Ini dibuktikan melalui kajian Merdeka Centre, tidak lebih 35% rakyat kaum Melayu yang masih percayakan PM DSN. Selebihnya telah terpengaruh dengan fitnah yang berleluasa kebelakangan ini. 

● TNB Dan PETRONAS DiKambing Hitam Oleh TM

Semasa mantan PM Malaysia mengamal dan mementingkan Dasar Penswastaan atas nama pembangunan, TNB telah dinafikan hak untuk membina loji janakuasa. Maka IPP telah dibina dibawah dasar ini. 

Melalui perjanjian yang dimerterai, TNB WAJIB membeli setiap unit tenaga yang dihasilkan oleh pihak IPP pada harga 16 sen dan TNB akan jual kepada rakyat pada harga 30 sen. Walaupun pada awalnya TNB mampu mengurangkan kos kepada 8 sen seunit dan dijual kepada rakyat sebanyak 17 sen, situasi ini tidak berlaku dek kerana perlaksanaan dasar penswastaan yang merugikan kita semua.

Akibat dari perjanjian ini, TNB sentiasa mengalami kerugian kerana setiap tahun, hampir 45% tenaga yang dibeli dari IPP tidak dapat dijual kerana tiada permintaan. 

PETRONAS pula DIPAKSA memberikan subsidi gas kepada pemilik IPP. Situasi ini menyebabkan kesemua pemilik IPP memperoleh keuntungan berganda. (Untuk rekod, pada 2011 sahaja Petronas telah berikan rm19B subsidi gas, jumlah yang amat besar untuk pemilik IPP). 

Ramai antara kita tidak menyedari, pada 31 Ogos 2011, TNB telah kerugian sebanyak rm 453 juta dan sekali lagi  kerugian direkod pada30 November 2011 berjumlah rm 224.7 juta. Antara sebab kerugian yang dilapor adalah kerana TNB terpaksa menanggung pembelian tenaga dari IPP. Disebabkan masalah ini, kerajaan terpaksa membayar pampasan rm2B bagi mengelakkan TNB menaikkan tarif elektrik untuk menampung kos pembelian tenaga dari IPP. 

● Tindakan PM DSN Melalui 1MDB Bertindak Sebagai Penyelamat

PM DSN telah mengorak langkah dan memulakan usaha perundingan semula berkaitan IPP untuk mencari keseimbangan perjanjian. Usaha ini talah berhasil apabila pada Okt 2012, Suruhanjaya Tenaga telah mengumumkan bahawa setiap konsesi baru IPP hanya melalui TNB dan anak syarikat milik kerajaan iaitu 1MDB. 

Tindakan ini dibuat bagi memastikan tiada lagi syarikat persendirian atau swasta yang mendapat manfaat subsidi dari kerajaan. 

Untuk pengetahuan kita semua, akibat kesilapan perjanjian yang ditandatangani sejak tahun 1990an, anggaran sebanyak rm100B telah hilang dari PETRONAS dan TNB bagi memenuhi perjanjian berat sebelah yang menyebelahi pemilik IPP. 

Melalui perjanjian yang diusahakan oleh PM DSN juga, PETRONAS tidak perlu lagi memberikan subsidi gas kepada pemilik IPP. 

Pujian wajar diberi kepada PM DSN dan kita patut bersyukur kepada ilahi kerana diatas keperihatinan PM DSN, kadar tarif bagi pengguna di semenanjung yang sepatutnya naik pada July 2014 dan Jan 2015 mengikut Kos Bahan Api Pas Melalui (FCPT) tidak berlaku. Malah pada Mac 2015, kadar tarif elektrik dapat diturunkan. 

Melalui perjanjian baru ini juga, TNB telah memperoleh keuntungan bagi tahun 2013, 2014 dan sebanyak rm2.3B pada 3 bulan pertama 2015. 

● Kejayaan Untuk Rakyat Yang Dibenci

Walaupun kita semua dari golongan rakyat, TNB dan PETRONAS mendapat manfaat besar disebalik usaha PM DSN, wujud golongan yang amat membenci kejayaan ini. Jika sebelum ini, golongan ini boleh dikategorikan sebagai "Untouchable". Keadaan berubah 360 darjah apabila perjanjian baru berkenaan IPP yang seimbang telah dimerterai. Mereka sudah tidak dapat menikmati keuntungan berganda sepertimana yang mereka peroleh sebelum ini. Golongan ini merupakan pemilik IPP yang juga merupakan KRONI RAPAT kepada mantan PM Malaysia. (Untuk rekod, pendapatan YTL 2012 sehingga July, direkod sebanyak rm11.2B  hasil jualan IPP, keuntungan min 20%). 

Para pemilik IPP tidak boleh dan tidak mampu menyerang PM DSN secara terbuka. Oleh kerana pemilik IPP merupakan kroni rapat mantan PM, mereka telah menggunakan mantan PM untuk menyerang PM DSN. Melalui mantan PM, DSN dan 1MDB telah diserang dengan fitnah begitu teruk sekali. 

Provokasi melalui fitnah dan pertanyaan yang tidak boleh diterima akal telah dibuat dengan tujuan untuk menjatuhkan kredebiliti dan menyebar kebencian terhadap PM DSN. Tujuan utama tindakan ini agar PM DSN membatalkan perjanjian baru atau PM DSN diturunkan dari jawatan PM Malaysia. Akhirnya individu yang akan dilantik ke jawatan PM Malaysia dapat dijadikan boneka untuk merubah perjanjian IPP yang boleh mengembalikan keuntungan berganda kepada pemilik IPP. 

Mantan PM memang pakar dan mahir dalam membangkitkan PERSEPSI NEGATIF. Saya tidak terkejut apabila ramai antara kita mempercayai kenyataan awal beliau bahawa rm42B hilang dan walaupun kemudiannya diubah kepada nilai rm27B pula yang hilang. Segala pertanyaan dan fitnah yang dibangkitkan seperti pembelian tanah di TRX oleh Tabung Haji sebagai "bail out", pembabitan Jho Low, pelaburan bersama Petrosaudi, pelaburan di Cayman Island, dakwaan 1MDB cuba merampas wang Terengganu Investment Authority dan mencagar Telaga Minyak Terengganu dan banyak lagi telah dijawab sepenuhnya oleh Menteri Kewangan II, DS Ahmad Husni Hanzalah dan Presiden 1MDB, Arul Kanda Kandasamy. Malah soalan dan jawapan mereka berdua telah dibukukan oleh Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) untuk memudahkan rakyat mendapat maklumat. 

Walau pun mantan PM memfitnah PM DSN dengan pelbagai tuduhan, beliau masih tidak mampu untuk melaporkan fitnah tersebut. Melalui temubual secara santai baru baru ini, beliau telah beri jawapan bahawa beliau takkan buat laporan kerana tiada bukti. Jawapan ini menunjukkan segala tuduhan yang dibuat oleh beliau dan dilemparkan kepada PM DSN hanyalah fitnah dan bertujuan untuk menimbulkan persepsi negatif semata mata.


Racun Yang Dibalas Madu.

Biarpun PM DSN berulang kali dikecam, dihina, difitnah dan dikeji oleh mantan PM Malaysia dan kalangan anti PM DSN, beliau tetap bersabar hadapi kerenah mereka semua dan tidak mengambil tindakan terburu buru. 

Apa yang menarik disebalik fitnah yang dibuat oleh mantan PM terhadap PM DSN, beliau tidak mampu mengatakan bahawa IPP yang dibeli oleh 1MDB itu berasal dari KRONI RAPAT beliau. 

Beliau juga tidak mampu memuji PM DSN kerana mampu bertindak sehingga mengakibatkan TNB peroleh keuntungan  yang tidak pernah dicapai walau ketika beliau berkuasa. Malah kejayaan PM DSN melalui TNB menurunkan tarif elektrik juga dipandang sepi oleh mantan PM. 

Mantan PM juga seperti terkunci mulutnya dari menghebahkan kebaikkan 1MDB dan mungkin teramat MALU untuk akui bahawa keuntungan dari 1MDB, anak syarikat kerajaan yang amat dibenci oleh beliau, akan tetapi mampu menaja beribu rakyat Malaysia untuk menunaikan haji ke Mekah setiap tahun berbanding KRONI RAPAT beliau yang lebih suka menimbukan harta dari berkongsi keuntungan bersama rakyat bawahan. 

Iktibar yang kita bol eh ambil ialah bagaimana PM DSN bersikap matang dalam berhadapan dengan fitnah yang dilemparkan oleh mantan PM. Benarlah kata Imam Syafie, kira kira maksudnya "Jika hendak lihat pemimpin diatas landasan kebenaran, lihatlah betapa banyak fitnah yang dilemparkan kepadanya". Dan ianya berlaku dizaman ini. 

Ironinya, sepanjang pemerintahan mantan pm, pembangkang adalah orang yang sangat vokal apabila pemilik IPP diberi layanan istimewa. Dan kini mantan PM dan pembangkang pula bersama sama vokal untuk menjatuhkan PM DSN dan 1MDB yang telah menyelamatkan negara daripada menanggung subsidi yang terlalu besar setiap tahun. 

Satu perkara yang sudah pasti bahawa agenda utama pembangkang adalah untuk mencari titik point dari pihak kerajaan atau GLC yang boleh di tukar menjadi satu isu yang amat besar untuk mempengaruhi rakyat agar membenci kerajaan dan boleh memberi manfaat dengan menarik sentimen rakyat kepada mereka!.

Salam perjuangan, 
Dato' Hj Zein Isma Hj Ismail
Ketua Penerangan UMNO Selangor / 
Ketua UMNO Bahagian Subang
Selasa 27 Oktober 2015