Isnin, 4 Ogos 2014

@rizalhashim801 PERLU MOHON MAAF DARIPADA TENGKU ABDULLAH DAN NORZA ZAKARIA #FAM

Nampaknya juri antarabangsa FIFA 4izal Hashim yang juga seorang penulis sukan di Malaymail dan Berita Harian perlu memohon maaf kepada DYTM Tengku Mahkota Pahang Tengku Abdullah Sultan Haji Ahmad Shah yang merupakan Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia ekoran pertikaian perlantikan Dato' Norza Zakaria sebagai Bendahari FAM yang baru.


Sebagai seorang penulis dan juri profesional, tindakan Rizal mempertikai keputusan Presiden FAM yang melantik Norza nampaknya agak keterlaluan.

Jawapan beliau dalam laman sosial seorang penggiat media melalui akaun facebook jelas menunjukkan bahawa Rizal seolah olah tenggelam punca sebab apa beliau tidak berpuas hati dengan perlantikan Norza sebagai Bendahari Persatuan tersebut.

Setelah diasak dalam media sosial, nampaknya Rizal mula mengalihkan pandangan dengan mengatakan bahawa Norza adalah seorang ahli politik dan apa yang beliau maksudkan ialah perlantikan jawatan Bendahari itu perlu dibuat keatas akauntan bebas dan beliau juga mengaitkan Sangkalala dan bebetapa rakan lain sebagai blogger upahan UMNO untuk menyerang beliau.


Kenapa sampai nak kait blogger UMNO segala bagai ni? Dah macam Anwar Ibrahim pulak perangai si Rizal, bila diserang mula mengatakan bahawa yang menyerang ni blogger upahan UMNO dan macam macam lain.

Untuk maklumat Rizal Hashim, kami memang penulis blog politik tapi tak semestinya kami tak boleh menulis pasal sukan, lagi pun sekarang ni kisahnya pengurusan dalam persatuan dan apa masalah pulak sampai ke politik dengan mengatakan bahawa kami tak buat homework dan sebagainya, kami juga meniliti apa kelayakan Norza hingga dilantik sebagai Bendahari FAM dan ternyata kelayakan beliau adalah memadai.


Nampaknya Rizal bukanlah profesional seperti yang diharapkan apabila beliau sendiri tidak dapat membezakan pengurusan persatuan dengan pengurusan kumpulan dan ini yang Sangkakala nampak bahawa beliau sendiri tidak begitu layak untuk menjadi penulis sukan.


Kenapa Sangkakala mengatakan Rizal tak profesional? Sebab komen beliau dalam facebook yang mempertikai apa peranan Norza membentuk Datuk Lee Chong Wei.

Dalam kenyataan diatas, Rizal mengatakan bahawa tugas seorang bendahari bukan hanya setakat mengawal cash flow malah perlu menguruskan portfolio kewangan serta pelaburan dan daripada apa yang Sangkakala faham maksud beliau ialah, Bendahari tidak ada kena mengena dengan pembentukan pemain kerana setiap pasukan kesukanan sudah pasti ada penguris dan jurulatih, jadi adalah menjadi tugas mereka untuk mengenal pasti potensi sesorang ahli sukan untuk diserap dalam pasukan.

Jika beliau mempertikai bahawa Norza mempunyai dua jawatan dalam bidang sukan di Malaysia, beliau perlu juga melihat bahawa ada juga Menteri yang menjawat jawatan lebih dari satu dan jika beliau cuba nak mengatakan bahawa ahli politik seolah olah tidak layak menjadi salah seorang dalam pengurusan maka jawapan berkenaan amatlah tidak relevan dan tidak mempunyai asas sama sekali.



Seperti kata Yuseri Yusof, Tan Sri Anuar Musa merupakan seorang ahli politik dan beliau berjaya membawa pasukan The Red Warrior ke satu tahap yang tinggi hingga disegani dan adakah dakwaan bahawa ahli politik tidak sesuai sepertimana yang dikatakan oleh Rizal Hashim sesuai?

Keputusan untuk meletakkan sesiapa juga sebagai Bendahari adalah dibawah kuasa mutlak Presiden dan untuk makluman saudara Rizal, Presiden FAM dipilih melalui pertandingan dan presiden berhak untuk memilih siapa sahaja dan Sangkakala amat yakin dan percaya bahawa Tengku Mahkota Pahang telah melihat kemampuan Norza untuk menyandang jawatan dan kemampuan Norza untuk menguruskan kewangan serta segala aset milik FAM disamping mencari penaja penaja baru untuk persatuan memandangkan beliau juga berpengalaman dan mempunyai pengaruh kuat dalam perniagaan.

Jadi apa lagi Rizal Hashim mau? Atau mungkin dengan meletakkan beliau sebagai Bendahari atau apa apa hawatan dalam FAM baru puas hati.

Jadi disini Sangkakala nasihatkan Rizal supaya memohon maaf kepada Presiden FAM dan juga Norza diatas keterlanjuran beliau mempertikai keputusan tersebut.


13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

NAMPAKNYA KAT MALAYSIA NI APE JER KEPUTUSAN YG DIBUAT OLEH RAJA ATAU ANAK RAJA SUMENYA KENA TERIMA BULAT2 WALAUPUN KADANG2 MMG X RELEVEN PUN....TU PASAL LAR SUME JENIS SUKAN KAT MALAYSIA NI X KEMANA SBB KELIBAT ANAK RAJA TTP ADA...FTF..MANNN...

Tanpa Nama berkata...

klw begitu hebat datuk norza mungkin beliau boleh dilantik sebagai Menteri Sukan ganti KJ? Confim sukan kat malaysia maju sebab semua sukan dia boleh pegang bukan setakat bola daan badminton je. ko rase?

Tanpa Nama berkata...

Tu pasal Kerabat raja duduk diam2,raayat takut derhaka,pas tu sukan Malaysia ni byk politiking,kala mcn ni itu lah standard sukan kita,duit raayat habis kita di takuk lama

Tanpa Nama berkata...

Betul kata rizal hashim lantik la org lain ni asyik2 muka tu jugak wpun norza layak tp pernah terpalit dgn isu rasuah. Di msia ni tak dak org yg layak dah ka? Ramai lg yg lebih layak dan lebih tinggi education background dr norza. Sudah2 la politik dalam sukan. RIZAL TAK PAYAH MINTAK MAAF APA YANG ANDA TULIS TU BETUL

Tanpa Nama berkata...

Sokong Rizal Hashim... Admin bodoh.. Jgn jd macai sgt.. hancur sukan malaysia ni psal org mcm ko ni.. Anak raja ni hoki dia nak.. bola dia nak.. apasal x nak jd presiden sume sukan.. kn snang..snang nk mnjahamkan sukan negara..

Tanpa Nama berkata...

oh norza...lagi jahanam la bolesepak kita..fuck umno!!

Tanpa Nama berkata...

sial punya admin..kami peminat sukan bukan org politik..

Tanpa Nama berkata...

UMNO ANJING. PUKIMAK PUNYA MACAI. PANTAT MAK NORZA BUSUK.

Tanpa Nama berkata...

Korang bertanding le jadi betanding le jadi presiden..lepas tu lantik le sapa korang nak..prestasi sukan bukan berpandukan pengurusan persatuan..tapi bergantung kepada prestasi jurulatih dan pengurus pasukan..jangan jadi bodoh sangat yang komen2 kat atas tu..fahami sikit pengurusan persatuan dengan pengurusan pasukan..bingai punya org

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama 1:54 petang..biasa cium pantat mak org ke yang tau busuk ke tidak tu..barua PR le ni kot..dari pemimpin samapai ke macai asyik dok kerjakan pantat org..ishhh..bodohnya

Tanpa Nama berkata...

maaf mencelah saudara tanpa nama jam 2:33 ptg..saye nak bertanya..pengurusan pasukan siapa yg lantik? bkn pihak pengurusan persatuan ker? dan bkn mendpt persetujuan dri pengerusi persatuan? maaf sye hnya mahu lihat sukan dinegara kte kembali menyerlah spt sblm ini..

Sir Samy Bulu berkata...

Ini semua gila pnya la.. Sekarang banyak worang sudah jadi gila..! Mereka telah menyebabkan huru hara kepada rakyat jelata. Mereka harus dikenakan tangkap la baru saja mereka tau.! Itu la saya punya komen..! Kah kah kah kah..

Tanpa Nama berkata...

Yg balas itu komen pun... cerita mcm hebat.. ntah2 sendiri family pun tidak terjaga.. PR mulut busok sarupa semua..
xkait itu politik tp umno hantam apa pasal?? Tanpa nama tiada guna semua.. pinakotttttt