Khamis, 31 Disember 2015

KENYATAAN MEDIA 1MDB TENTANG PENJUALAN SAHAM BANDAR MALAYSIA #SCS #SMSS

Dikeluarkan pada 31 Disember 2015

Bandar Malaysia: Perjanjian Jual Beli Saham untuk Ekuiti 60% Dilaksana Cemerlang

1Malaysia Development Berhad Group ("1MDB") hari ini melaksanakan Perjanjian Jual Beli Saham dengan menjual 60% ekuiti Bandar Malaysia Sdn Bhd ("BMSB") kepada Konsortium Iskandar Waterfront Holdings Sdn Bhd ("IWH") dan China Railway Engineering Corporation (M) Sdn Bhd (CREC).

Konsortium yang dikenali sebagai IWH-CREC Sdn Bhd adalah hasil usahasama 60:40 antara IWH dan CREC. 

IWH, pemaju utama bagi bahagian Flagship A Koridor Pertumbuhan Ekonomi Malaysia Iskandar, adalah perkongsian awam-swasta antara Credence Resources Sdn Bhd (60%) dan Kumpulan Prasarana Rakyat Johor Sdn Bhd (40%) yang dimiliki oleh Kerajaan Negeri Johor. 

Buat masa ini, IWH memiliki sejumlah 4,300 ekar tanah tepi laut yang bernilai tinggi di Iskandar Malaysia.

CREC adalah salah satu daripada firma kejuruteraan dan pembinaan yang terbesar di dunia, dan turut mempunyai perniagaan yang antaranya termasuk industri pengilangan, pembangunan hartanah, sumber asli dan bahan mineral. Ia kini menduduki di tangga 71 dalam Fortune 500 dengan perolehan melebihi US$100 bilion setahun. 

Konsortium IWH-CREC Consortium telah menilai penuh 100% tanah Bandar Malaysia pada RM12.35 bilion. Nilai bersamaan 60% tanah adalah RM7.41 bilion. 1MDB akan menerima deposit 10% atau RM741 juta apabila melaksanakan Perjanjian Jual Beli Saham. Urusniaga ini dijangka lengkap menjelang hujung Jun 2016.

Perjanjian Jual Beli Saham adalah hasil dari Permintaan untuk Saranan (RFP) yang dilancarkan pada Jun 2015 oleh penasihat urus niaga, CH Williams Talhar & Wong ("WTW"). WTW menerima 40 pernyataan minat daripada pelabur dalam dan luar negara, termasuk dari Singapura, China, Jepun, Korea dan Australia. Empat pembida telah disenarai pendek pada September 2015 dengan dua tawaran akhir, terikat dan diterima pembiayaian pada 9 November 2015.

Perjanjian hari ini menandakan kejayaan besar terakhir dalam rancangan rasionalisasi 1MDB seperti yang dikemukakan kepada Kabinet Malaysia pada 29 Mei 2015, susulan dari perlaksanaan Lembaran Jangka Mengikat dengan IPIC pada Jun 2015 dan Perjanjian Jual Beli Saham dengan Kumpulan CGN pada November 2015.

Arul Kanda, Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan 1MDB berkata: "Kami berbesar hati dengan hasil yang muncul dari sebuah proses yang ketat, sangat berdaya saing dan menambah nilai. Malah, ia telah melangkau jangkaan kami. Konsortium ini adalah rakan pembangunan yang amat menarik untuk Bandar Malaysia dan bidaan mereka selaras dengan objektif yang digariskan dalam RFP, iaitu memaksimumkan nilai, terma perdagangan yang boleh pakai dan kepastian dalam perlaksanaan urus niaga. Hasil daripada jualan ini, 76% daripada Bandar Malaysia akan dimiliki oleh entiti Malaysia, yang mana kira-kira 54%  daripada projek tersebut dimiliki oleh Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri Johor, masing-masing melalui 1MDB/MOF Inc dan KPRJ. Kemasukan CREC sebagai rakan kongsi antarabangsa dengan ekuiti projek sebanyak 24% mewakili Pelaburan Langsung Asing (FDI) yang besar dan bukti kukuh akan kekuatan dan tarikan ekonomi Malaysia dalam meyusun langkah ke arah mencapai status negara berpendapatan tinggi."

Tan Sri Dato' Lim Kang Hoo, Naib Pengerusi Eksekutif Kumpulan IWH:  "Penyertaan IWH dalam urus niaga ini sejajar dengan peranan kami sebagai pemaju induk utama di Malaysia. Keupayaan IWH dalam mempelopori projek sebesar ini telah terbukti dan ia juga berdasarkan falsafah kami untuk bekerja dalam usahasama, kerjasama dan rundingan dengan semua pihak berkepentingan. Penglibatan IWH dalam projek Bandar Malaysia mewujudkan titik perhubungan yang penting, khususnya mewujudkan pautan yang penting bagi projek Rel Berkelajuan Tinggi dan pembangunan lain yang sedang berjalan di Iskandar Malaysia. Kami berasa bangga kerana dipilih untuk projek ini dan berharap untuk bekerjasama rapat dengan 1MDB/MOF Inc. dalam melaksanakan projek Bandar Malaysia."

Mr Yao Guiqing, Pengurus Besar China Railway Engineering Corporation dan Pengarah  Urusan China Railway Group Limited, berkata: "Penyertaan CREC sebagai rakan kongsi Konsortium adalah berdasarkan keyakinan kami dalam ekonomi Malaysia, kekuatan kepimpinan, perundangan dan peraturan yang berkualiti tinggi dan yang paling utama, ciri-ciri unik Bandar Malaysia yang diilhamkan oleh 1MDB dan sebagai satu projek pembangunan strategik untuk Kerajaan Malaysia. CREC menyifatkan pelaburan kami di Malaysia adalah sebahagian yang penting dalam portfolio global kami. Khususnya, kami memiliki kepakaran global dalam perancangan induk dan pembinaan yang berorientasikan pengangkutan. Kami berharap untuk memindahkan teknologi, berkongsi pengetahuan dan bekerja rapat bersama-sama rakan Malaysia kami dalam merealisasikan pembangunan Bandar Malaysia sebagai destinasi kebanggan yang bertaraf dunia."

Pembangunan Bandar Malaysia menerima Kebenaran Merancang dari pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur pada Oktober 2015. "Kebenaran bersyarat" yang diberi berdasarkan pelan induk Bandar Malaysia adalah untuk pembangunan bercampur pada purata nisbah plot kasar 4.05, melangkau keseluruhan tapak seluas 486 ekar di Sungai Besi.

Tapak strategik yang terletak kira-kira tujuh kilometer dari Pusat Bandar Kuala Lumpur (KLCC) bakal meletak Bandar Malaysia sebagai gerbang masuk Kuala Lumpur untuk keretapi berkelajuan tinggi (HSR) yang menuju ke Singapura dan menjadi hab pengangkutan utama dalam bandar melalui laluan MRT 2 dan 3 serta KTM dan ERL.

Rancangan lanjut oleh pihak kerajaan turut dianjurkan bagi meningkat dan menyediakan jaringan lebuh raya baru dari pusat bandar ke kawasan selatan yang bakal menghubungkan Bandar Malaysia ke kawasan-kawasan lain di "Greater Kuala Lumpur" dengan lancar.

Bandar Malaysia akan menjadi pembangunan bandar bercampur yang dijangka memangkinkan transformasi "Greater Kuala Lumpur". Pelan induk tersebut termasuk rangka tindakan untuk mewujudkan kehidupan di bandar yang berkualiti, menyediakan hab perniagaan global dan perusahaan kreatif, dan menjadi destinasi peruncitan, gaya hidup dan pelancongan yang menarik.

Bandar Malaysia, yang akan dibangunkan dalam tempoh 15-25 tahun pada unjuran Nilai Pembangunan Kasar sebanyak RM150 bilion, dibina sebagai mercu tanda antarabangsa Malaysia yang baru apabila siap kelak.

Rabu, 30 Disember 2015

PENDEDAHAN DARI PAS YANG MENGEJUTKAN !!

APA HUBUNGAN DAP DAN ISRAEL?

Pusat Penyelidikan PAS (PPP) melihat kenyataan media, Chong Zhemin, Ketua Biro Pembangunan Ekonomi DAP Perak, menyesali kenyataan beliau mengenai sekatan atlet Israel ke Malaysia, sama sekali tidak merungkaikan persoalan apakah hubungan antara DAP dan Israel? Kenyataan media Chong Zhemin tidaklah begitu serius berbanding dengan dakwaan bekas Pegawai Khas Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, saudara Mohamed Razali Abd Rahman, seperti yang telah tersebar dalam media sejak empat tahun lalu.

Dakwaan yang dilontarkan oleh Saudara Mohamed Razali tentang hubungan DAP dan Israel ini lebih serius, malah apa yang didedahkan itu lebih mengancam keselamatan negara dan sensitiviti umat Islam di Malaysia. Sekurang-kurangnya, saudara Mohamed Razali melontar tiga dakwaan serius yang sehingga hari ini tiada penafian yang jelas dari DAP. Tiga dakwaan tersebut ialah:

1. Pakar perisikan Israel terlibat untuk melatih G17 atau kumpulan seramai 17 orang pakar strategi DAP yang diketuai oleh Tony Phua, yang mana saudara Mohamed Razali mengakui beliau adalah bekas anggota kumpulan itu.

2. Sejak menjawat jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng kerap ke Singapura bertemu dengan wakil kedutaan Israel, dan saudara Mohamed Razali antara yang mengambil maklum urusan pertemuan tersebut.

3. DAP didakwa ditawarkan dana PRU ke 13 sebanyak USD 300 juta oleh Israel, dan seterusnya Mohamed Razali mendakwa sebuah pengkalan tentera Israel baru akan diwujudkan di Port Dickson sebagai balasan jika DAP berjaya menguasai Putrajaya.

Ketiga-tiga dakwaan saudara Mohamed Razali ini jauh lebih serius dan mengancam umat Islam dan keselamatan negara, sekiranya ia benar-benar dilakukan oleh DAP. PPP melihat tiada cara lain untuk DAP membersihkan tuduhan-tuduhan ini melainkan mendakwa saudara Mohamed Razali di mahkamah. Setelah lebih empat tahun berlalu, tiada penafian yang jelas dari kepimpinan tertinggi DAP, sepertimana yang dilakukan oleh Chong Zhemin dalam isu terbaru. Kegagalan DAP menafikan dakwaan tersebut akan menyebabkan persoalan tentang hubungan DAP dan Israel masih tidak terjawab.

Dr Mohd Zuhdi Marzuki
Pengarah Pusat Penyelidikan PAS

29 Disember 2015
17 Rabiulawal 1437



Isnin, 28 Disember 2015

KENYATAAN SEBENAR YB DATO @ahmadmaslan DIPUTAR BELITKAN #SCS

Dibawah ni Sangkakala masukkan print screen apa yang dimaksudkan oleh YB Dato Ahmad Maslan tentang 2 kerja.


Dah faham ke semua??



Khamis, 24 Disember 2015

ZAHARIN MAT YASIN BENGANG KETUA UMNO BAHAGIAN SUBANG BERCUTI

Nampaknya si Pencari tanah wakaf atau Zaharin Mat Yasin ni tak sudah sudah nak cari populariti sampai lupa siapa diri sendiri.


Untuk makluman si Pemburu Tanah Wakaf, Dato' Zein Isma baru lepas melangsungkan perkahwinan pada 19 Disember yang lalu, jadi tak salah rasanya kalau dia bercuti bersama isteri.

Yang nak suruh pergi senyap senyap kenapa? Adakah si Pencari Tanah Wakaf ni akan pergi senyap senyap setelah dapat komisen daripada hasil jualan surat sokongan projek macam yang selalu dia buat? Atau sekarang ni Menteri dah malas nak layan sampai surat sokongan pun dah tak dapat?

Kerana mulut macam ni lah, tanpa usul periksa sampai kena penumbuk di Restoran Nagaz dulu ni, sebab mulut kurang ajar.

Kalau nak cerita panjang, Sangkakala nak tanya, kes raba bontot di Bandar Tun Razak dah selesai? Atau nak Sangkakala dedahkan pempuan pempuan yang dah di angkut ke bilik hotel?

Jaga isteri sendiri baik baik, jangan asyik nak main bowling sepanjang masa.



PUNCA SEBENAR BARANG RUMAH HAMIDAH OSMAN DILELONG

Sangkakala ternampak dalam beberapa postinh dalam facebook yang mengatakan bahawa Dato Hamidah Osman gagal membayar saman dan tindakan menyita serta melelong barangan rumah beliau sedang dijalankan semasa artikel ini ditulis.


Maka keluarlah beberapa poster seperti diatas yang Sangkakala KUTIP dari pengikut tegar Hamidah.

Mereka ni mengatakan bahawa Hamidah kalah saman Khalid Samad ekoran mempertahankan kalimah Allah.

Betul ke cerita ni? Atau sekadar nak menunjukkan betapa suci dan murninya manusia bernama Hamidah?

Yang sebenarnya, Hamidah bukanlah di saman atau dikenakan tindakan kerana mempertahankan kalimah Allah tetapi dia kalah saman menyebarkan gambar 'super impose' Khalid Samad memakai pakaian seorang paderi.

Satu lagi, Hamidah mendakwa bahawa beliau tidak dimaklumkan tentang penyitaan ini oleh peguam beliau yang juga merupakan peguam UMNO.

Disini Sangkakala pulak nak tanya, adalah Hamidah tahu bahawa beliau telah kalah dalam saman yang dikemukakan oleh Khalid Samad?

Takkan tak tau sedangkan kes tersebut dah lama diputuskan.

Biasanya mahkamah akan memberikan satu tempoh masa bagi seseorang itu untuk menjelaskan saman tersebut dan jika tidak dilunaskan maka tindakan menyita hak milik dengan nilai yang sama akan dilakukan.

Agaknya Hamidah sengaja nak tunjuk beliau suci dan kononnya UMNO menganiaya beliau maka nasihat nasihat bangang daripada orang keliling diambil kira dan apa yang berlaku hari ni, lelongan tetap dilakukan oleh mahkamah.


Selasa, 22 Disember 2015

PERPADUAN MELAYU - CINA MAKIN MENIPIS #scs #smss

Oleh Radzi Mustapha

Sebelum kejadian di Low Yat dan kemudian Kotaraya riak-riak kepada kebolehtahanan "perpaduan" Melayu-Cina semakin menipis. Insiden-insiden kecil boleh menyebabkan tercetusnya pergaduhan.

Anak-anak Melayu semakin nipis telinga dan boleh sahaja turun untuk membantu rakan sebangsa yang "dianiaya". Semangat bertindak bersepadu sudah mula wujud secara kecil-kecilan. Bahayanya mula kelihatan.

Isu di Low Yat dan Kotaraya, kedua-duanya kerana dikatakan sebab รฏsu ""menipu". Bangsa Melayu sebenarnya sudah lama tahu tentang "tipu" kaum ini dalam perniagaan. Bidalan Melayu ada menyatakan mengenai kaum ini: "rambut sahaja lurus tetapi ......" Soalannya mengapa sekarang kesedaran itu memuncak-muncak.

Ini tanda-tanda politik perkauman semakin meruncing dan mula menghimpit tahap kesabaran dan perpaduan kaum yang telah diwujud sejak Negara mencapai kemerdekaan pada 1957. Pemimpin-pemimpin kaum yang  berjiwa besar waktu itu berjaya mewujudkan keadaan aman dan sejahtera rakyat keseluruhannya.

Kerapuhan perpaduan kaum semakin jelas menjelang kejayaan  DAP meraih sokongan majoriti kaum Cina dalam PRU12 dan PRU13. Kejayaan DAP ini sekaligus hampir menguburkan parti politik berasaskan kaum Cina yang lain seperti MCA dan Gerakan. 

DAP yang mendakwa sebagai parti berbilang kaum, telah memainkan isu perkauman tegar dan mula mempersoalkan Perlembagaan Negara semata-mata untuk menarik sokongan bukan Melayu. Mereka menidakkan hak yang telah termaktub dalam perlembagaan dan "menggunakan" agen Melayu dalam parti itu menyampaikan hujah-hujah mereka sehinghgakan bukan Melayu bertambah  "รฟakin" dengan "the so call" perjuangan DAP.

Sambungan next posting........insyaAllah.


GILIRAN HANIZA TALHA PULA KENCING RAKYAT SELANGOR @NohOmar #smss #scs

Memang bukan kali ni sahaja ADUN Taman Medan ni kencing rakyat di Selangor terutamanya kawasan Taman Medan, sejak dari dulu lagi agaknya itu le rutin beliau.

Cubaan mempertahan tindakan kerajaan negeri Selangor yang meluluskan projek menaik taraf pintu gerbang hingga menelan belanja hampir 10 juta ringgit nampaknya amat daif.


Haniza mengatakan bahawa perbelanjaan menaik taraf pintu gerbang tersebut adalah melalui sumbangan dari orang ramai dan semua penyumbang akan di letakkan nama mereka di pintu gerbang tersebut.

Sangkakala nak tanya sikit, pembinaan pintu gerbang tu dulu dibuat semasa pemerintahan Barisan Nasional, maknanya Barisan Nasional adalah penyumbang terbesar dalam perlaksanaan projek berkenaan dan adalah kerajaan negeri Selangor akan meletakkan nama Barisan Nasional disitu?

Soalan kedua, setiap projek pembangunan di Selangor yang dibawa oleh kerajaan Barisan Nasional selama ini tak pula Sangkakala nampak atau dengar ianya disebut oleh ADUN ADUN kerajaan pakatan di Selangor bahkan ianya ditutup rapi dan kalau boleh buktinya pun dihilangkan.

Jadi alasan begini tak perlu nak sebut la.

Chegu Bard baru baru ni mendedahkan bahawa projek menaik taraf pintu gerbang tersebut dibuat tanpa melalui tender kerana ianya dipersetujui oleh Dewan Undangan Negeri dan apa yang menarik hati Sangkalala, Chegu Bard ada menyebut bahawa GST juga diluluskan oleh Parlimen tetapi kenapa pemimpin Pakatan di seluruh negara menyalak?


Isnin, 21 Disember 2015

MASIH ADA YANG TAK FAHAM STATUS PAJAKAN TANAH OLEH FGV #supportfgv

Lagi satu kontroversi telah dikeluarkan oleh puak puak pembangkang kononnya tanah seluas 105,382 hektar yang dipajak oleh Felda Global Ventures bakal lesap.

Persoalannya disini, mereka ni faham atau tidak istilah pajak? Kalau tak faham rasanya elok kalau pegi sekolah dan belajar balik kemudian baru buat komentar.

Bagaimana status tanah yang dipajak boleh hilang? Sedangkan tanah tersebut usah kata untuk dijual, malah untuk dijadikan cagaran bagi pinjaman sahaja tidak dibenarkan dan rasanya tidak ada mana mana institusi kewangan yang akan memberikan pinjaman ke atas tanah yang statusnya adalah pajakan.

Untuk makluman, tanah yang dipajak oleh FGV dari Felda adalah untuk diusahakan dan tuduhan bahawa tanah ini boleh dijual adalah amat tidak munasabah dan jika difikirkan dengan akal yang waras, rasanya tidak akan ada sesiapa yang mahu membeli tanah pajakan kerana setiap pajakan akan ada tarikh luput dan kemudian akan disambung semula mengikut persetujuan kedua dua belah pihak.

Berkenaan dengan status Bumiputera FGV pula, setiap syarikat yang didaftarkan perlu mempunyai pegangan saham pemilik syarikat dan dari apa yang disebut oleh pihak yang menuduh FGV bahawa syarikat tersebut tidak dapat dipastikan status bumiputeranya adalah amat jumud dan menunjukkan betapa tidak cerdiknya mereka.

Kalau nak dikirakan kepada saham yang diniagakan di bursa saham pula ianya adalah dagangan saham yang tidak melibatkan harta dan pemegang saham di bursa saham pula bukanlah bersifat kekal atau dalam kata lain, mereka ini bukan pemilik, mereka ini cuma disebut sebagai perkongsian saham.

Sudah sudah lah nak memburukkan syarikat yang mampu untuk memberikan kelebihan serta daya saing di peringkat global, takde keuntungan pun.

Kepada mereka mereka yang berada dalam politik sebelah pembangkang pula, jelas sudah kini kejayaan FGV dalam memberikan kekuatan kepada peneroka dan pelabur, jika tidak, masakan mereka ini beriya iya sangat menyerang FGV kalau tidak jelas kejayaannya.

Nak kata mereka ini peduli tentang rakyat? Sangkakala tak nampak mana mana lagi kepedulian mereka membantu rakyat dan apa yang jelas, mereka ini hanyalah prang orang yang menimbulkan persepsi negatif dengan harapan akan ada yang termakan dan segala usaha mereka untuk memburukkan FGV akan berhasil.

Bagi Sangkakala, selagi FGV mampu untuk memberikan dividen kepada pelabur, tidak timbul apa apa masalah, kecuali dividen pelabur sudah tidak mampu lagi dibayar.



Jumaat, 18 Disember 2015

TIGA ANAK SYARIKAT FGV PULA JADI MANGSA FITNAH #supportfgv

Selama ni syarikat Felda Global Ventures atau FGV seringkali difitnah oleh mereka mereka yang tidak bertanggungjawab hanya semata mata untuk menjatuhkan reputasi syarikat berkenaan dan ianya dilihat tidak berjaya apabila FGV terus berdiri dengan memberikan pulangan kepada pelabur.

Kini anak anak syarikat milik FGV pula jadi bahan fitnah mereka yang dilihat terus terusan bertekad untuk melakukan serangan.

Baru baru ini satu surat yang menunjukkan bahawa pekerja bagi tiga buah syarikat milikan FGV dikatakan tidak boleh menggunakan kad MediEkspres untuk menjalani pemeriksaan di klinik disebarkan secara meluas di laman media sosial.

Namun begitu pihak FGV telah tampil menafikan perkara berkenaan dan ini disahkan oleh pihak Kementerian Kesiahatan Malaysia bahawa pekerja ketiga tiga anak syarikat berkenaan tidak mempunyai masalah untuk menggunakan kad MediEkspres mereka.


Jelas disini menunjukkan bahawa ada pihak sengaja untuk mengelirukan rakyat khususnya pelabur pelabur FGV dengan memberikan persepsi negatif yang membayangkan bahawa FGV sudah tidak mampu membayar insuran pekerja sehingga kad MediEkpress mereka tidak lagi dapat digunakan sedangkan ianya tidak sebegitu.

Harap kepada pihak pihak yang tidak bertanggungjawab dan biadap ini menggunakan kaedah lain untuk menjalankan rencana mereka dalam usaha untuk menjatuhkan syarikat FGV.

FGV selama ini masih memberikan bonus kepada pelabur dan penurunan serta peningkatan harga saham adalah normal dalam bidang pelaburan dan kalau semua saham asyik meningkat tanpa penurunan, Sangkakala yakin bahawa semua penduduk dunia akan menjadi pemain saham.

Satu lagi pesanan Sangkakala kepada mereka mereka yang tidak mempunyai walau satu unit saham dalam FGV tak perlu nak memekik melolong macam serigala nampak bulan sedangkan orang yang memiliki saham terus membuat keuntungan dalam urusniaga.



Khamis, 17 Disember 2015

HEBAT @AzminAli !! BUKA SPA TEBANG BALAK #smss

Hebat sungguh si Azmin Ali mentadbir kerajaan Selangor hinggakan syarikat Spa pun boleh diberikan konsesi mengeluarkan balak dari Selangor.

Chegu Bard yang mewakili SAMM telah membongkar cerita ini walaupun sama sama dalam PKR satu masa dulu sehinggalah Chegu Bard ditendang keluar dari parti berkenaan.


Bukan sedikit nilai balak yang diperolehi oleh syarikat SPA ni, kalau nak diikutkan daripada dakwaan Chegu Bard, ianya mencecah RM 45 juta.

Apa yang dipersoalkan disini ialah, apa kepentingan sehingga syarikat SPA berkenaan diberikan konsesi balak di Selangor sedangkan syarikat tersebut dikatakan salah satunya dari negeri Melaka.

Pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia perlu dimaklumkan tentang perkara ini untuk melihat sama ada salah guna kuasa berlaku dalam urusan berkenaan.

Nampaknya Selangor makin dilanda masalah dengan kehadiran kerajaan Pakatan sebagai kerajaan yang memerintah.

CHEGU BARD DAKWA @AzminAli GUNA KUASA #smss

Heboh di media sosial apabila Chegu Bard yang merupakan bekas ahli PKR menghentam kepimpinan Menteri Besar Selangor, Azmin Ali.

Chegu Bard mengatakan bahawa beberapa projek yang dijalankan oleh Azmin Ali di Selangor tidak mengikut prosedur biasa dan kos bagi melaksanakan projek projek tersebut juga adalah tidak munasabah.


Bukan itu sahaja, Chegu Bard juga mempertikai bagaimana Azmin menggunakan duit zakat yang kononnya dikeluarkan oleh syarikat DEIG sedangkan Azmin sendiri menyatakan bahawa syarikat berkenaan masih belum beroperasi.

Chegu Bard juga mempersoalkan bagaimana sebuah syarikat yang belum beroperasi mampu untuk memberikan zakat.

Kita tunggu apa jawapan Azmin Ali dalam perkara ni. Adakah beliau akan terus mendiamkan diri atau akan menjawab pertuduhan yang dilakukan oleh Chegu Bard dan jangan pula nanti kita dengar yang Chegu Bard ni orang UMNO pulak.



Selasa, 15 Disember 2015

MAZLAN ALIMAN TERUS MEMBURUKKAN FGV SEMATA MATA KERANA POLITIK #supportfgv

Nampaknya Mazlan Aliman takkan berhenti untuk memburukkan syarikat Felda Global Vantures dan ianya hanyalah kerana politik semata mata.

Hari ni Sangkakala terbaca dalam akaun facebook milik beliau yang memperlekehkan penurunan harga saham FGV berbanding dengan harga pada awal penyenaraian FGV dalam bursa saham.


Sangkakala pernah menulis dalam laman blog yang sama bahawa penurunan harga saham adalah berpandukan harga komoditi sawit dan bukannya secara suka suka.

Jika harga komoditi dunia jatuh, maka ianya juga mempengaruhi harga saham Felda Global Vantures dan begitu juga sebaliknya.

Jadi perkara ini tidak boleh hanya satu pihak yang dipersalahkan.

Jika persepsi buruk terhadap Felda Global Ventures senantiasa di gembar gemburkan maka minat untuk pelabur melabur dalam syarikat juga akan terjejas.

Jadi bagaimana ianya mampu untuk melonjakkan nilai saham jika tiada pelabur yang mahu melabur dalam FGV.

Kita pada hari ini sepatutnya memberikan persepsi positif tanpa mengira ikutan politik.

Walau apa pun yang diperkatakan tentang FGV namun pemilik saham tetap mendapat dividen yang sama sebagai contoh, nilai dividen yang diagihkan pada tahun ini sama nilainya dengan nilai semasa harga saham berada di paras yang tinggi dahulu.

Sangkakala nasihatkan kepada Mazlan Aliman, sudah sudahlah nak meraih sokongan politik dengan menyalahkan FGV. Adalah lebih baik jika Mazlan mengambil kaedah lain jika masih berminat politik.



KEMANA @AzminAli DIKALA RAKYAT SELANGOR DALAM KESUSAHAN ??

Semalam beberapa kawasan di Selangor seperti Kuala Selangor, Meru, Kapar, Sepang dan Subang telah dilanja banjir dan ada dikawasan kawasan seperti di Kapar, mangsa terpaksa dipindahkan ke pusat pemindahan banjir untuk keselamatan mereka.

Sejak semalam hinggalah ke hari ini, Sangkakala tidak lagi melihat atau mendengar Azmin Ali selaku Menteri Besar melakukan lawatan untuk meninjau permasaalahan mereka mereka yang terlibat.


Adakah Azmin terlalu sibuk melayan menantu yang baru sahaja diterima oleh beliau baru baru ini atau terlalu sibuk melihat pingat yang dianugerahkan oleh Sultan Selangor kepada beliau ataupun menggilap piala bola sepak yang dimenangi oleh Selangor baru baru ini.

Pada awalnya dulu semasa mula mula menaiki kerusi Menteri Besar, Azmin turun ke kawasan kawasan hingga turun ke dalam parit untuk menunjukkan bahawa beliau adalah Menteri Besae yanhlg kuat berkerja demi rakyat.

Namun kini itu semua hanyalah khayalan semata mata untuk menunjukkan bahawa beliau amat perihatin sedangkan kini apabila rakyat berada dalam kesusahan dilanda banjir, batang hidung Azmin langsung tidak kelihatan.

Usah kata melawat mangsa yang tidak berapa terjejas, yang berada dipusat pemindahan juga tidak dijengah bertanya khabar berita.

Ini rupa Menteri Besar yang diagung agungkan oleh pengikut PKR dan PAS serta PAN hingga sanggup melakukan apa sahaja demi untuk melihat kemenangan pakatan rakyat yang dahulunya dan kini dikenali sebagai pakatan harapan yang jelas mengecewakan harapan rakyat Selangor terutamanya mereka yang terlibat dengan musibah banjir.

Sedarlah wahai rakyat Selangor, kalian semua telah digula gulakan oleh puak puak pakatan yang hanya mahukan kuasa.



Ahad, 13 Disember 2015

@khairykj ATLIT PARALIMPIK SUMBANG PINGAT EMAS TAPI TERPINGGIR

Malam ni Sangkakala lihat di facebook dimana seorang pengguna telah memuat naik sekeping gambar yang menunjukkan seorang atlit paralimpik yang mewakili Malaysia dan telah menyumbangkan 3 pingat emas tetapi disambut oleh ahli keluarganya sahaja di lapangan terbang Kota Kinabalu.



Bagi Sangkakala perkara ini tidak sepatutnya berlaku dan sebagai atlit yang menyumbangkan pingat untuk Malaysia seharusnya beliau juga disambut dengan lebih meriah.

Kemana pergi Pengarah Jabatan Sukan Negeri atau pegawai di Jabatan Belia dan Sukan sehingga tiada siapa yang menyambut beliau di lapangan terbang.

Untuk makluman, rasanya adalah lebih sukar seorang yang kelainan upaya untuk menjalankan aktiviti kesukanan berbanding mereka yang normal dan pengiktirafan perlu diberikan kepada beliau.

Sangkakala harap Menteri Belia dan Sukan tampil untuk memberikan semangat kepada atlit kita yang telah berjaya mengharumkan nama negara.

Jangan atlit normal sahaja diberi pengiktirafan apabila menyumbangkan pingat, atlit paralimpik juga perlu diberi perhatian yang sama dalam usaha untuk menaikkan taraf sukan dalam negara sesuai dengan slogan 'MAJULAH SUKAN UNTUK NEGARA'.


Sabtu, 12 Disember 2015

@syedhamidalbar HENTAM @IsmailSabri60 PULAK !! NAK BERLAGAK SUCI KE ???

Hairan pulak Sangkakala apabila melihat dilaman media sosial, Tan Sri Syed Hamid Albar yang merupakan Pengerusi SPAD dan juga bekas menteri tiba tiba mengatakan bahawa YB Dato Sri Ismail Sabri Menteri di Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah seorang Menteri yang sombong.


Tapi yang menghairankan Sangkakala, Tan Sri Syed Hamid tak pula mengatakan sombong yang bagai mana. Sama ada ditegur tak menyahut atau langsung tidak mahu bertegur sapa.

Setelah diselidiki rupanya kisah lain yang timbul. Perselisihan ini berlaku apabila YB Dato Sri Ismail Sabri menanyakan akan hal kenaikan tambang dan meminta Tan Sri Syed Hamid khususnya SPAD mengkaji semula kadar kenaikan tambang pengangkutan awam ynag dinaikkan baru baru ini.

Dan sebagai seorang menteri rasanya tak salah kalau Dato Sri Ismail Sabri meminta perkara tersebut dikaji semula sebab ianya adalah keperluan rakyat dan apabila SPAD menaikkan tambang pengangkutan awam maka yang dipersalahkan adalah UMNO dan Barisan Nasional.

Jangan la sampai nak kata orang sombong, angkuh segala bagai Tan Sri.

Setahu Sangkakala, semenjak Tan Sri pegang SPAD, tak nampak ada pembaharuan pun melainkan kenaikan tambang pengangkutan awam sedangkan orang yang Tan Sri kata sombong dan angkuh tu pula dah bawa beberapa pembaharuan sejak menjadi Menteri.

Sebagai contoh, pusat jualan gajet di bangunan MARA. Itu adalah kejayaan bagaimana untuk membantu anak muda khususnya orang Melayu dalam memajukan diri dalam bidang perniagaan.

Yang dikutuk (Ismail Sabri) sedang berusaha memberi kebaikan dan yang mengutuk (Syed Hamid) pula sedang mencipta api kemarahan rakyat kepada kerajaan.

Jadi rasanya Tan Sri, jangan angkat kain tinggi sangat, takut nanti banyak yang kelihatan.




Khamis, 10 Disember 2015

RAMAI JADI GILA BILA @NajibRazak SEBUT PERKATAAN GENTLEMAN

Kesian pula Sangkakala tengok pada sesetengah pentaksub yang seolah olah hilang akal apabila Presiden UMNO Malaysia mengatakan bahawa dirinya 'GENTLEMAN'.


Tak kurang juga ada yang mengatakan bahawa Najib Razak retorik dengan mengatakan bahawa beliau gentleman sedangkan Timbalan Presiden dan Naib Presiden serta ahli MT pusat tidak dibenarkan berucap dan itu menunjukkan bahawa Najib takut untuk memberikan kebenaran tersebut.

Tapi mungkin dikalangan mereka mereka yang jadi gila ini terlupa bahawa keputusan untuk hanya Presiden berucap sewaktu penggulungan adalah keputusan Majlis Tertinggi parti yang sudah pastinya bukan Dato Sri Najib seorang.

Apa yang disebut sebagai gentleman adalah apabila beliau bersedia untuk berjumpa dan bertentang mata dengan mereka mereka yang cuba untuk menjatuhkan beliau serta berunding tentang permasaalahan.

Jadi disitu sahaja sudah terbukti bahawa beliau gentleman dan seharusnya disahut oleh mereka mereka yang merasakan ada ketidak puasan dalam hati masing masing.

Jadi disini tidak timbul sama sekali mengatakan bahawa Najib tidak memberikan ruang dan peluang kepada mereka untuk berbincang.

Satu lagi tentang Tun Mahathir, beliau sendiri dikatakan ada menyatakan bahawa Najib ada melakukan pertemuan dengan beliau dan menanyakan apa yang beliau kehendaki.

Dan Tun Mahathir sendiri ada menyatakan beberapa projek untuk dilaksanakan dan kemudian ditolak oleh Tun Mahathir sendiri kononnya melihat Najib Razak ingun memberikan sogokan kepada beliau.

Kenyataan ini sebenarnya lebih retorik dimana jika benar projek berimpak tinggi diminta oleh Tun Mahathir untuk dilaksanakan ini ditarik semula oleh beliau.

Persoalan utama disini, adakah projek itu ditarik balik atau Najib tidak bersetuju dengan projek berkenaan yang dilihat tidak menguntungkan semua pihak namun ianya menguntungkan satu pihak sahaja hingga membuatkan Tun Mahathir bertambah kuat menghentam kepimpinan Najib pada hari ini.

Jadi sama samalah kita fikirkan rasional tentang apa yang berlaku dan seharusnya semua ahli UMNO bersatu dalam memajuka  parti yang menunjangi kerajaan.




WAKIL RAKYAT PAKATAN KANTOI CUBA SEBARKAN FITNAH

Memang wakil rakyat pakatan dengan finah berpisah tiada hinggakan apa juga isu atau topik akan menjadi fitnah dan tuduhan kepada mereka.

Tapi kali ni nampaknya wakil rakyat pakatan kantoi apabila cubaan memfitnah UMNO dipintas dengan pantas.



Biarlah gambar diatas menyatakan segala galanya dan jika ini sikap wakil rakyat pakatan, memang tak perlu lagi dipilih sebagai pemimpin kerana pemimpin yang gemar dengan fitnah adalah pemimpin yang tidak berakhlak.

Lepas ni YB Siti Zailah boleh terus pula bertanya pada Menteri Besar Selangor kemana pergi 7.5 billion duit rakyat Selangor, takkan nak didiamkan sahaja.



Rabu, 9 Disember 2015

TAKKAN HAMIDAH OSMAN BARU TAU PLATFORM UNTUK MENYUARAKAN PANDANGAN ATAU PERSOALAN @NajibRazak

Perhimpunan Agung UMNO Malaysia telah bermula dengan perasmian persidangan sayap sayap pada pagi ini yang disempurnakan oleh ketua pergerakan masing masing.

Ianya juga menjadi pertikaian apabila Timbalan Presiden tidak diberi laluan untuk merasmikan persidangan sayap sayap seperti kebiasaan yang dilakukan setiap tahun.

Maka berketaklah beberapa orang yang menjadi penyokong kuat kepada Timbalan Presiden bahawa ianya tidak adil dan tidak sepatutnya berlaku.

Bagi Sangkakala, patut atau tidak, ia sebenarnya adalah permintaan daripada ketua ketua sayap sendiri dan jika mereka mahu, sesiapa juga dari kalangan ahli majlis tertinggi boleh membuat perasmian.

Tapi seperti biasa, puak puak ni nak mencari salah terutamanya salah YAB Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO dan niat mereka tidak lain dan tidak bukan adalah untuk menjatuhkan Presiden.

Salah seorang yang begitu aktif ialah, Dato Hamidah Osman, bekas Ketua Pergerakan Wanita Bahagian Gopeng yang dipecat beberapa.minggu lalu.

Tapi semalam, Hamidah mengatakan bahawa Najib Razak perlu menggunakan platform persidangan ini untuk memberikan jawapan kepada perwakilan agar mereka balik dengan hati yang lapang.


Bagi Sangkakala, adalah amat pelik apabila Hamidah mengatakan bahawa persidangan ini adalah platform terbaik untuk Najib memberikan penjelasan sedangkan meminta penjelasan pula, Hamidah dan beberapa pemimpin lain tidak memggunakan platform yang sama.

Adakah Hamidah sendiri selama ini tidak tahu bahawa memang pentas dalam persidangan adalah pentas terbaik bagi menyuarakan dan melontarkan pendapat dan bukannya di pentas pembangkang atau memberikan kesempatan ke0ada pembangkang untuk mendapat peluang menghentam kerajaan.

Jika Hamidah baru sedar tentang ini, dia juga perlu sedar bahawa segalanya sudah pun terlambat dan apa yang berlaku telah pun berlaku.


Jumaat, 4 Disember 2015

SIAPA KATA TUN M TAK PERNAH GAGAL ?? @NajibRazak

Kegagalan Tun Mahathir sebenarnya apabila beliau melepaskan jawatan disaat rakyat Malaysia betul2 mengharapkan beliau memimpin hingga tahun 2020.

Tapi apabila beliau meletakkan Pak Lah sebagai ganti, maka seluruh ahli UMNO dan majoriti rakyat Malaysia menerima peralihan yang dilakukan hingga kita menang majoriti besar pada pru 11.

Tapi selepas itu bermulalah serangan terhadap Pak Lah hingga Pak Lah melepaskan jawatan kemudian diganti pula dengan DS Najib Razak.

Dan pada PRU 13 menyaksikan peningkatan kerusi parlimen milik UMNO dibawah pentadbiran DS Najib dan kini DS Najib pula diserang hebat.

Adakah Tun M tidak mahu melihat bahawa ada pemimpin selepas beliau lebih berjaya dari apa yang beliau telah lakukan selama 22 tahun menjadi Perdana Menteri.

Sebagai contoh, Pak Lah diserang ketika Barisan Nasional kuat pada PRU 11 hingga melihatkan BN kehilangan 4 buah negeri selain dari Kelantan yang memang dimiliki oleh PAS.

Kemudian diganti pula dengan DS Najib, apabila Najib mewujudkan 1MDB dan bakal disenaraikan dalam bursa saham serta memiliki beberapa power plant yang mampu memberikan keuntungan jangka panjang kepada kerajaan serta rakyat maka serangan keatas Najib pula dilakukan.

Persoalan disini, kenapa Tun M tidak terus memegang jawatan sebagai Perdana Menteri sehingga sekarang sedangkan sekarang beliau masih lagi bertenaga?

Percaya atau tidak, jika Tun M masih menjadi Perdana Menteri hingga sekarang, maka serangan keatas beliau mungkin lebih hebat kerana tiada batasan dalam pelaporan media sosial yang tidak bersempadan.

Adalah lebih baik Tun M membantu untuk penambah baikan, bukannya lebih merosakkan.

Jangan jadi langau yang membusukkan daging, tapi jadilah garam yang mampu untuk mengawet daging tersebut.




Selasa, 1 Disember 2015

FELDA GLOBAL VENTURES PLANS TO RENEGOTIATE USD 680 MILLION EAGLE HIGH DEAL #supportfgv

KUALA LUMPUR (Nov 30): Felda Global Ventures Holdings Bhd ( Valuation: 0.80, Fundamental: 1.15), the world's biggest crude palm oil producer, plans to start new discussions to buy a stake in Indonesia's PT Eagle High Plantations in the first quarter after aborting an earlier plan for a US$680 million ($961 million) deal.
Bearish crude palm oil prices and a weakening ringgit "forced us to renegotiate the deal," chief executive officer Mohd Emir Mavani Abdullah said in an interview in Kuala Lumpur on Monday. "Indonesia is still very important to us, compared to other countries."
Felda and Eagle High reached a preliminary agreement on June 12 for a 37% stake and planned to announce a final pact by mid-August, a deadline that has since been extended twice to the end of November. Since the first deal, the ringgit has fallen 12% while crude palm oil prices have fallen 6.9%.
Felda and Eagle High are still keen to pursue a deal and renegotiation will involve issues such as the size of the stake, pricing and the partnership in areas such as research and development, Mohd Emir said, declining to be specific. Both parties may re-start discussions in the first quarter when "there is more certainty" on market conditions, he said.
Felda may be looking for a lower price to take into account issues discovered during due diligence on the Indonesian company, two people with knowledge of the matter said in September. Felda shares dropped to a record low of 1.19 ringgit in August after opposition lawmakers and analysts said the company was overpaying for the purchase. The stock has since recovered to trade at 1.77 ringgit in Kuala Lumpur on Monday, though is still down 19% this year. Eagle High has fallen 65% this year to 141 rupiah.
Felda, whose cash coffers halved to 2.1 billion ringgit ($696.2 million) as of the end of September from 5.7 billion ringgit in 2012, is considering raising debt to finance the purchase, Mohd Emir said in July. The debt, which would lift the company's gearing to 1:1, could be in the form of loans or bonds, whichever is most cost-effective, he said.
Felda had 5.1 billion ringgit of debt as of the end of September, according to data compiled by Bloomberg. The Malaysian palm oil producer reported a net loss that widened to 33.9 million ringgit in the third quarter from 9.3 million ringgit a year earlier because of lower palm oil prices and foreign exchange losses arising from the weakening ringgit. The company has operations in more than 10 countries across Asia, North America and Europe including upstream and downstream palm oil, rubber, sugar and logistics.
Rajawali, one of Indonesia's largest conglomerates, owns 65.5% of Eagle High, according to data compiled by Bloomberg. Eagle High, through its subsidiaries, has rights to a total area of about 419,000 hectares of land and plantations in Kalimantan, Sulawesi, Papua and Sumatra provinces in Indonesia, its website shows.
-the edge-