Sabtu, 18 April 2015

BILA PEMBANGKANG DAH TAKDE ISU TENTANG #GST

Bila Sangkakala dapat screenshot dibawah daripada group whatsapp, Sangkakala nak gelak pun ada, nak menangis pun ada bila mengenangkan betapa bangangnya sesetengah pihak dari pembangkang yang cuba nak rosakkan pemikiran rakyat tentang GST yang diperkenalkan awal bulan lepas.


Berkali kali telah diberikan penerangan tentang GST yang mana jika didengar betul betul pihak bank sendiri juga telah membuat kenyataan bahawa setiap pengeluaran wang dari bank tidak dikenakan dengan GST kecuali membuat pengeluaran melalui mesin pengeluaran wang bank berlainan.

Tapi kenyataan diatas amat menggelikan hati apabila si penulis mengatakan bahawa bapa beliau mengeluarkan wang sebanyak RM 10 ribu dan dikenakan GST sebanyak RM 600.

Persoalannya adakah pengeluaran tersebut melalui kaunter atau melalui mesin ATM? Jika melaluj mesin ATM setahu Sangkakala pengeluaran hanya dihadkan kepada maksimum sebanyak RM 5 ribu sahaja dan jika pengeluaran melebihi had tersebut maka 2 kali pengeluaran perlu dilakukan.

Persoalan kedua pula ialah, jika wang berkenaan dikeluarkan melalui mesin ATM, kenapa perlu menggunakan mesin ATM bank lain sedangkan setahu Sangkakala juga, pihak bank kini meletakkan mesin ATM dimerata rata tempat termasuk stesen stesen minyak di seluruh negara.

Jadi isu jika mengatakan susah untuk menemui mesin ATM sendiri sudah tidak wujud lagi.

Persoalan ketiga pula, pihak bank hanya mengenakan cukai GST sebanyak 6 peratus daripada RM 1 yang dikenakan jika pengeluaran dibuat melalui mesin ATM bank lain dan dari mana pula datangnya sampai RM 600?

Kita mula balik pengeluaran sebanyak RM 10 ribu yang mana ianya perlu dilakukan sebanyak 2 kali melalui ATM bank lain selain dari CIMB maka MEPS akan mengenakan charge sebanyak RM 2 dan cukai GST pula adalah sebanyak RM 0.12.

Cuba campur semua sekali pengeluaran termasuk charge bank dan cukai GST.

RM 10 ribu + RM 2 + RM 0.12 = RM 10,002.12 dan pelarasan pila sebanyak RM 0.02 maka semua sekali berjumlah RM 10,002.10.

Mana datang sampai RM 600 pihak bank kenakan GST tu? 

Sangkakala rasa ayat yang sesuai diberikan kepada puak puak yang cuba nak memburukkan GST melalui perkara macam ni adalah BANGANG.

Lagi satu, untuk keselesaan agar tidak dikenakan GST, keluarkan wang melalui mesin ATM bank sendiri dan jangan gunakan bank lain.



14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Transaksi ni x logik. Saya baru keluarkan ASB di bank x de GST pun. Kalau keluar pakai ATM pun mana ada mesin ATM untuk ASB? Jadi sahlah menipunya sipolan ni...

Tanpa Nama berkata...

Kalau betul mana resitnya...
Barua sungguh..

Kamal Shalah Ezwan bin Abu Talib@ Shalah Ad Din Al Hadid berkata...

Pengiraan dalam blog itu juga tidak betul kerana ATM tidak akan mengeluarkan duit lebih 1500 dalam satu masa maknanya utk mengeluarkan wang sebanyak 10000 memerlukan pengulangan pengeluaran sebanyak 6-7 kali. Maka pengeluaran meps dan gst telah digandakan sebanyak 7 kali. Namun berbeza pula bagi pengeluaran cash dr cimb kerana pengeluaran tersebut akan dikira dengan 10000*6%. Maka nilainya ialah RM600

Kamal Shalah Ezwan bin Abu Talib@ Shalah Ad Din Al Hadid berkata...

Jangan jadi bodoh. Tanya pada yang arif tentang perbankan dahulu sebelum paparkan sesuatu di media. GST HANYA AKAN MEMBAWA INFLASI YAMG SANGAT TERUK KEPADA NEGARA KITA. Jika anda sayangkan negara ini. Silalah hapuskan gst dan perkukuhkan kewangan negara dengan menghilangkan rasuah dan harga barang melampau. Jaga tanah dan asset melayu dan kenakan cukai yang lebih tinggi kepada bangsa bukan melayu dan bangsa melayu adalah ketua dalam semua jenis organisasi di Tanah melayu. Kemulian kita ditanah sendiri telah di injak. Jadi Al Quran dan AsSunnah sebagai perlembagaan negara. Perlembagaan negara yang ada sekarang wajib di buang.

Tanpa Nama berkata...

Sdr kamal, kalau keluar tujuh kali kat mesin baru kena gst rm7.42. Cuba ulangkaji buku math darjah 3.

Noamno berkata...

Sensasi je ni. Tak kan tak tahu bloger OKU ni kaki sebar fitnah dan penjilat telor mat monggol. Kah kah kah

Kamal Shalah Ezwan bin Abu Talib@ Shalah Ad Din Al Hadid berkata...

Bagi tanpa nama; saya hanya sampaikan bahawa pegiraan yang disebutkan salah dan sudah pasti angkanya tidak mencapai RM600 tetapi didalam screenshot diatas tiada menyebut berkenaan ATM dan wang ASB tidak dikeluarkan melalui ATM melainkan melalui kaunter. Jadi pengiraan tersebut telah kembali kepada RM10000x6%. Jawapannya pasti RM600. Jaga percakapan. Jika bodoh lebih baik diam dan teruskan belajar dan bertanya pada yang arif.

Tanpa Nama berkata...

Macai pembangkang ni semuanya kaki fitnah dan kaki tipu. Yang menyokongnya pula tolol walaupun nak tunjuk alim. Itu lah dok baca fitnahkini dan kahkah daily sangat sampai orang bagi tau 10 kali pun tak faham. GST hanya dikenakan keatas charge RM1 (bukan jumlah pengeluaran) sekiranya anda mengeluarkan wang dibank lain iaitu kalau anda buka akaun di CIMB dan anda pi keluarkan kat Maybank maka GST 6 sen dikenakan untuk setiap pengeluaran.

Aku mohon pada Allah moga beri petunjuk kepada mereka ini. Bukan kah fintah itu lebih buruk dari membunuh? Bertaubahlah pada Allah jangan bohong lagi. Sebenarlah dosa berbohong itu besar juga. Pi tanya UAI hampa apa dosa bohong dan fitnah.

Tanpa Nama berkata...

Kalau tak bodoh, bukan pembangang namanya.....

ASNB hanya kenekan gst ke atas yuran dan caj jualan, bukan terhadap nilai wang yang dikeluarkan....

Kalau keluarkan duit ASB dari bank lain, caj RM1.06 hanya dikenakan pada pengeluaran tersebut.... bukannya "nilai pengeluaran" x 6%. Kalau pembangang2 jadi pemerintah mungkin camtu la mereka akan caj pada rakyat kot..........

Tanpa Nama berkata...

Saudara kamal.

Bahasa anda memang indah. Penyokong PR memang macam tu. Kononnya ingin menunjukkan yang budi bahasa dan adap merekalah yang terbaik. Tidak seperti penyokong UMNO. Tapi silapnya mereka sentiasa kantoi ketika menipu dan memfitnah. Ataupun sebenarnya mereka ini agak "bodoh"? Maafkan ayat saya tadi. Kamu ada asb atau tidak saudara kamal? Mungkin pada kamu asb ini haram. Tapi bulan ini sahaja saya telah melakukan 2 kali transaksi pengeluaran asb tanpa dikenakan pengeluaran GST mengikut nilai kiraan kanak2 awak tu. rm 10,000 x 6 %????? Wowwwww. Hebat bro..... Kamu tinggal di mana? Nigeria??

Tanpa Nama berkata...

Buat Kamal bahalol tu....

"Jika bodoh lebih baik diam dan teruskan belajar dan bertanya pada yang arif."


Sendiri cakap, sendiri mau ingat aaa....

Ihsan La berkata...

y kes no 3 tu... kalau dah bebal sangat xreti nk kire sile la pakai calculator macai oii... gst 6% so dari setiap rm100 maka gst adelah rm6.. kalau la bengap sangat xreti nk kire pakai otak kan cikgu da ckp kalau darab 10 maka amik kosong y belakan tu letak kt nilai jawapan y ade.. so kalau utk setiap rm100 = rm6 gst so kalau rm10000 ade dua kosong y lebih so letak je kt rm6 tu jd la rm600.. kalau masih bebal xley nmpk... rm100=rm6 gst... so rm100 00 = rm6 00..... sian jd macai y bebal..

Ihsan La berkata...

y kes no 3 tu... kalau dah bebal sangat xreti nk kire sile la pakai calculator macai oii... gst 6% so dari setiap rm100 maka gst adelah rm6.. kalau la bengap sangat xreti nk kire pakai otak kan cikgu da ckp kalau darab 10 maka amik kosong y belakan tu letak kt nilai jawapan y ade.. so kalau utk setiap rm100 = rm6 gst so kalau rm10000 ade dua kosong y lebih so letak je kt rm6 tu jd la rm600.. kalau masih bebal xley nmpk... rm100=rm6 gst... so rm100 00 = rm6 00..... sian jd macai y bebal..

Ihsan La berkata...

y kes no 3 tu... kalau dah bebal sangat xreti nk kire sile la pakai calculator macai oii... gst 6% so dari setiap rm100 maka gst adelah rm6.. kalau la bengap sangat xreti nk kire pakai otak kan cikgu da ckp kalau darab 10 maka amik kosong y belakan tu letak kt nilai jawapan y ade.. so kalau utk setiap rm100 = rm6 gst so kalau rm10000 ade dua kosong y lebih so letak je kt rm6 tu jd la rm600.. kalau masih bebal xley nmpk... rm100=rm6 gst... so rm100 00 = rm6 00..... sian jd macai y bebal..