Ahad, 12 April 2015

CEO KWSP JANGAN BUAT LAWAK BODOH !! TAK PERLU NAK TAHAN DUIT PENCARUM @NajibRazak

Tak habis satu cerita, keluar lagi satu cerita, kali ni cerita KWSP pula yang dikatakan hanya akan mengeluarkan caruman pencarum apabila berumur 60 tahun berbanding sebelum ini 55 tahun.


Alasan yang diberika oleh KWSP ialah, jika keluar umur 55 tahun duit tersebut akan habis diantara 5 ke 10 tahun.

Persoalannya apa kena mengena dengan KWSP jika wang tersebut habis? Adakah pencarum akan menuntut apa apa bayaran dari KWSP jika wang simpanan yang mereka perolehi habis?

Jawapannya sudah pastilah tidak dan ramai dikalangan pencarum yang mengeluarkan wang berkenaan digunakan ke jalan jalan berfaedah seperti membeli tanah untuk berkebun dan sebagainya.

Sebagai sebuah badan yang menyimpan wang pekerja, Sangkakala rasa tak perlu KWSP menahan wang berkenaan dan dikeluarkan bagi satu satu tempoh tertentu dan tempoh pengeluaran yang ada sebelum ini (55 tahun) adalah memadai.

Kerajaan juga banyak mendapat faedah daripada caruman para pekerja dan dari apa yang kita ketahui, ada pelaburan yang memggunakan wang berkenaan demi untuk kemajuan dan pembangunan negara.

Cuba kita bayangkan apabila pencarum yang berkerja puluhan  tahun dan menunggu wang berkenaan untuk digunakan bagi kegunaan hari tua mereka ditahan sehingga umur mereka 60 tahun, ini sudah pasti akan membantutkan perancangan mereka.

Ada juga pencarum yang menggunakan wang tersebut untuk melakukan ibadah umrah dan lain lain ibadah.

Sangkakala rasa KWSP perlu memikirkan semula dan tak perlulah berikan alasan jumud kononnya pencarum akan kehabisan wang dalam tempoh 5 ke 10 tahun, itu hak mereka jadi biar mereka yang tentukan.

Kalau keluar duit KWSP tapi pencarum dah tak mampu untuk berbuat apa apa, apakah makna simpanan mereka selama puluhan tahun? 

Jadi kepada CEO KWSP, jangan teelampau cerdik sebab yang nampak bodohnya ialah kerajaan dan yang akan menerima tempiasnya juga adalah kerajaan.

Kepada YAB Perdana Menteri pula, tolonglah bagi tau pada CEO KWSP bahawa tindakan untuk mengeluarkan caruman sehingga umur 60 hanya akan memendekkan usia Barisan Nasional dan Sangkakala yakin yang CEO KWSP ni takkan menerima apa apa kesan jika rakyat marahkan kerajaan.



19 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Rancangan sengaja nak lewat-lewatkan bayaran kepada pencarum kerana duit KWSP sudah kena sedut bayar hutang 1MDB!

Income Santai berkata...

Duit SAYA hak SAYA....
Apa saya nak BUAT ngan DUIT saya SAYA punya suka..

Yang KONTROL bukan DUIT saya...
KONTROL duit KO tu sendiri.. DUIT JAbatan KO sendiri..
Duit ANAK BINI KO SENDIRI...
BODOH BABI ANAK HARAM

Tanpa Nama berkata...

Apa hak KWSP nak tahan duit saya? Terserah kepada pencarum lah..jika nak keluar lump sum 55tahun ke..nak keluar 58tahun ke..65tahun ke..suka hati dia. Yang kwsp nak menyibuk hal peribadi orang apehal?

Tanpa Nama berkata...

PM dan CEO KWSP...2X5 bongok. Kalu nak sapu sapu terus,nnt jawap kat akhirat.

Tanpa Nama berkata...


tak perlu tahan tahan duit orang dalam kwsp. kalau nak sampai 60 tahun biar untuk yang baru kerja saja. Kalau nak orang simpan duit dalam kwsp selepas 55 tahun offer la dividen tinggi sampai 10% ke. jangan buat alasan macam macam.

Esa Adam berkata...

Ini baru cadangan aja tapi ramai dah melenting.

Cuba fikir dulu kebaikan dan keburukanya. Buat cadangan.

Kenapa rakyat Malaysia ni selalu hilang pertimbangan.

Tanpa Nama berkata...

Setuju dengan Esa Adam. Ini baru cadangan sahaja, tak perlu marah-marah lagi.

Setuju juga dengan Tanpa Nama 10:49 PG iaitu sekiranya terpaksa, hanya mereka yang masih bekerja sahaja ditahan duit mereka sehingga 60 tahun.Bagi yang dah bersara tu benarkanlah mereka keluarkan duit mereka.

Saya pernah bekerja dengan CEO KWSP sekarang ini di antara 1998-2005 di sebuah syarikat GLC. He is one of the nicest men I have ever met in my life.Jadi, tak payahlah nak keluarkan kata-kata kesat terhadapnya. Insya'Allah, saya yakin dia akan lakukan yang terbaik untuk pencarum-pencarum KWSP.

Tanpa Nama berkata...

Bodoh nya komen kamu..

Tanpa Nama berkata...

120%aku tak setuju...memang aku sokong kerajaan tapi kali ini jika jadi kwsp buat juga maka hilang bn di bumi malaysia ni...

Tanpa Nama berkata...

Mungkn beliau seorang yg baik.. Tetapi cadangan beliau agak tidak popular. Sudah lumrah manusia... Jika hak mereka dinafikan..terutama dlm soal Wang.. Pasti mereka akan menentang. Jgn lah melakukan sesuatu yg tdk popular.

Tanpa Nama berkata...

Jangan anggap orang lain bodoh dengan kenyataan yang bodoh.Tak ada pencarum pun yang serang pejabat KWSP pasal duit habis belanja bila dibenarkan keluar duit umur 50/55.

Tanpa Nama berkata...

apa ke hal kwsp nak tahan duit orang 55 tu dah elok kalau nak gi haji

Lobo Lobo berkata...

Kamu lagi bangsat punya haram jadah!!! Ko pi kulum kepala butuh pak menteri bn dan ceo kwsp

Tanpa Nama berkata...

Kenapa nak ditahan duit titik peluh rakyat? Rakyat bagi amanah untuk jaga duit tu saja bukannya menentukan atau buat keputusan atas titik peluh orang.

Sungguh zalim kalau hasil titik peluh kami ditahan. Mentang-mentang ada kuasa sesuka hati mereka nak buat itu ini. Tolong ambik kira hak kami atas duit kami....!!! Duit yang terkumpul tu bukan hak kamu.....!!! Walau kamu diberi kuasa mengendalikan duit kami tu tidak bermakna boleh buat sesuka hati sehingga nak menahan kami dari menikmati titik peluh yang kami gembelengkan berpuluh puluh tahun lamanya.

Tanpa Nama berkata...

Sebab ini cadangan bangang.

Lainlah jika cadangan nak samakan dividen kwsp dengan asb atau tabung haji..konsisten setiap tahun.

Bukan semua org bersara 60 tahun. Ada yg bersara 45tahun esp sektor swasta.

Lagipun..yang dok tergila2 nak lanjutkan umur persaraan sblm ni sape? Org2 yg duduk kerusi empuk saja kan?

Lobo Lobo berkata...

CADANGAN PALING BANGSAT!!

Tanpa Nama berkata...

CEO kaki bodek rakan subahat UMNU BN lahanat...! kah kah kah

Yura Wibawa berkata...

Bojoku lan aku, arep nggunakake medium iki kanggo mreksanono marang bab panggawé becik saka ibu Clara Alderman etangan Company.
Kita tau panginten kita bakal ing gesang ketemu wong kaya Mrs Clara, Dheweke permata langka lan Gusti Allah ngutus. Aku Yura njupuk wektu kanggo mreksanono marang bab Mrs Clara, amarga dheweke pungkasanipun kurban apa ora ana siji maning bisa.
Bojoku lan aku banjur menyang utang massive karo tetiyang ingkang kalepatan dhateng lan Bank, lan kita ngupaya silihan saka rong perusahaan silihan beda, nanging kabeh teka boten; tinimbang padha nggawa kita menyang liyane utang lan mungkasi munggah ninggalake kita nyuwil nganti aku teka ing kontak karo Mrs. Clara, dheweke nawakake silihan malah sanadyan ing kawitan aku wedi iku bakal mungkasi munggah minangka perusahaan aku wis Applied kanggo, dheweke wis ora kaya wong . Saiki kita wis pungkasanipun dienggoni utang kita lan miwiti bisnis anyar karo dhuwit ngiwa liwat saka silihan.
Hubungi Mrs Clara liwat salah siji saka email ngisor.
claraloans@financier.com utawa sampeyan uga bisa hubungi kula liwat email kanggo informasi luwih lengkap Yurawibawa@gmail.com

Firefox firdaus berkata...

Duit kwsp duit kita. bukan hak sesiapa.

[Jemput ke blog saya untuk tips Kerja Part Time Online]