Isnin, 21 Disember 2015

MASIH ADA YANG TAK FAHAM STATUS PAJAKAN TANAH OLEH FGV #supportfgv

Lagi satu kontroversi telah dikeluarkan oleh puak puak pembangkang kononnya tanah seluas 105,382 hektar yang dipajak oleh Felda Global Ventures bakal lesap.

Persoalannya disini, mereka ni faham atau tidak istilah pajak? Kalau tak faham rasanya elok kalau pegi sekolah dan belajar balik kemudian baru buat komentar.

Bagaimana status tanah yang dipajak boleh hilang? Sedangkan tanah tersebut usah kata untuk dijual, malah untuk dijadikan cagaran bagi pinjaman sahaja tidak dibenarkan dan rasanya tidak ada mana mana institusi kewangan yang akan memberikan pinjaman ke atas tanah yang statusnya adalah pajakan.

Untuk makluman, tanah yang dipajak oleh FGV dari Felda adalah untuk diusahakan dan tuduhan bahawa tanah ini boleh dijual adalah amat tidak munasabah dan jika difikirkan dengan akal yang waras, rasanya tidak akan ada sesiapa yang mahu membeli tanah pajakan kerana setiap pajakan akan ada tarikh luput dan kemudian akan disambung semula mengikut persetujuan kedua dua belah pihak.

Berkenaan dengan status Bumiputera FGV pula, setiap syarikat yang didaftarkan perlu mempunyai pegangan saham pemilik syarikat dan dari apa yang disebut oleh pihak yang menuduh FGV bahawa syarikat tersebut tidak dapat dipastikan status bumiputeranya adalah amat jumud dan menunjukkan betapa tidak cerdiknya mereka.

Kalau nak dikirakan kepada saham yang diniagakan di bursa saham pula ianya adalah dagangan saham yang tidak melibatkan harta dan pemegang saham di bursa saham pula bukanlah bersifat kekal atau dalam kata lain, mereka ini bukan pemilik, mereka ini cuma disebut sebagai perkongsian saham.

Sudah sudah lah nak memburukkan syarikat yang mampu untuk memberikan kelebihan serta daya saing di peringkat global, takde keuntungan pun.

Kepada mereka mereka yang berada dalam politik sebelah pembangkang pula, jelas sudah kini kejayaan FGV dalam memberikan kekuatan kepada peneroka dan pelabur, jika tidak, masakan mereka ini beriya iya sangat menyerang FGV kalau tidak jelas kejayaannya.

Nak kata mereka ini peduli tentang rakyat? Sangkakala tak nampak mana mana lagi kepedulian mereka membantu rakyat dan apa yang jelas, mereka ini hanyalah prang orang yang menimbulkan persepsi negatif dengan harapan akan ada yang termakan dan segala usaha mereka untuk memburukkan FGV akan berhasil.

Bagi Sangkakala, selagi FGV mampu untuk memberikan dividen kepada pelabur, tidak timbul apa apa masalah, kecuali dividen pelabur sudah tidak mampu lagi dibayar.



Tiada ulasan: