Ahad, 1 November 2015

AZMIN ALI BAGI ELAUN CUMA GULA GULA ??

Ibarat 'lembu punya susu, sapi dapat nama' itu adalah bidalan yang paling sesuai diberikan kepada kerajaan negeri Selangor dalam pemberian elaun guru KAFA di negeri tersebut.

Selama 7 tahun wakil rakyat Barisan Nasional memperjuangkan elaun kepada guru guru Kelas Agama Fardhu Ain diseluruh negeri akhirnya memperlihatkan elaun gula gula yang diberikan.

Kenapa Sangkakala mengatakan ianya elaun gula gula? Sebab elaun yang hanya dinaikkan sebanyak RM 200 dijadikan sebagai contoh kononnya kerajaan Selangor menjaga kebajika  guru guru berkenaan.

Mari kita lihat apa yang diberikan oleh kerajaan Selangor berbanding apa pula yang diberikan oleh kerajaan negeri.


Dengan bangganya Azmin Ali mengumumkan kenaikan elaun guru guru KAFA ini kepada RM 1500 walaupun pada hakikatnya kerajaan pusat selama ini menyalurkan elaun sebanyak RM 800 berbanding RM 500 yang dibayar sebelum ini oleh kerajaan negeri dan kini barulah ianya dinaikkan kepada RM 700 dan menjadikan selaun tersebut sebanyak RM 1500 sebulan.

Masihkah kita ingat tentang seorang guru KAFA, saudara Ekhsan Bukhari yang dibuang akibat cuba menghantar memorandom kepada Azmin Ali demi untuk menuntut hak guru guru KAFA?


Seorang guru telah dipecat hanya kerana ingin menuntut hak lebih 5 ribu orang guru KAFA di seluruh Selangor dan kini barulah Azmin Ali dan kerajaan Selangor memberikan kenaikan elaun sebagaimana yang dijanjikan oleh Pakatan dalam menifesto mereka pada tahun 2008.

Adakah elaun ini benar benar ikhlas atau cuba menutup mulut guru guru KAFA yang menjadi silent voters kerajaan PR selama ini? 

Ada juga sumber yang mengatakan bahawa Azmin menaikkan elaun berkenaan disebabkan kebanyakan guru KAFA adalah dikalangan mereka yang bergiat dalam parti PAS dan ekoran daripada diantara PAS dan DAP dan tertubuhnya PAN maka mereka ini diberikan gula gula supaya menyokong Pakatan Baharu yang ditubuhkan oleh PKR, DAP dan PAN.

Jika benar apa yang disebut oleh sumber ini, maka kenaikan elaun ini hanyalah bersandarkan politik dan sokongan semata mata.

Moga moga guru guru KAFA ini sedar bahawa jiwa mereka sekarang dibeli dengan harga RM 200 oleh Azmin Ali.



Tiada ulasan: