Ahad, 25 Mac 2012

DONG ZONG SILAP BESAR

Perhimpunan 325 anjuran kumpulan pendidikan Cina Dong Zong melakukan satu kesilapan besar kerana tidak berpuas hati dengan kekurangan guru berpendidikan Cina.

Adakah perkara sebegini juga kerajaan perlu disalahkan? Sedangkan kerajaan telah memberikan kemudahan seperti sekolah rendah jenis kebangsaan cina (srjkc) di setiap pelusuk negara.

Kumpulan ini sepatutnya melihat sejauh mana kecenderungan kaum cina dalam menjadi guru di sekolah? Bukan mengatakan rasa tidak puas hati dengan kekurangan guru-guru berpendidikan cina di dalam negara.

Kerajaan tidak berhak untuk menentukan kemana hala tuju pelajar apabila mereka tamat pengajian, sama ada menjadi guru, kerani, pegawai kerajaan atau swasta, itu semua adalah hak pelajar selepas menamatkan pengajian mereka.

Kumpulan ini juga mendakwa bahawa timbalan menteri pendidikan yang juga merupakan ketua pemuda MCA- Datuk Wee Ka Siong gagal untuk melaksanakan tugas juga adalah salah.

Apa Wee boleh buat kalau kaum cina sendiri tidak ada yang mahu menjadi guru dan kalau ada pun ianya hanyalah dalam jumlah yang amat sedikit.

Sangkakala lihat kumpulan ini hanyalah sebagai kumpulan retorik yang cuba menyalahkan kerajaan dalam isu pendidikan kaum cina.

Kebanyakan anak atau pelajar-pelajat cina lebih cenderung ke arah perniagaan dari berkecimpung dalam dunia pendidikan. Ini kerana keluarga kaum cina lebih banyak menjadi peniaga dari berkerja di sektor awam.

Lepas ni kumpulan Dong Zong perlu menekankan masyarakat cina untuk menjadi pendidik dan bukan hanya menjadi pak turut kepada pembangkang dan Sangkakala juga nasihatkan Dong Zong supaya tidak menjadi agen Pakatan Rakyat.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PERGI MAMPOS DGN DONG JIONG KOMUNIS !!!!!!!

papalawak berkata...

nie cari pasal lah kot.. siapa dalang di sebalik tabir tu.. emmm