Selasa, 15 April 2014

KAMPUNG WARISAN TERPINGGIR DI MELAKA !!! APA KERAJAAN NEGERI BUAT ??? @idrisharon @fendi_dahlan

Sangkakala dapat satu berita daripada soramg kawan yang mengatakan bahawa sebuah Kampung Warisan yang dinamakan sebagai kampung Morten terpinggir daripada perhatian kerajaan Melaka khususnya jawatankuasa pelancongan negeri.

Kampung Morten yang terletak di pesisir sungai Melaka adalah sebuah perkampungan Melayu yang diusakan oleh Allahyarham Datuk Othman yang merupakan penghulu di Kampung Ja2a sebelum perkampungan itu diambil untuk tujuan pembangunan pada sekitar tahun 1920an.

Nama Morten diambil sempena nama pembesar inggeris yang membe4ikan pinjaman dalam bentuk kewangan untuk menaikkan kampung tersebut dan kalau tak silap Sangkakala ianya berjumlah 10 ribu dollar pada ketika itu.

Sekarang ini, kampung morten telah dijadikan sebagai salah sebuah perkampungan sejarah dan jika kita menaiki bot menyusuri sungai Melaka, anda akan mendengar taklimat atau pemberitahuan bahawa 200 meter disebelah kanan selepas jeti bot persiaran di taman rempah adalah kampung Morten yang dibiayai sepenuhnya oleh jawatankuasa kemajuan pelancongan negeri Melaka.

Tapi jika anda pergi ke kampung tersebut, cerita yang bercanggah daripada pemberitahuan itu akan anda dengari dari penghuni kampung tersebut dimana mereka akan mengatakan bahawa tiada apa bantuan daripada kerajaan negeri sejak 10 tahun yang lalu dimana 10 tahun dahulu hanya bumbung bangunan kediaman di kampung tersebut diganti oleh kerajaan negeri dan sehingga kini tiada apa apa bantuan lagi diberikan.

Apa dah jadi ni? Tak ke malu kalau perkara ini diketahui oleh para pelancong dan Sangkakala amat yakin bahawa mereka akan menghebahkan cerita tersebut daribsemasa ke semasa.

Kerajaan negeri Melaka dikatakan hanya memberikan lampu diatas bumbung untuk digunakan di malam hari agar kediaman kediaman tersebut dapat dilihat oleh mereka mereka yang menaiki bot persiaran untuk mennyusuri sungai Melaka.

Bukankah kawasan itu juga adalah salah satu daripada daya tarikan pelancong dan kalau tak silap ianya juga ada dimasukkan kedalam peta pelancongan Melaka tapi ianya seperti tidak dihargai.

Takkan sedikit peruntukan tidak boleh diberikan sedangkan ianya adalah salah satu produk pelancongan negeri dan Sangakala rasa jika diberikan sedikit imbuhan sudah pasti ianya akan merancakkan lagi daya tarikan pelancong untuk melawat ke kampung Morten.


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Agaknya sengaja dibiarkan supaya dpt. dijadikan spt. Pulau Langkawi yg. penuh tradisi Melayu/Islam, pusaka nenek moyang berzaman kita, yg. kononnya nak dijadikan spt. negara KAPIR MONACO - terutamanya utk. pelancong kaya dgn. 'yatch' mereka (pulau Pangkor pun dah jAHANAM)! Tak payahlah nak MENGGADAI Tanah Melayu ini sbg. NEGARA ISLAM utk. memuaskan NAFSU BUAS pelancong Barat-ZIONIS, hanya utk. keuntungan semata - baik tumpukan pd. pelancongan SOPAN dr. Dunia ISLAM!

Sebenaqnya, di Tanah Melayu ini, puak KAPIR GAY/PORNO, Kristian Zionis serta PENYAMAQ Islam PKRPELIWAT/DAPBANGKAI sbg. ejen puak Illuminati/Freemason Barat-ZIONIS ini, sedg- mempergunakan sbg. senjata DAJAL mereka, golongan Melayu/Islam LIBERAL/GAY, dlm PKR/PAS/UMNO utk. MEROSAKKAN perjuangan amat BERANI Islam/Melayu, terutamanya lawan MUSUH-MUSUH Islam/Melayu [puak Illuminati ditubuhkan dan dikuasai puak ZIONIS yg. ingin menubuhkan Satu K'jaan Dunia (New World Order) - bertuhankan Syaitan, di mana kebebasan individu adalah mutlak]!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan melaka dah gila..Yang dipertua pun bkn anak melayu melaka..kalo sultan ada lagi dah makan pelempang muka2 bangang ni..