Sabtu, 24 Mei 2014

#DSIS @ismailsabri60 BERSUNGGUH JIHAD PERANGI ORANG TENGAH !!! BELA NASIB PETANI PENTERNAK DAN NELAYAN

Hari ini berlangsung sebuah program yang dinamakan sebagai Jihad Memerangi Orang Tengah sub sektor sayuran dan buahan di RTC Gopeng.

Perasmian program telah dilakukan oleh YB Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia, Dato' Sri Ismail Sabri yang juga disertai oleh pengerusi pengerusi agensi dan badan di bawah kementerian tersebut.


Program ini turut dihadiri oleh Pengerusi Tekun, Dato Hanidah Osman dan Pemgerusi FAMA , Tan Sri Badruddin serta dif dif kehormat dari kalangan pengarah dan pegawai kementerian.



Dalam ucapan YB Menteri, beliau mengayakan bahawa, kemiskinan para petani, penternak serta nelayan adalah berpunca daripada sikap orang tengah yang dilihat mengambil kesempatan serya keuntungan berlipat kali ganda hingga para petani berada dalam keadaan yang amat mendukacitakan.


Oleh yang demikian, pihak Bank Pertanian serta TEKUN telah menyediakan dana pinjaman berjumlah RM 120 juta yang mana, bank pertanian telah memperuntukkan sebanyak RM 80 juta dan TEKUN pula sebanyak RM 40 juta.

Dalam pada itu juga, YB Dato' Sri Ismail Sabri melahirkan rasa kecewa dengan segelintir nalayan dan petani yang dilihat lebih selesa berurusan dengan orang tengah daripada menjual hasil mereka secara sendirian dan sekaligus menyebabkan kehidupan mereka makin terhimpit.

Dalam program Jihad Memerangi Orang Tengah ini, pihak TEKUN pula telah mengambil pendekatan dimana sekiranya nelayan atau petani yang telah terhutang dengan orang tengah, maka pihak TEKUN akan melunaskan hutang tersebut dan petani atau nelayan ini hanya akan berhutang dengan TEKUN dan membayar pinjaman tersebut dengan cara mudah.

Dato ' Sri Ismail Sabri mengatakan bagi nelayan, bayaran hutang hanya dikira apabila ada hasil tangkapan dan jika musim tengkujuh, tiada bayaran yang akan dikutip.

Begitu juga dengan petani, mereka akan membuat bayaran apabila hasil pertanian mereka sudah boleh dituai dan dipasarkan barulah hutang berkenaan dikutip oleh pihak TEKUN.

Pelbagai lagi bantuan daripada pihak kementerian dalam membantu meningkatkan taraf hidup para petani, penternak dan nelayan dalam negara disamping beberapa program lain yang dilihat mampu memberikan impak positif terhadap golongan sasar itu.



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tanya Hamidah tu orang keling pariah layak tak untuk TEKUN?

Dia tu yang kata "Kalau jumpa ular dgn keling, pukul keling dahulu."

Orang rasis macam ni jadi Pengerusi TEKUN?