Selasa, 6 Mei 2014

KERUSI PARLIMEN JADI PUSAKA KARPAL KEPADA ANAK

Nampaknya selain dari kerusi roda yang tak tau dimana kedudukannya sekarang, ada satu kerusi lagi yang di tinggalkan oleh mendiang Karpal Singh kepada anaknya Ramkarpal Singh.

Kerusi yang Sangkakala maksudkan ialah tidak lain dan tidak bukan, kerusi parlimen Jelutong yang akan diadakan dalam bulan Mei ini.

Ramkarpal mengatakan bahawa nama beliau turut tersenarai dalam senarai pendek calon bagi memggantikan t3mpat Karpal Singh yang meninggal akibat kemalangan jalan raya di Ipoh baru baru ini.

Memang ramai yang telah menduga dan Sangkakala sendiri tidak merasa terkejut dengan keputusan yang dibuat oleh DAP kerana sudah menjadi lumrah mereka akan menurunkan jawatan kepada anak masing masing.

Cuba kita lihat Lim Kit Siang,  anaknya Lim Guan Eng merupakan Ketua Menteri Pulau Pinang dan isteri kepada Guan Eng pula adalah ADUN di Melaka.

Bagi keturunan Karpal pula, anaknya Gobind Singh Deo merupakan seorang Ahli Parlimen di Selangor.

Bagaimana pula dengan PKR? Ianya sama juga berlaku apabila Anwar selaku Ahli Parlimen dan Ketua Pembangkang, sementara anaknya pula Nurul Izzah merupakan ahli parlimen di Kuala Lumpur dan isteri beliau, Datin Seri Wan Azizah pula merupakan ahli dewan undangan negeri Selangor kawasan Kajang.

Besar kemungkinan dalam pakatan pembangkang, tidak ada pemimpin pemimpin muda atau pemimpin pemimpin hebat yang boleh diketengahkan selain dari warisan keturunan.


Tiada ulasan: