Khamis, 17 Julai 2014

PUNCA KENAPA KUASA MAIS DAN JAIS PERLU DIHAPUSKAN

Heboh dan kecoh apabila Sultan Selangor mengeluarkan titah ucapan yang menyebut bahawa Khalid Samad seorang yang biadab dan tak tau sejarah negeri Selangor.

Paduka Seri Sultan menyatakan kenyataan tersebut apabila ahli parlimen Shah Alam itu mengeluarkan kenyataan bahawa kuasa MAOS dan JAIS perlu dihapuskan memandangkan Majlis serta Jabatan tersebut duduk di bawah kuasa Sultan dan buaknnya kuasa kerajaan negeri.

Setelah Sangkakala lihat dalam laman sosial facebook yang menunjukkan resit bayaran Zakat yang dikutip oleh PAS, barulah Sangkakala tahu bahawa dengan penghapusan kuasa MAIS serta JAIS maka PAS boleh membuat kutipan zakat dan seterusnya mungkin boleh diberikan kepada orang bukan islam sepertimana yang diajukan oleh pemimpin bukan Islam dalam pakatan.


Selama ini hanya mereka yang dilantik oleh JAIS mempunyai kuasa untuk mengutip zakat tapi ada kemungkinan dengan terhapusnya kuasa JAIS maka urusan kutipan zakat ini akan dilakukan oleh parti PAS yang kemudiannya akan diserahkan kepada sesiapa sahaja yang dirasakan  perlu tidak kira mereka beragama Islam atau tidak.

Mungkin kita selama ini hanya melihat bahawa ahli parlimen PAS kawasan Shah Alam ini meminta supaya kuasa MAIS dan JAIS itu dihapuskan hanya untuk mengembalikan kitab Bible berbahasa Melayu yang hangat diperkatakan satu masa dulu tetapi dengan bukti berupa resit bayaran zakat yang dikutip oleh PAS ini jelas menunjukkan ada agenda lain yang tersembunyi jika terhapusnya kuasa MAIS dan JAIS.


3 ulasan:

UMNU BARUa berkata...

Kalau takde aral melintang, di jangka bekalan minyak sawit yang kami hantar akan sampai kepada saudara kami Yahudi laknatullah pada 21 Julai ini! Kah kah kah kah..

Benjamin Netan Google berkata...

Tahniah saudaraku UMNU BARUa kerana berada di tangga ke 15 dikalangan negara yang berdagang dengan kami. Belian dipihak saudara sebanyak 900 juta lebih ada dirasakan kurang memadai jika dibandingkan dengan 70 juta yang kami beli dari pihak saudara. Semoga pihak saudara dapat mempertingkatkan lagi pembelian barangan dari pihak kami dan ini tidak lain adalah merupakan JIHAD paling besar yang telah saudara lakukan untuk rakyat Palastine! Kih kih kih

Puteramuda Mahamiru berkata...

Sebenarnya bagus juga bila Khalid Gereja buat hal hingga kena murka oleh Tuanku Sultan tu. Orang pun jadi sibuk bercerita tentang Khalid Gereja yang bodoh biadap dan derhaka itu. Kuranglah sikit orang dok cerita padal Khalid Gagap yang nak kena letak jawatan MB tu. Bijak mainan Pas yang tak mahu tengok jawatan MB tu jadi milik Azmin atau Azizah. Bijak bijak......