Selasa, 22 Julai 2014

BARRACK OBAMA BELUM TENTU MAMPU MACAM @NajibRazak #MH17 #pray4mh17

Malam ni satu berita gembira telah diberikan oleh Perdana Menteri apabila beliau mengatakan bahawa puak pemberontak yang dikatakan telah menjadikan mayat kesemua penumpang dan anak kapal pesawat MH17 yang ditembak jatuh baru baru ini sebagai tebusan akan memberikan kerjasama dalam memastikan pasukan penyiasat antarabangsa memasuki kawasan nahas seterusnya menyerahkan mayat mayat korban serta dua kotak hitam dari pesawat malang berkenaan.


In recent days, we have been working behind  the scenes to establish contact with those in charge of the MH17 crash site.

That contact has now been made. Under difficult and fluid circumstances, we have been discussing the problems that have occupied us all: securing vital evidence from the aircraft, launching an independent investigation, and above all recovering the remains of those who lost their lives.

Tonight, we have established the basis of an agreement to do just that.

Earlier this evening I spoke to Alexander Borodai, who is in command of the region where the tragedy occurred. We have agreed the following:

·         Firstly, the remains of 282 people, currently in Torez, will be moved by train to Kharkiv, where they will be handed over to representatives from the Netherlands. The train will depart this evening Ukraine time, and will be accompanied by six Malaysian members of the recovery team. The remains will then be flown to Amsterdam on board a Dutch C130 Hercules, together with the Malaysian team. Following any necessary forensic work, the remains of Malaysian citizens will then be flown home to Malaysia.

·         Secondly, at approximately 9pm tonight Ukraine time, the two black boxes will be handed over to a Malaysian team in Donetsk, who will take custody of them.

·         Thirdly, independent international investigators will be guaranteed safe access to the crash site to begin a full investigation of the incident.

I must stress that although agreement has been reached, there remain a number of steps required before it is completed.

There is work still to be done, work which relies on continued communication in good faith. Mr Borodai and his people have so far given their co-operation.

I ask that all parties continue to work together to ensure that this agreement is honoured; that the remains of our people are returned, that the black box is handed over, and that the international team is granted full access to the site.

Only then can the investigation into MH17 truly begin; only then can the victims be afforded the respect they deserve. We need to know what caused the plane to crash, and who was responsible for it, so that justice may be done.

In recent days, there were times I wanted to give greater voice to the anger and grief that the Malaysian people feel. And that I feel. But sometimes, we must work quietly in the service of a better outcome.

I understand that for the families, nothing can undo this damage. The lives taken cannot be given back; the dignity lost cannot be regained.

My heart reaches out to those whose loved ones were lost on MH17. We hope and pray that the agreement reached tonight helps bring them a clear step towards closure.

ENDS

Tahniah Sangkakala ucapkan kepada Perdana Menteri atas segala usaha beliau untuk memastikan mayat mayat mangsa dibawa ke tanah air seberapa segera yang mungkin dan perkara ini bagi Sangkalala bukanlah sesuatu yang mudah dan kemungkinan besar Barrack Obama selaku Presiden negara besar pun tidak mampu untuk melakukan perkara tersebut.

Tahniah sekali lagi dan terbukti juga bahawa apa yanh dikatakan oleh Perdana Menteri untuk membawa pulang mayat mayat berkenaan ke tanah air sebelum hari raya nampaknya bakal termakbul dan ini juha sebenarnya adalah daripada seluruh rakyat Malaysia.



3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Aku heran betullah kenapa kuasa begitu besaq diberi pd. Kem. Pengangkutan; patutnya Kem. PERTAHANAN turut serta sbg. pakar FORENSIK bedah mayat (yg. sekrg. dimonopoli si pakar Barat-ZIONIS) , pakar bahan letupan dan kepakaran lain dlm. badan penyiasat antarabangsa tu! Kem. Luar/Kem. Pertahanan memang patut masuk campur dgn. AGRESIF, kerana insiden MH17 ini berkaitan Geopolitik-paling DAJAL ZIONIS-Israel dan penyokong NATO-Baratnya, yg. menguasai rejim Ukraine tu (lihat di http://www.intrepidreport.com/archives/12495, Ukraine and Latin America: Same neocon cabal behind political disruption, By Wayne Madsen, March 24, 2014; dan di - http://www.intrepidreport.com/archives/13639 , Strategy of killing civilians in Gaza and eastern Ukraine has same culprits, By Wayne Madsen, Posted on July 18, 2014 )! Jgn. hanya serahkan pd Kem- Pengangkutan – kerana insiden MH11 ini bukan kemalangan biasa! Di samping itu, rejim Ukraine seolah tak nak beri kerjasama pd. Malaysia (lihat di http://thekl-chronicle.blogspot.com/2014/07/liowtionglai-ukraine-tidak-jamin.html , @LiowTiongLai : Ukraine tidak jamin keselamatan petugas, July 21, 2014), sedangkan si Barat, OSCE/INTERPOL senang saja masuk dan dijamin keselamatan mereka!

Lihat pemilihan Kem. Pengangkutan ini di http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140722 , /dn_05/3-pakar-Malaysia-ke-lokasi-kemalangan-hari-ini ,
3 pakar Malaysia ke lokasi kemalangan hari ini:

KIEV (Ukraine) 21 Julai - Malaysia telah menghantar satu pasukan yang terdiri daripada tiga orang pakar untuk mengambil bahagian dalam penyiasatan di lokasi kemalangan MH17, kata Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Beliau berkata, pasukan itu telah dipilih selepas Pertubuhan Keselamatan dan Kerjasama di Eropah (OSCE) meminta Malaysia untuk menamakan tiga pakar bertauliah bagi menyertai pasukan penyiasat antabangsa.
Tambahnya, OSCE juga memberi jaminan kepada mereka bahawa ia telah mengadakan perbincangan dengan kerajaan Ukraine dan kumpulan pemisah pro-Rusia mengenai keselamatan dan keselamatan pasukan penyiasat.
"Kami telah memberikan keutamaan kepada keselamatan mereka dan telah beberapa kali meminta jaminan dari OSCE. Ia adalah pesawat kami dan kita perlu mengetahui siapa yang menembaknya. Kami juga akan memastikan Malaysia turut menjadi sebahagian daripada pasukan penyiasat," katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Pasukan yang akan menghantar laporan kemajuan kepada Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Azharuddin Abdul Rahman, itu berlepas dari sini pada kira-kira pukul 5 petang waktu tempatan.

Dua ahli pasukan itu daripada DCA iaitu Kapten Philip Joseph Selvaraju, 42, dan Mohd. Naemy Fahimy Mustapa, 38, manakala anggota yang ketiga ialah Pengarah Kejuruteraan Malaysia Airlines, Azahari Dahlan, 53......

Makcik Sambal Belacan.

Tanpa Nama berkata...

Aku harap 2 Black Boxes tu dlm. KAWALAN amat KETAT Pengarah Kejuruteraan Malaysia Airlines SAHAJA, En. Azahari Dahlan dan pegawai-pegawai TERTINGGI KEM. PERTAHANAN kita yg. dilapurkan telah berlepas ke Ukraine - setelah diserahkan tadi oleh Pemberontak pro-Russia.

Makcik Sambal Belacan.

Tanpa Nama berkata...

Dah berjaya pun masih ada yang bising..tak berjaya pulaj ramai yang menyalak..dasar macam anjing puak2 ni..