Ahad, 13 Julai 2014

APA FUNGSI ESSCOM DALAM MENJAGA KAWASAN PERAIRAN DAN KEPULAUAN DI SABAH ???

Sejak peristiwa serangan pengganas Sulu di Lahad Datu, kerajaan Malaysia telah menubuhkan satu pasukan yang dipanggil sebagai ESSCOM.

Apa fungsi ESSCOM sebenarnya jika masih ada beberapa kejadian culik dan semalam serangan oleh pengganas telah mengakibatkan kematian seorang anggota polis akibat di tembak.


Dulu kita jarang mendengar kisah kisah serangan pengganas seperti ini kecuali di zaman wujudnya PKM dulu dan apa yang Sangkakala tahu, selepas PKM meletakkan senjata, serangan pengganas sudah tidak lagi kedengaran.

Kini bukan kita hanya mendengar, malah ianya semakin kerap berlaku, persoalannya apakah fungsi ESSCOM ditubuhkan? Adakah hanya untuk menunjukkan bahawa kerajaan Malaysia mengambil berat tentang keselamatan sedangkan tahap kawalan masih diparas biasa?

Bagi Sangkakala, apabila sebuah pasukan seperti ESSCOM ditubuhkan maka kegiatan atau kes serangan pengganas dari negara jiran tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya.

Seperti kata Perdana Menteri, ESSCOM prlu dikaji semula supaya dapat memberikan khidmat yang terbaik.



5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bukan ESSCOM yg perlu dikaji semula, tapi kedudukan PM tu yg perlu dikaji semula!

Sapa yg tak berani, satu donia tau perangai pondan PM Malaysia tuh!

Lagi satu, hanya org bodoh beri jawatan dan tempat pada org2 suluk nih!

Tanpa Nama berkata...

perisik kiram dan abu sayyaf beribu disabah, mereka ada dimana2 , kerana penempatan haram warga filipina beribu disabah ! selagi penempatan ini tak diserbu dan dimusnah , selagi warga filipina masih beraja dimata disabah, selagi itulah perkara ini tidak akan berhenti ...

TYT sabah itu pun keturunan suluk !menteri sabah juga ramai keturunan suluk , pengarah agensi kerajaan melambak keturunan suluk , dalam PDRM dan ATm apatah lagi ..beribu keturunan suluk !

salah siapa ?
orang politik punya pasal lah semua ini berlaku, orang politik sejak zaman Mustafa USNO , hingga zaman Harris salleh BERJAYA , masuk zaman PBS , dan hingga kini zaman UMNO , sama saja !!

Sir Awie Kepala Bana berkata...

Mat Monggol memang suwey! Apa dibuat tak menjadi! Kah kah kah

Sir Awie Kepala Bana berkata...

Woi mangkuk laknatullah, Yahudi Israel laknatullah dah kehabisan minyak sawit tu.. Bila mau hantar sana? Kah kah kah..

Tanpa Nama berkata...

Ko pun sama. Menyalak je reti. Kalau berani sgt, ko je lah yg jaga perairan sabah. Muahahaha