Rabu, 6 Mac 2013

PERKARA YANG PERLU DIKETAHUI TENTANG DAP OLEH MELAYU ISLAM (3)

Insiden berdarah pada 13 Mei 1969 telah dikaitkan dengan parti DAP dan juga parti Gerakan (sebelum menyertai BN) yang mana rusuhan besar telah berlaku di dalam tanah air.

Kejayaan DAP dan Gerakan pada pilihanraya umum pada ketika itu yang mana melihat mereka berjaya menawan beberapa buah kerusi di Pulau Pinang, Perak dan Selangor telah membuatkan mereka merasa keterujaan yang hebat dikalangan penyokong serta pengikut mereka.

Penyokong mereka pada ketika itu telah melakukan perarakan kemenangan di kawasan Melayu dan dalam perarakan itu juga mereka telah mengeluarkan kata kata menghina kaum Melayu.

Melihat kepada keadaan itu, para penyokong UMNO telah melakukan perarakan balas untuk meraikan kemenangan Parti Perikatan pada tahun 1969 itu.

Para penyokong UMNO telah berhimpun dihadapan rumah Menteri Besar Selangor Datuk Harun Idris pada ketika itu.

Berita tentang kehadiran penyokong UMNO dari Gombak yang sedang menuju ke kediaman Datuk Harun telah diserang oleh pelampau kaum cina dan telah mengakibatkan satu tindakan balas daripada kaum Melayu yang akhirnya menjadi trajedi berdarah paling menyayat hati di dalam negara.

Mayat bergelimpangan, perintah berkurung dikeluarkan dan kerajaan di ambil alih oleh pasukan tentera pada ketika itu.

Serangan keatas kaum Melayu pada tahun tersebut telah menunjukkan betapa rakusnya mereka ini setelah mendapat kuasa dan sekiranya mereka diberi sekali lagi peluang tersebut, sudah pasti akan berlaku lagi kejadian seperti itu, memandangkan sejarah telah pun terjadi.






Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Tiada ulasan: