Selasa, 5 Mac 2013

PENCEROBOH CEMAR NAMA BAIK BANGSA SULU SABAH

Pencerobohan yang dilakukan oleh pengikut kesultanan Sulu di Filipina jelas telah mencemar nama baik serta hubungan diantara kaum Sulu di Sabah.

Kaum Sulu Sabah hidup aman dan damai dibawah pemerintahan kerajaan Malaysia kini dan dengan pencerobohan itu jelas bahawa pengikut kesultanan Sulu Filipina tidak redha bahawa mereka (Sulu Sabah) telah mendapat layanan baik dari kerajaan negeri atau pusat.

Apa yang menjadi permasaalahan ialah, pengikut kesultanan ini tidak dapat menerima atau tidak mengkaji sejarah yang mana sabah kini adalah milik kerajaan Malaysia.

Perkara ini dinyatakan oleh Azly, seorang usahawan, yang berkata kemelut pencerobohan tidak sepatutnya berlaku sekiranya rakyat di selatan Filipina memahami sejarah bahawa Sabah milik Malaysia.

"Mereka ini berpendapat selagi ada bulan dan bintang, selagi itu Sabah milik mereka kerana mereka tidak melihat kepada sejarah," katanya kepada BERNAMA.

Beliau juga berkata bahawa kaum Sulu yang ada di Sabah tetap akan menyokong tindakan kerajaan menyerang penceroboh berkenaan ekoran tidak mahu keamanan mereka tergugat.


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Tiada ulasan: