Selasa, 22 Mac 2016

NGO PERLU BANGKIT DEMI AQIDAH UMAT ISLAM #scs


Oleh ustaz Rosdi Long

NGOs islam perlu bangkit bersatu demi untuk menjaga kesucian akidah umat islam

1. Memetik mutiara kata Hujjatul Islam Ibn Khaldun...sesuatu yang tidak ada asas pasti akan runtuh, sesuatu yang tidak ada penjaganya pasti akan hilang...
Asas dalam kehidupan kita adalah beragama iaitu islam...penjaganya ialah sultan @ pemerintah

2. Negara kita mencapai kemerdekaan dgn meletakkan asas yang cukup sempurna iaitu islam agama bagi persekutuan...perkara 3 perlembagaan persekutuan
Dengan asas itu membolehkan pihak kerajaan memelihara islam dgn begitu baik. Pelbagai dasar telah dilaksanakan oleh kerajaan bg tujuan memelihara & memartabatkan islam. Hal ini saya rasa tuan2 puan2 yang hadir sudah cukup jelas dengan penerangan dari Prof Datuk Naser Desa yang membentangkan tajuk Daulatkan Islam Agama Negara. Maknanya kedudukan islam sbg agama negara kita tak perlu dipertikaikan lagi.

3. Kebijaksanaan pemimpin dahulu telak trbukti berjaya mengangkat martabat islam dari dalam & juga luar negara. Negara luar sgt menyanjungi Malaysia sbg sebuah negara islam yang progresif...namun kita bimbang kerana dalam negara kita skrg telah wujudnya pelbagai anasir2 yang blh menjatuhkan martabat islam dan menghina kedudukan islam.

4. Jika umat dahulu perjuang berjihad utk memartabatkan islam dengan nyawa & harta benda mereka. Mereka sanggup mati dimedan perang berlawan dgn musuh islam ketika itu iaitu golongan kafir & munafik. Namun hari ini dalam konteks negara kita, kita bukan sahaja berdepan dengan peranan golongan kafir harbi yang sentiasa memusuhi islam...tetapi lbh dahsyat dari itu apabila adanya umat islam yang sanggup bersekongkol dengan golongan kafir melemahkan islam.

5. Ini terbukti dengan wujud pelbagai aliran pemikiran & fahaman yang bertentangan dgn akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang menjadi pegangan umat islam di negara ini.
Saya dimaklumkan antara tajuk yang telah disampaikan adalah berkaitan akidah Ahli sunnah. Ini penting kerana kita tidak mahu umat islam keliru apakah akidah sebenar yang sepatutnya menjadi pegangan kita.
Ada jugak pihak2 yang mendakwa akidah mereka yang benar...org lain semua salah. Merekalah pengikut ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah yang sebenar...yang lain palsu...akhirnya umat islam semakin keliru siapa betul siapa yang salah. Kerana itu memahami hakikat ajaran Ahli
sunnah adalah sangat penting. Kerana itu, umno Sgor dgn kerjasama Iksim akan terus mengadakan roadshow ke seluruh negeri Sgor untuk mengambil peranan memberi penerangan tentang manhaj akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang sebenar.

6. Kita di Sgor juga berdepan dengan pelbagai aliran pemikiran yang menyeleweng/ sesat dari akidah Ahli Sunnah. Sbg cth..di beberapa buah negeri seperti Perak, Kedah, Pahang, Terenganu, Johor..telah mewartakan ajaran Syiah sebagai ajaran yang sesat dan salah untuk dianuti...namun dalam kontek negeri Sgor..majlis fatwa negeri telah mewartakan Syiah sesat tetapi kerajaan negeri sehingga hari ini tidak membawa usul ke Dewan Undangan Negeri untuk mewartakan undang2 pengharaman ajaran Syiah. Maknanya blm ada undang2 secara khusus...kerana itu peranan pihak penguatkuasa agama adalah terbatas.... Tindakan hanya boleh dibuat atas kesalahan melanggar fatwa yang hukumannya denda tidak lebih dari RM1000 ringgit.

7. Begitu jugak dengan fahaman2 lain yang difatwakan sesat seperti fahaman hizbur tahrir, Liberalisme & pluralisme agama...fatwa telah wujud  tahun lepas tp undang2 belum ada untuk dikuatkuasakan. Puncanya kerana pihak kerajaan negeri tidak serius dalam nak memelihara kesucian akidah umat islam ini.

8. Baru2 ini kecoh isu fahaman wahabi pulak. 5 buah negeri telah menfatwakan fahaman wahabi adalah bertentangan dengan akidah ahli sunnah wal jamaah. Johor, negeri sembilan, perak, kedah & pahang telah menfatwakan. Tapi di Sgor belum ada fatwa lagi...maknanya di Sgor wahabi masih bebas berleluasa.
Ada pendapat mengatakan Sgor adalah pusat penyebaran fahaman wahabi kerana adanya Universiti Madinah (MEDIU) cawangan Malaysia. Pendapat tu mungkin ada benarnya kerana baru2 ni DYMM Tuanku Sultan Sgor ada mengeluarkan arahan kepada Dato Menteri Besar Sgor untuk memberi jaminan supaya fahaman wahabi & syiah tidak diajar di dalam kurikulum pengajian di MEDIU.
Ramai tak tahu tentang hal ini. Sebenarnya zaman Tan Sri Khalid Ibrahim jd MB pun, kerajaan negeri dah luluskan tanah untuk MEDIU bina kampus tetap di Sgor...tetapi pihak MAIS teleh menyakinkan Tuanku tentang bahayanya penularan fahaman wahabi di Sgor. Jd Tuanku Sultan telah menggunakan budi bicaranya mengarahkan kerajaan negeri Sgor tarik balik tanah itu...
Tapi bila Azmin jadi MB...kerajaan negeri teruskan semula projek tu... Apa maknanya tu??? Apakah MB tidak hormat apa yang telah menjadi titah Tuanku Sultan???@ ada agenda lain mungkin. Setahu saya fahaman wahabi agak keras sehingga mengkafirkan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Kalau begitu maknanya umat islam akan semakin berpecah belah. Dah la dalam politik pum kita berpecah...dalam bab akidah pun semakin berpecah.
Kenapa kerajaan negeri tidak mengubal undang2 untuk menyekat segala fahaman yang bertentangan dengan akidah Ahli sunnah wal jamaah??? Mungkin kerana ada pihak dalam kerajaan negeri sekarang yang suka melihat umat islam berpecah sbb mereka blh kekalkan kuasa...

9. Sebab itu saya sebut awal tadi, agama kalau tidak dijaga pasti akan hilang...dan penjaganya adalah pemerintah. Jika pemerintahnya baik insyaAllah agama akan tetap terpelihara kesuciannya.
Sebagai rakyat di Sgor saya masih tercari cari sejak kerajaan bertukar tangan dr BN kpd Pakatan...apa yang telah mereka buat dalam nak menjamin kesucian akidah umat islam di Sgor...
Rupa2nya belum ada pun rang undang2 yang dibawa ke dewan untuk diputuskan menjadi undang dalam hal ehwal umat islam. Maknanya apa yang dibuat oleh kerajaan BN dulu digunapakai sehingga hari ini. Wakil2 rakyat BN pernah ajukan soalan dalam dewan undangan negeri....bila Sgor nk buat undang2 hudud??? Tp mereka jawab hudud bukan keutamaan. Tapi sekian lama dalam ceramah dok hentam UMNO kafir sbb tolak hudud. Itulah akibatnya bila agama jadi alat politik. Kita berpolitik demi untuk memartabatkan agama...mereka menjadikan agama sebagai alat politik...beza tu.

10. Sebagai sebuah NGO, IKDDAS akan berperanan menjadi badan pendesak kepada pihak berkuasa agama. Antara agenda yang akan kita pastikan adalah tindakan penguatkuasaan yang lebih tegas terhadap penyebaran fahaman2 yang bertentangan dengan Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah. Undang2 perlu diwartakan supaya pihak berkuasa agama boleh bertindak. Begitu juga dengan pusat2 maksiat seperti rumah2 urut, pusat hiburan yang begitu banyak dibuka...ianya perlu dikawal dan dipastikan tidak melibatkan umat islam.

11. Rakyat perlu sedar bahawa hal ehwal agama ini sebenarnya tertakluk dibawah bidang kuasa kerajaan negeri bukan kerajaan pusat. 

Mudah mudahan dengan niat yang baik untuk menjaga kesucian agama, kita harapkan Allah swt membantu kita, memberi kekuatan kepada kita untuk terus istiqamah memelihara & memartabatkan islam.

Presiden
Ikatan Kebajikan & Dakwah Sgor (ikddas)

Tiada ulasan: