Ahad, 13 Mac 2016

FAHAMAN WAHABI SEMAKIN KUKUH !! AZMIN TAK PEDULI TITAH SULTAN #scs



Fahaman Wahabiyyah semakin kukuh bertapak di Selangor....

Selain dari pergolakan politik yang memeriahkan perbincangan masyarakat, isu akidah jugak semakin berleluasa dan hangat diperbahaskan.

Tindakan pihak berkuasa agama di beberapa buah negeri yang melarang penyebaran fahaman Wahabiyyah, telas memanaskan lagi perbincangan ilmiah dikalangan para ilmuan islam. Ada negeri yang mengharamkan dan ada pulak negeri yang membenarkan. 

Jadi masyarakat umum ada yang terfikir..."kenapa ada perbezaan dalam penetapan sesuatu fatwa"? Adakah islam itu berbeza-beza antara sesebuah negeri?

Namun dalam konteks negeri Selangor, Majlis Fatwa negeri adalah pihak yang paling berautoriti dalam menetapkan sesuatu fatwa.
Walaupun negeri-negeri lain seperti Perak, Negeri 9, Pahang dan beberapa negeri lain telah menfatwakan larangan penyebaran fahaman wahabiyyah di negeri itu kerana bertentangan dengan ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ), namun negeri Selangor dilihat masih bersikap tunggu dan lihat.

Sewaktu Tan Sri Khalid menjadi Menteri Besar, Kerajaan Negeri Selangor dikatakan telah bersetuju menghadiahkan sebuah kawasan kepada pihak Universiti Madinah Cawangan Malaysia (MEDIU) yang sekarang beroperasi di Plaza Massalam Shah Alam. 

Namun bantahan dari pihak Majlis Agama Islam Sgor (MAIS) kepada DYMM Tuanku Sultan, menyebabkan Baginda Tuanku menitahkan agar pemberian tanah itu ditarik balik. 

Berita itu sedikit menggembirakan para pencinta Akidah ASWJ kerana bahaya kesesatan Wahabiyyah itu dilihat sedikit terkawal.

Namun dek kerana pergolakan politik negeri, akhirnya Tan Sri Khalid digantikan dengan Menteri Besar baru yang pada pengamatan saya lebih zero fahamannya berkaitan isu akidah ini.

Perkhabaran baru diterima menyatakan pihak kerajaan Negeri Selangor pimpinan YAB Dato Seri Azmin Ali, telah bersetuju meluluskan sebuah projek mega Bandar Universiti yang di pelopori oleh MEDIU jugak. 

Tanah seluas 800 ekar di kawasan Dewan Undangan Negeri Ijok, bakal dibangunkan untuk kampus tetap MEDIU.

Apakah MAIS sekali lagi akan menggunakan pengaruh Tuanku Sultan untuk membatalkan projek itu? 

Apakah kerajaan negeri pimpinan Azmin tidak meletakan isu ancaman terhadap akidah ASWJ ini sebagai suatu keutamaan bagi menjamin kesucian islam?

Apakah suatu hari nanti umat islam di Selangor akan berpecah belah dek kerana fahaman yang suka menyesatkan membid'ahkan apa yang menjadi amalan Ahli Sunah Wal Jamaah selama ini?

Yang pastinya umat islam akan semakin lemah denga perpecahan yang berlaku. Siapa yang beruntung?

Justeru sekiranya apa yang disampaikan ini suatu yang bakal menjadi realiti, amat malanglah kerana akidah ASWJ bakal berdepan dengan konflik berbalahan yang berpanjangan akibat penularan fahaman Wahabiyyah di negeri ini.

Pihak berkuasa agama dimintak untuk tegas menolak unsur Wahabiyyah dari terus menular di negeri Selangor ini.

Presiden IKDDAS

************************************************

Agak menghairankan juga, apa agenda Azmin Ali hingga kawasan yang dulunya di larang pemberiannya oleh DYMM Sultan kini diberikan semula oleh Azmin?

Mungkin Azmin perlu lihat bahawa bidang kuasa DYMM Sultan adalah secara mutlak dalam agama Islam dan Majlis Agama Islam Selangor adalah badan penasihat kepada Baginda.

Kecualilah kalau Azmin merasakan bahawa kedudukan dia di negeri Selangor adalah melebihi.kuasa Sultan.


Tiada ulasan: