Rabu, 18 Mac 2015

PERJANJIAN MELAKA GUANGDONG BUKTI USAHAMA TERJALIN @NajibRazak @idrisharon66

Semalam satu perjanjian diantara kerajaan negeri Melaka dengan wilayah Guangdong China telah pun termetrai dimana ianya dilihat sebagai satu usahasama yang amat baik.


Pengarah UPEN Datuk Roslan Ibrahim mewakili kerajaan negeri Melaka dan Guo Yuanqiang, Director General Department of Commerce Guangdong Province China. Malam tadi di Guangdong telah menandatangani perjanjian ekonomi dan perdagangan, serta negeri berkembar diantara Melaka dan Guangdong.

Wilayah Guangdong yang mempunyai populasi penduduk seramai lebih 90 juta orang pada tahun 2008 dilihat sebagai satu kawasan yang memberikan potensi tinggi bagi kebanjiran pelabur serta pelancong dari wilayah berkenaan ke Melaka dan ini sudah pasti mampu meningkatkan ekonomi negeri Melaka.

Kadar KDNK nominal bagi Guangdong pula dilihat amat tinggi hingga melebihi 300 billion pada tahun 2006 dan menjadi salah satu wilayah yang menyumbang kepada 12 peratus pendapatan negara China adalah amat sesuai untuk dijadikan pilihan sebagai sebuah wilayah yang akan membawa keuntungan kepada Melaka.

Dengan hasil kerjasama ini juga kadar peningkatan pelancong dari China dilihat akan meningkat kepada 35 peratus dan pada tahun 2013 seramai 284,913 orang pelancong dari China telah datang ke Melaka dan dengab penambahan ini maka negeri Melaka akan menjadi destinasi pilihan kepada para pelancong dari negara tersebut.



Tiada ulasan: