Khamis, 26 Mac 2015

#GST MALAYSIA BAKAL BERUBAH ENAM HARI LAGI !!! PENIAGA DAH MULA GELABAH

Pembaharuan sistem percukaian akan dilaksanakan dalam masa 6 hari lagi dimana SST akan digantikan dengan GST yang mana ianya dilihat lebih menguntungkan rakyat serta kerajaan.


Tapi adakah rakyat sudah benar benar faham tentang GST yang akan diperkenalkan nanti kepada mereka setelah puluhan tahun mereka membayar SST tanpa sedar?

Ini yang menjadi dilema kerajaan dalam usaha memperbaharui sistem percukaian dalam negara tambahan pula dengan kehadiran pembangkang di Malaysia yang dilihat akan memutarbelitkan segala isu walaupun ianya banyak memberi kebaikan.

Disini Sangkakala lihat, ada beberapa golongan yang tidak berpuas hati dengan pelaksanaan GST terutama oleh para peniaga yang selama ini mengenakan SST kepada pelanggan mereka secara tersorok.

Oleh kerana penyorokkan cukai SST maka kerajaan sebenarnya kehilangan pendapatan melalui cukai yang dikutip dari rakyat oleh para peniaga ini dalam jumlah berbillion ringgit setahun.

Kerajaan sebenarnya sudah melihat bahawa rakyat Malaysia terus membantu kerajaan dengan cara membayar cukai jualan dan perkhidmatan kepada peniaga dan adà satu permasaalahan apabila peniaga bertindak melarikan cukai yang di bayar oleh rakyat dengan cara tidak menyalurkan semula kepada kerajaan.

Memang diakui bukan semua, tapi kebanyakannya walaupun membayar cukai SST kepada kerajaan ianya tidak dalam jumlah yang dibayar oleh rakyat kepada peniaga untuk diserahkan kepada kerajaan.

Disini kerajaan pula melihat bahawa dengan ketirisan pembayaran cukai SST oleh peniaga kepada kerajaan maka kerajaan agak sukar untuk memberikan kemudahan kepada rakyat dan kerajaan pada hari ini kebanyakannya menggunakan hasil petroleum yang diurua selia oleh Petronas semata mata disamping beberapa pendapatan lain.

Itu sebenarnya yang membuatkan ada dikalangan para peniaga agak kurang senang dengan kehadiran GST bagi menggantikan SST dimana cukai GST dilihat memaksa mereka untuk membayar cukai yang dikenakan kepada pembeli atau rakyat.

Dengan cukai GST, syarikat syarikat yang berkenaan perlu menyatakan berapa bayaran cukai yang dikenakan kepada rakyat dan seterusnya ia perlu dibayar kepada kerajaan dan seterusnya kerajaan akan memberikan semula hasil cukai ini kepada rakyat melalui beberapa skim atau dalam bentuk subsidi.

Ada juga barangan yang dilihat menjadi keperluan utama tidak dikenakan cukai GST dan ianya kekal sepertimana dengan harga sekarang.

Tapi apa yang baik tentang sistem yang telah digunapakai oleh lebih 160 buah negara ini ialah, ianya tidak membebankan rakyat dimana selama ini sebanyak 16% cukai SST dikenakan dan ianya di gantikan dengan GST yang cuma 6%.

Ini bermakna, rakyat sendiri dapat mengurangkan beban mereka yang selama ini membayar cukai tanpa sedar dengan membayar cukai dalam keadaan sedar dimana semua bayaran cukai perlu dimasukkan kedalam resit pembelian dan jika sesebuah perniagaan tidak mempamerkan resit yang mengandungi nombor cukai maka ianya dianggap salah dan rakyat berhak untuk membuat laporan kepada pihak berwajib.

Kita sebenarnya mampu untuk membantu kerajaan dalam usaha untuk memberikan bantuan semula kepada kita dan apa yang penting kini ialah, tunggu perubahan yang bakal berlaku dalam 6 hari lagi kemudian kita sama sama memantau perlaksaan dan jika terdapat mana mana pihak atau peniaga cuma memanipulasi atau menipu pelanggan, maka kita sendiri boleh membuat laporan dan tindakan akan diambil oleh kerajaan.



3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kerajaan yang terlalu boros dan tiris..pungutlah cukai byk mana pun....selagi kerajaan boros...tiris dan anggap duit kerajaan tu makbapak dia punya.....GST 100% pun takde guna.

Tanpa Nama berkata...

nak ke GST 100% eh bangkai?

Baru 6% pun dah melalak macam anjing kurap kepanasan...

Ahlil Nujum Negara berkata...

GST bakal menghuruharakan suasana. Najid dan lembu lembunya tak akan dapat laluan mudah...! huhuuuuuu...