Ahad, 1 April 2012

PAKATAN HARAM TIDAK SUKA DENGAN PEMBANGUNAN NEGARA

Anwar Ibrahim yang menjadi peneraju Pakatan Haram telah menunjukkan bahawa pakatan itu memang tidak suka dengan pembangunan negara. Perkara ini secara jelas dapat dilihat dengan kenyataan yang di buat oleh beliau semasa mengadakan dialog bersama profesional muda di Putrajaya semalam. Klik disini.

Dalam kenyataan tersebut Anwar menyatakan bahawa perbelanjaan untuk meningkatkan imej negara di mata dunia adalah satu pembaziran. Jika ianya satu pembaziran bagaimana negara dapat meningkatkan taraf pendapatan sekiranya negara ini tidak di dedahkan kepada negara luar atau dengan kata lainnya kita tidak mempromosikan negara ini di mata dunia.

Perkataan pembaziran ini juga jelas menunjukkan bahawa Pakatan Haram tidak akan mempromosikan negara ini ke persada antarabangsa dan sudah pastinya jika Pakatan Haram memerintah negara ini makin tenggelan dari perhatian pelabur-pelabur asing yang banyak mendatangkan keuntungan kepada rakyat serta negara.

Anwar berkata pendapatan negara sebanyak 150 billion dapat membiayai pinjaman PTPTN dan ianya dapat diselesaikan selama 3 tahun.

Sangkakala pula berpendapat bahawa, pinjaman PTPTN adalah salah satu cara mendisiplinkan pelajar yang belajar menggunakan pinjaman tabung tersebut, ini kerana setiap pelajar yang mendapat keputusan cemerlang tidak perlu membayar semula pinjaman dari tabung pelajaran tersebut.

Jika kita lihat, sekiranya pelajar-pelajar ini tidak lagi perlu untuk membayar pinjaman, maka akan adalah nanti pinjaman yang digunakan untuk perkara-perkara yang tidak berfaedah dan bukannya dikhususkan untuk pembelajaran seperti yang sepatutnya. Dan untuk generasi yang akan datang pula sudah tentu mengalami kesulitan dalam mendapatkan pembiayaan.

Anwar membangkitkan isu pendapatan negara sebanyak 150 billion dan mempertikaikan pendapatan tersebut perlu diberi semula kepada rakyat. Cuba kita lihat dan fikirkan sejenak, kerajaan telah membelanjakan hasil pendapatan ini dengan cara memberi subsidi sebanyak 18 billion kepada rakyat bagi membiayai bahan api seperti petrol, diesel, gas memasak dan bahan makanan.

bagaimana pula dengan sektor kesihatan? Sangkakala mengambil pandangan bahawa dengan kelahiran setiap bayi di negara ini yang lahir di hospital kerajaan, subsidi perubatan untuk kelahiran sahaja sudah membelanjakan lebih dari seribu ringgit bagi setiap kelahiran dan jika 500 kelahiran setiap hari di hospital seluruh negara, maka lebih dari 500 ribu di berikan subsidi setiap hari.

Itu belum lagi termasuk gaji penjawat awan di seluruh negara, belum gaji pasukan keselamatan, belum lagi bonus dan elaun yang diberikan kepada mereka.

Isu PTPTN ini sebenarnya hanyalah satu isu dimana Pakatan Haram sengaja bangkitkan untuk mengelirukan rakyat di seluruh negara demi untuk mendapatkan kuasa memerintah.

Jika benar Pakatan Haram memperjuangkan penerima pinjaman ini, kenapa di Selangor bayaran yuran bagi UNISEL tidak dimansuhkan secara menyeluruh? Kenapa bayaran untuk kolej-kolej swasta masih perlu dibiayai oleh pelajar sendiri?

Sangkakal berharap kepada adik-adik yang masih belajar, kita perlu juga memikirkan bahawa PTPTN adalah salah satu cara untuk memudahkan kita belajar dan janganlah kemudahan ini hanya kita gunakan untuk diri kita sendiri, fikirkan juga untuk adik-adik kita yang akan datang.

Pakatan Haram hanya akan menjanjikan perkara yang manis-manis sebagai halwa telinga untuk menjayakan apa yang mereka mahu iaitu memrintah,  dan setelah mereka dapat apa yang mereka nak, sudah pastinya semua janji-janji tersebut akan bertukar.

Tiada ulasan: