Ahad, 26 Februari 2012

MB PAHANG KATA DEMOTUORISM

Sangkakala dapat berita dari PPUIM yang mengatakan himpunan aman hijau yang berlangsung di Kuantan Pahang hari ini tidak mendapat sambutan.

Ini berikutan sasaran kehadiran tidak dapat dicapai dari apa yang dicanangkan oleh Pakatan Rakyat.

Himpunan Hijau menyaksikan kehadiran kurang dari 3000 orang sedangkan sasaran mereka jumlah kehadiran pada hari ini akan melebihi 20'000 orang. Dan Sangkakala juga diberitahu bahawa yang membuatkan ianya ramai adalah kerana kesemua mereka membawa anak-anak kecil sekali untuk hadir.

Rata-rata peserta Himpunan Hijau di Kuantan yg membawa anak-anak kecil serta kanak-kanak merupakan salah satu eksploitasi kanak-kanak dalam demo yg berkepentingan politik yg ternyata telah melanggar salah satu daripada 12 syarat kelulusan permit yg telah di tetapkan oleh pihak Polis.

Apa yang penting ialah mereka gagal kerana target mereka 26 ribu. Itu pun sebahagian besar adalah org luar yg dtg dari seluruh Malaysia. Tidak mengambarkan sokongan Rakyat Pahang keseluruhannya. 90% adalah berbangsa cina.

Dalam pada itu juga, Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata "Himpunan Hijau telah selesai. Ada 3 perkara boleh dilihat jelas di sini. Pertama, proses dan amalan demokrasi sihat di negara ini. Sesiapa sahaja boleh bersuara dan berhimpun asal tidak melanggar undang-undang".

"Kedua, pihak berkuasa terutama PDRM dan MPK telah bertindak adil dan penuh profesional mempastikan perhimpunan berjalan lancar."

"Ketiga, gerakan Anti Lynas yang berselindung di bawah nama Hijau nyata tidak laku. Rakyat tidak percaya dengan Pembangkang yang menabur cakap bohong pada setiap masa dan setiap tempat."

Beliau juga berkata Kerajaan Negeri mengalu-alukan demo secara aman ini kerana ia menjana kegiatan ekonomi khususnya untuk pengusaha dan peniaga di Kuantan. ..... Saya namakan ini Demo-Tourism.

Betul juga kata Datuk Seri Menteri Besar tu, rugi juga Pahang bila depa kurang sambutan, kalau ramai lagi baik.

Walau apa pun Sangkakala ucapkan jutaan tahniah kepada kerajaan negeri Pahang yang telah membuktikan bahawa semua rakyat di Malaysia boleh menunjukkan rasa tidak puas hati dengan apa juga cara sekali pun selagi ianya mengikut lunas undang-undang kerajaan dan pihak berkuasa.

Tiada ulasan: