Jumaat, 24 Februari 2012

JAWAPAN TEPAT DARI TUN MAHATHIR

"Kita tidak ada hubungan diplomatik dan urusan perdagangan dengan Israel" itu antara kata-kata Tun Mahathir mantan Perdana Menteri Malaysia semasa disoal oleh wartawan tentang hubungan antara Malaysia dengan Israel semalam.

Beliau juga menjelaskan bahawa jika ada hubungan perniagaan ianya adalah berpunca dari pihak ketiga yang mana barangan dari Israel di import masuk terlebih dahulu ke negara mereka kemudian di eksport semula ke Malaysia.
Secara teorinya memang itu yang terjadi, seperti contoh jika sesebuah perniagaan milik Israel tetapi perniagaan tersebut didaftarkan di negara lain, kita tidak berdaya untuk menolak lebih-lebih lagi jika ianya adalah permintaan dari rakyat kita sendiri.

Begitu juga dengan dua buah kapal yang didakwa di punyai oleh syarikat Israel yang dikatakan memasuki pelabuhan Klang baru-baru ini, kapal tersebut didaftarkan di negara lain dan bukannya di Israel. Jika kapal tersebut membawa barangan keperluan dari negara yang mempunyai hubungan dagang dengan Malaysia maka kita tidak boleh menidakkan kapal tersebut untuk berlabuh dengan syarat kelasi atau anak-anak kapal tidak dibenarkan mendarat sama sekali.

Tun Mahathir juga mengakui bahawa beliau telah menghantar sepucuk surat kepada Perdana Menteri Israel dan dalam surat tersebut jelas menegaskan bahawa Malaysia tidak akan menjalinkan apa-apa hubungan dengan Israel selagi Palestin tidak dibebaskan dari Rejim Zionis itu. Ini berikutan dari pada surat yang telah dihantar oleh Perdana Menteri Israel kepada beliau semasa beliau menjawat jawatan Perdana Menteri. Beliau juga menjawab tohmahan dari pihak pembangkang dimana pembangkang telah mengatakan bahawa Malaysia menjual minyak sawit kepada Israel, beliau menjawab itu semua adalah urusniaga pihak ketiga di mana jika mereka menjalin hubungan dagang kita tidak mempunyai kuasa untuk menghalang mereka.

Sangkakala berasa lega dengan jawapan Tun kerana dalam jawapan itu telah terungkai semua yang terbuku jauh di sudut hati rakyat Malaysia. Diharap selepas ini isu Israel dengan kerajaan ditutup dan isu tentang Anwar resolusi keselamatan Israel harus dibincangkan.


Pssttt..masa Anwar jadi TPM..agak2 dia ada tak berkomunikasi dengan pemimpin Israel? Akaun keluarga beliau di bank Israel tu nak buat macam mana? Tolong jawab sikit.

Tiada ulasan: