Isnin, 15 September 2014

AKSI BIADAP SEMASA LAGU NEGARAKU DIMAINKAN

Bukanlah Sangkakala nak menunjukkan sikap rasis yang ada dalam diri ni, tapi nampaknya perlu juga ada untuk memberi kesedaran kepada semua.

Dalam gambar di bawah jelas menujukkan dua orang anak muda berbangsa Cina yang enggan berdiri untuk menyanyikan lagu Negaraku semasa ianya dimainkan dalam sebuah panggung wayang.


Gambar ini telah dimuat naik dalam page laman facebook milik Friends of BN - Barisan Nasional dan ianya menjadi perhatian pembaca yang memberikan pelbagai komen.

Apa yang Sangkakala nak terangkan disini ialah, kenapa masih ada lagi yang tidak mahu menghormati lagu kebangsaan? Adakah mereka sedar bahawa mereka masih lagi berada di Malaysia dan menghormati lagu kebangsaan bukan sahaja diamalkan di negara ini malah do seluruh dunia.

Sangkakala nak juga bagi tau pada mereka mereka yang agak keberatan untuk berdiri bagi menghormati lagu kebangsaan tersebut agar memohon untuk berhijrah ke negara lain.

Dalam kes seperti diatas, dua orang anak muda yang dikatakan berketurunan Cina tidak mahu berdiri bagi menyanyikan lagu Negaraku, tapi sebab apa?

Adakah mereka merasakan itu tidak perlu? Atau sengaja hendak tunjuk keras kepala sebab lagu tu berbahasa Melayu?

Kita selalu mendengar ada dikalangan orang orang Cina yang memperjuangkan sekolah jenis kebangsaan Cina dan mereka ini meminta pelbagai lagi kemudahan contohnya hak sama rata dikalangan rakyat Malaysia.

Satu lagi persoalan disini, adakah mereka yang biadap sebegini layak untuk digelar sebagai rakyat Malaysia dan adalah layak untuk mereka ini berdiri sebaris untuk memperolehi apa yang dituntut oleg mereka?

Menuntut boleh segala bagai, tapi kalau takde komitmen Sangkalala rasa baik lupakan sahaja sebab nanti akan memudaratkan diri sendiri.



Tiada ulasan: