Selasa, 3 Julai 2018

SEJAK PAKATAN MEMERINTAH PRESIDEN CUEPACS PUN DAH HILANG AKAL

Kongres Kesatuan Pekerja Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam atau CUEPACS sebelum ini akan memperjuangian kenaikan gaji, pemberian bonus dan cuti serta kenaikan elaun kepada kakitangan Perkhidmatan Awam daripada kerajaan dan kebiasaannya tuntutan mereka ini akan dipertimbangkan serta diluluskan mengikut kadar kemampuan kerajaan pada ketika itu.

Tapi apa yang berlaku sekarang ini terbalik pula, Kongres yang sepatutnya menjaga kebajikan kakitangan sudah dilihat menjaga kebajikan kerajaan dengan menekan kakitangan kerajaan sedia ada.

CUEPACS baru baru ini mencadangkan agar dibuat pemotongan gaji untuk tabung harapan bagi membantu kerajaan membayar hutang negara kononnya dan Sangkakala berani mengatakan bahawa presiden CUEPACS ini mungkin orang yang tak tahu langsung tentang hutang dan ekonomi negara.


Dengan mencadangkan pemotongan ini, mungkin Presiden CUEPACS memandang bahawa beliau ada harapan untuk duduk sebagai Senator mewakili penjawat awam dengan idea bodoh tersebut.

Hutang negara hendak dibayar dengan wang tunai juga membuktikan bahawa sia sia kakitangan awam memiliki sebuah kongres tapi diterajui oleh seorang badut.

Sepatutnya sebagai seorang Presiden, permintaan kepada kerajaan adalah penghapusan TOL, penurunan harga minyak petrol dan diesel, kenaikan gaji kakitangan dan lain lain berkaitan dengan kemajuan ekonomi kakitangan awam bukannya buat pemotongan.

Setahu Sangkakala, pemotongan sudah dibuat terhadap kakitangan awam sebanyak RM 100 seorang melalui bonus hari raya dan RM 50 bagi mereka yang menerima pencen.

Jadi pemotongan apa lagi yang CUEPECS nak minta pada kakitangan awam? Nak bodek kerajaan pun jangan la sampai menyusahkan ahli sendiri.




Tiada ulasan: