Rabu, 4 Julai 2018

LANGGAR ETIKA !! SEJAUH MANA KUASA PASUKAN PETUGAS KHAS ?? @chedetofficial @muhyiddinyassin @NajibRazak @Zahid_Hamidi

Hari ni Datuk Seri Najib Razak dibawa ke mahkamah untuk didakwa kononnya atas dakwaan rasuah SRC International SDN BHD dan bukannya tentang kes 1MDB atau kes duit RM 2.6 billion yang masuk ke akaun beliau sebagai sumbangan politik.

Tapi yang menghairankan penahanan dibuat oleh Pasukan Petugas Khas 1MDB yang diketuai oleh Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah.


Persoalannya kini, sejauh mana kuasa yang diberikan kepada Pasukan Petugas Khas berkenaan? Adakah mereka diberi kuasa untuk melakukan sebarang tangkapan atau pendakwaan? Bukankah mereka hanya berkuasa untuk menyiasat tentang kedudukan atau salah laku yang terdapat pada Syarikat 1MDB?

Persoalan ini juga bermain di kepala Presiden Majlis Peguam, George Varughese yang mengatakan bahawa majlis berkenaan turut terganggu dengan kenyataan Petugas Khas berkenaan.


-baca sini-

Apabila diberikan kuasa untuk menyiasat kedudukan 1MDB, kenapa pula hari ini Datuk Seri Najib nak dituduh tentang SRC International SDN BHD? Adakah itu juga dibawah bidang siasatan Pasukan Petugas Khas berkenaan?

Datuk Seri Najib ditahan semalam dan dibawa ke lokap SPRM menunggu untuk dibawa ke mahkamah pada pagi ini dan pagi tadi beliau telah dibawa ke mahkamah untuk mendengar pertuduhan.

Nampak sangat Malaysia hari ini menggunakan kuasa undang undang rimba yang mana pasukan yang berkenaan dan diberi kuasa tangkapan tidak lagi menjalankan tugas tapi Petugas Khas yang diberikan kuasa menyiasat pula yang boleh bertindak.

Apa yang pasti, penangkapan semalam hanyalah gimik kerajaan pimpinan Mahathir dalam menutupi kegagalan melaksanakan janji kerajaan Pakatan dan isu dialihkan kepada yang lebih sensasi dan seperti yang kuta maklum, penangkapan Datuk Seri Najib akan menjadi berita paling panas dalam sehari dua ini.

Ini juga boleh melegakan kepimpinan kerajaan Mahathir dalam mencari helah lain sehingga rakyat akan terlupa dengan janji janji yang ditaburkan sepanjang tempoh kempen pilihanraya yang lalu.



Tiada ulasan: