Sabtu, 7 Julai 2018

SASTERAWAN NEGARA YANG MENGGADAI BAHASANYA @chedetofficial @muhyiddinyassin @NajibRazak @Zahid_Hamidi @asamadsaid

Biasa kita dengar mana mana orang yang dianggap sebagai pembela yang memperjuangkan bahasa tidak akan berkompromi jika bahasa mereka diROGOL oleh bangsa lain.

Tapi lain pula dengan apa yang dilakukan oleh Sasterawan Negara, A Samad Said membiarkan bahasa Melayu dinafikan kedudukannya oleh Peguam Negara yang secara terang dan nyata tidak mampu berbahasa Melayu.

Sebelum ini Samad Said boleh dikatakan kerap kali melalui akaun twitter dan facebook milik beliau mengkritik kerajaan Barisan Nasional kononnya tidak lagi patriotisma menggadai negara kepada bangsa asing dan sebagainya.


Tapi secara jelas Peguam Negara tidak mampu berhujah dalam mahkamah menggunakan bahasa Melayu dan adakah itu perkara biasa bagi Samad Said?

Atau Kesasterawanan beliau boleh dibeli dengan wang ringgit maka bisulah seorang sasterawan yang disanjung oleh pengikut kerajaan pada hari ini?

Bagi Sangkakala mudah, A. Samad Said bukan lah pejuang bahasa yang tulin, mudah disogok dengan kertas berwarna yang bernilai laku.

Buktinya sudah jelas dan nyata, kerana sedikit imbuhan yang diberikan oleh bukan Melayu, maka Samad Said terus tak mampu lagi mempertahankan bahasa yang sering digunakan dalam sajak dan puisi beliau.

Akhir kata, semoga A. Samad Said tenang disana.




Tiada ulasan: