Khamis, 28 Disember 2017

ANTARA TAMAK DAN EGO TUN MAHATHIR YANG TAK DAPAT DIPISAHKAN (siri 2) @NajibRazak @Zahid_Hamidi @TunFaisal

Seperti yang Sangkakala janjikan dalam artikel semalam, hari ini Sangkakala nak sambung tentang ketamakkan Tun Mahathir serta ego yang ada dalam diri beliau.

22 tahun Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri memperlihatkan banyak kemajuan yang dilakukan pada ketika itu dan bangunan pencakar langit berbentuk H  juga telah didirikan.

Namun adakah semua itu untuk rakyat Malaysia? Seperti pembinaan bangunan KLCC, berapa ramai anak atau syarikat milik bumiputera mendapat tempat di KLCC?

Beberapa Syarikat milik kerajaan juga kehilangan upaya untuk meneruskan perniagaan seperti contoh, Perwaja Steel yang akhirnya gulung tikar.


Begitu juga dengan Proton yang dilihat tidak mempunyai kekuatan daya saing diperingkat global hingga memaksa kerajaan untuk bailout bagi mengelakkan kerugian dan gulung tikar.

Tapi kenapa kerajaan terpaksa bailout Proton sedangkan ianya hanyalah syarikat pegangan saham oleh kerajaan.

Rupanya dalam Proton ada kuncu Tun Mahathir yang sedang cari makan dengan membekalkan cat anti karat dan beberapa pembekal lagi dan demi untuk menyelamatkan kedudukan mereka ini, maka Tun Mahathir telah menggunakan berbillion ringgit duit rakyat dalam usaha kononnya menyelamatkan Proton.

Tapi adakah Proton terselamat? Proton masih lagi belum selamat kerana ketidak upayaan seperti yang Sangkakala tulis diatas tadi.

Di zaman YAB Datuk Seri Najib Razak pula, sistem bailout ini tidak lagi diperaktikkan tetapi sistem usahasama atau penjualan sebahagian saham bagi meningkatkan produktiviti serta kualiti diperkenalkan maka pihak pengurusan Proton mengambil keputusan menjual sebahagian saham Proton kepada sebuah syarikat dari negara China bernama Geely Automobile Holding Ltd yang merupakan sebuah syarikat pengeluaran kenderaan terbesar di China.

Sebanyak 49.9% pegangan saham dalam Proton kini dimiliki oleh Geely dan ini membuatkan Proton bertambah keupayaan dari segi kewangan, kemahiran serta kualiti pengeluar kenderaan Proton dimasa akan datang.

Ini telah membuatkan Tun Mahathir berasa tidak puas hati kerana apabila Proton sudah memiki rakan kongsi yang baru, maka segala keputusan perlu di buat bersama dan peluang untuk kroni Tun Mahathir mengaut keuntungan jutaan ringgit dalam Proton akan terbantut.

Ini juga menjadi punca dendam kesumat menjadi tebal dalam hati Tun Mahathir terhadap YAB Perdana Menteri.

Ikuti kisah seterusnya dalam siri 3 nanti.



Tiada ulasan: