Ahad, 16 Oktober 2016

FENOMENA AIR PASANG BESAR DEDAH KEKUATAN KEWANGAN KERAJAAN NEGERI @NajibRazak @NohOmar

Fenomena air pasang besar yang dijangka akan melanda sekitar perairan di Selangor dan beberapa buah negeri di Semenanjung Malaysia memang menggusarkan kebanyakan penduduk yang mendiami kawasan persisiran pantai.

Sangkakala tertarik dengan kisah fenomena air pasang besar ini dalam negeri Selangor, negeri yang dikatakan mempunyai rizab simpanan bernilai berbillion ringgit.

Kerajaan Selangor mengatakan bahawa sepanjang pemerintahan mereka di Selangor nilai rizab kian bertambah dan ini menunjukkan betapa kayanya negeri Selangor.

Dalam diam tak diam, permasaalahan air pasang besar yang dikhuatiri ini mengundang satu bencana iaitu banjir di beberapa kawasan dan sudah pastilah akan berlaku natijah dimana kehilangan harta benda dan punca pendapatan apabila limpahan air masin masuk ke kawasan kampung apabila ban di sepanjang pantai pecah.

Yang menarik sekali, dalam kekayaan yang dikumpul oleh kerajaan Selangor, Menteri Besar nya meminta pula bantuan dari kerajaan pusat peruntukan sebanyak RM 300 juta bagi menaik taraf ban atau benteng penahan air ini.


Persoalanya sekarang, apakah kerajaan Selangor benar benar masih mempunyai wang rizab seperti yang disebut atau ianya hanyalah penyedap kata untuk menunjukkan bahawa kerajaan negeri masih mempunyai wang simpanan.

Sebab apa Sangkakala berkata demikian? Jika benar kerajaan negeri mempunyai rizab yang bernilai berbillion ringgit, apa sangat dengan RM 300 juta yang perlu dikeluarkan bagi membantu masyarakat tertamanya mereka yang berada di pesisir pantai bagi menghadapi fenomena ini?

Agak mengelirukan disini apabila nilai rizab berbillion tersimpan, untuk membaik pulih benteng minta bantuan.

Ini perlu dikaji semula sebab ibarat mendengar nilai simpanan orang tanpa bukti menunjukkan berapa jumlah sebenar yang masih berada dalam simpanan.





Tiada ulasan: