Jumaat, 10 April 2015

DAP MAKIN BENGANG DENGAN PAS

Presiden PAS, Hj Hadi Awang nampaknya menambahkan lagi bengang DAP terhadap parti berkenaan apabila menyatakan bahawa PAS menyokong Rang Undang Undang keganasan atau POTA yang diusul serta diluluskan di Parlimen baru baru ini.


Hadi mengatakan bahawa Parti berkenaan menyokong undang undang tersebut diperlukan di Malaysia walaupun ada beberapa perkara dalam Rang Undang Undang tersebut yang tidak dipersetujui oleh PAS.

Sebelum ini, DAP menyatakan bahawa PAS mengkhianati Pakatan Pembangkang apabila membawa Rang Undang Undang Syariah yang membawa kepada hukuman hudud di Kelantan.

DAP di beberapa buah negeri juga telah mengeluarkan kenyataan bahawa mereka tidak lagi mahu bersama sama dengan PAS akibat daripada usul yang dibentang oleh kerajaan Kelantan yang diterajui oleh PAS dan disokong oleh ADUN Barisan Nasional hingga membuatkan undang undang berkenaan diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan.

Nampaknya Hadi dan PAS akan berhadapan dengan tentangan hebat dari parti bersekutu mereka sendiri atas dua sebab, yang pertama isu Hudud dan kedua isu POTA.

Jadi disini Sangkakala rasa PAS perlu membuat persediaan awal untuk menghadapi segala kemungkinan dan tidak mustahil akan dikeluarkan dari PR.


Tiada ulasan: