Jumaat, 23 Oktober 2015

#kekalnajib TUN MAHATHIR AKHIRNYA AKUI KEKUATAN @NajibRazak @NohOmar

Tun Mahathir telah mengadakan temubual bersama Reuters semalam dan berikut adalah kenyataan yang dikeluarkan beliau.

1) Najib akan terus jadi Perdana Menteri hingga penghujung penggal kerana UMNO terus menyokong beliau.

Tun M menyatakan bahawa peluang untuk menjatuhkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebelum pilihan raya pada tahun 2018 adalah tipis.

Tetapi Tun M menghentam ahli UMNO kerana tidak bersuara dan bertindak ke atas Presiden UMNO, Najib Razak.

"Kesemua mereka takut dan hanya memikirkan kepentingan diri sendiri. Mereka tidak risau tentang parti atau negara tetapi hanyalah untuk diri mereka sendiri,"

"Dengan cara Najib sekarang, beliau mungkin akan dapat kekal untuk satu penggal lagi. UMNO menerimanya kerana mereka merasa selesa dengan kepimpinan Najib.  Jadi saya rasa beliau akan dapat kekal untuk satu penggal lagi."

Kesimpulannya, Tun M mengaku bahawa segala usaha beliau telah gagal.

2) Pembangkang tidak mempunyai cukup undi 'tidak percaya', malah tidak mampu untuk menghalang bajet 2016.

Tun M menjelaskan usaha mereka (undi 'tidak percaya' dan menolak bajet 2016) akan gagal apabila pihak pembangkang tidak mempunyai undi yang mencukup untuk menentang BN.

"Kenyataannya, pihak pembangkang tidak mampu meraih sokongan untuk menyokong usul mereka. Maka, kerajaan dengan sokongan yang lebih besar akan tetap meneruskannya (bajet 2016)."

3) Muhyiddin masih boleh menjadi PM .... jika beliau mendengar nasihat dari orang-orang yang lebih berpengalaman.

Tun M menyatakan Muhyiddin mampu memimpin negara, jika Najib berundur. "Bekas timbalan Perdana Menteri masih berpeluang untuk memimpin Malaysia, apa yang perlu ialah untuk beliau mendengar nasihat yang bagus...dari orang-orang yang berpengalaman."

Kesimpulannya, Tun M menyatakan bahawa sesiapa yang akan menjadi Perdana Menteri selepas ini perlu mendengar nasihat beliau, atau dengan kata lain ialah Perdana Menteri selepas ini perlu menjadi bonekanya atau Tun M akan meroyan dan bertindak untuk menjatuhkan PM.

4) Tun M takut kerajaan akan mengambil tindakan atas apa yang dilakukan.

Mahathir berkata beliau risau akan laporan berkenaan siasatan polis terhadap dirinya di atas tuduhan melakukan kenyataan berbaur fitnah dalam cubaan menjatuhkan Najib.

"Saya takut, bukan kerana apa, tetapi kerana keadilan yang telah dimanipulasi. Walaupun menurut undang-undang, saya tidak melakukan apa-apa kesalahan.

Kesimpulannya, jika sebarang tindakan diambil ke atas beliau, besar kemungkinan ia bukanlah berkenaan apa yang dikatakannya sewaktu perhimpunan BERSIH 4 tetapi berhubung kaitan Tun M dengan skandal Justo atau mungkin juga berkenaan tindakan Khairuddin dan Matthias atas arahan beliau, atau atas tuduhan salahlaku semasa beliau memerintah.

Tun tahu beliau gagal untuk melindungi 'orang-orang'nya sendiri iaitu Muhyiddin, Khairuddin, Matthias dan juga Shafie - maka oleh itu beliau juga sedar bahawa dirinya tidak lagi kebal.

[Terjemahan]
Sumber : http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/dr-mahathir-says-little-chance-of-ousting-najib

Tiada ulasan: