Ahad, 6 Julai 2014

KARIPAP ANGIN !!! PENIAGA BAZAR RAMADHAN AMBIL KESEMPATAN

Bila baru baru ni si mulut sial yang menggelarkan dirinya diva lembut adik kepada si Azmin Ali mengatakan bahawa makanan di Bazar Ramadhan rasa seperti sampah, maka berduyunlah orang ramai termasuk Sangkakala sekali mengutuk mamat lembut ni.

Tapi selepas apa yang berlaku kepada seorang pelanggan yang membeli juadah berbuka di Bazar Ramadhan, kita dapat lihat bahawa memang ada para peniaga di Bazar Ramadhan mengambil kesempatan dan cuba mengaut keuntungan daripada perniagaan mereka walaupun dengan cara yang tidak sepatutnya.



Lihat gambar gambar diatas, kalau ye pun nak ambil keuntungan, jangan le sampai macam tu sekali, ingat le kita ni orang Islam, dan perniagaan dalam Islam adalah satu pekerjaan suci dimana Nabi Muhammad dulu juga seorang peniaga tetapi baginda meminta umatnya supaya berniaga dengan jujur dan ikhlas.

Takkan takde perasaan langsung para peniaga yang sanggup buat macam tu kepada pelanggan, bukankah pelanggan tu datang dengan memberikan rezeki kepada para peniaga? Tapi kenapa mereka dikhianati?

Sangkalala rasa sesuatu perlu dilakukan oleh pihak berwajib bagi melihat sejauh mana para peniaga ini tidak menipu pelanggan kerana dapat kita lihat, jika keadaan seperti ini berulang lagi, maka penipuan seperti ini tidak akan hilang dn yang menjadi mangsa adalah para pelanggan.

Artikel ini bukanlah niat Sangkakala nak bela si lembik adik Azmin Ali pula sebab dia kata semua peniaga meniagakan barang yang rasanya seperti sampah, tapi Sangkakala mengatakan bahawa ada sesetengah peniaga yang bersikap tidak bertanggungjawab seperti peniaga karipap tersebut.

Diharap kepada para peniaga agar lebih sensitif lagi dan belajarlah berniaga dengan jujur dan ikhlas.


Tiada ulasan: