Isnin, 16 Julai 2012

PAS BIARKAN KHAZANAH NEGERI DIROMPAK

Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengakui pihaknya menyedari wujudnya kegiatan itu, tetapi ia dijalankan secara kecil-kecilan.

Pelombong yang melombong secara haram di Kelantan itu juga telah bertindak menyerang pegawai SPRM yang membuat serbuan ke atasa kawasan perlombongan itu Khamis lepas.

Bagaimana sebuah kerajaan tidak dapat membasmi kegiatan perlombongan secara haram dan menganggap ianya secara kecil-kecilan.

Dengan kenyataan Nik Aziz tersebut jelas menunjukkan bahawa kerajaan negeri Kelantan gagal dalam menjalankan amanah yang diberikan oleh rakyat dalam menjaga khazanah milik negeri.

Sangkakala juga merasa seperti ada udang disebalik batu tentang perkara ini.

Mungkin juga yang melombong itu semua dari golongan orang-orang PAS atau mereka mempunyai talian atau hubungkait dengan PAS Kelantan.

Ketua Polis Kelantan Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata suspek berusia alam lingkungan 30-an dan akan ditangkap pada bila-bila masa bagi membantu siasatan kes itu.

Beliau berkata mereka adalah antara individu yang dikatakan menahan sebuah kereta dipandu pegawai SPRM dari ibu pejabat Putrajaya dalam operasi mencegah kegiatan lombong haram di kawasan itu.
    
Kes disiasat mengikut Seksyen 148 Kanun Keseksaan (memiliki senjata maut dalam rusuhan), katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Kem Kendiri Kesedaran Jenayah anjuran Jabatan Siasatan Jenayah Polis Kelantan dengan kerjasama Jabatan Pelajaran Kelantan di Kota Bharu semalam.

Dalam operasi itu, pegawai SPRM menahan tiga jengkaut, dua pam air, sebuah kereta Perodua Kembara dan dua Toyota Hilux di kawasan perlombongan selain menahan beberapa suspek yang menjalankan kerja melombong.

"Kelapan-lapan suspek yang menaiki empat buah motosikal dan bersenjatakan benda tajam, menahan pegawai berkenaan dan mengugut untuk memukulnya jika tidak menyerahkan rakan mereka yang ditahan penjawat awam terbabit," katanya.
    
Jalaluddin berkata kejadian dipercayai berpunca daripada rasa tidak puas hati dengan tindakan pihak SPRM menahan beberapa pekerja lombong emas haram dan menyita jentera serta peralatan perlombongan di kawasan itu.
    
Beliau berkata ekoran kejadian itu, empat laporan polis dibuat oleh pihak SPRM yang akan disiasat mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan (mengugut), Seksyen 324 (mendatangkan kecederaan), Seksyen 353 (menghalang penjawat awam) dan Seksyen 427 (khianat) kanun sama.
     


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Tiada ulasan: