Rabu, 15 Februari 2017

HAMIZURA OTHMAN TAK PERLU PERTIKAI UBAT !! HUTANG PUTU BAMBU SELESAIKAN DULU

Adik kepada bekas Pengerusi Tekun  Malaysia beberapa hari lepas mengatakan bahawa Kementerian Kesihatan Malaysia menggunakan ubat tiruan bagi diberikan oleh pihak hospital kepada pesakit.

Sehubungan dengan itu, beberapa orang Doktor telah tampil memberikan keterangan dan keterangan di bawah Sangkakala ambil dari laman sosial Facebook milik Dr Abdul Rahman.

Ikuti apa kata beliau.
-------------------------------------------------------------------



#KKM_GUNA_UBAT_TIRUAN_KERANA......

Habis la...
Ada minah kata Malaysia takde duit dan pakai ubat tiruan. Dah nak bangkrap katanya. 
Ubat generic kononnya ubat tiruan. 
Ubat original bagus sebab mahal, ubat generic tak bagus sebab murah kononnya. 

Ubat generic ni bukan barang tiruan macam jam tangan Petaling Street hoccay. Juga bukan macam gelang Zhulian atau bag tangan LV atau Gucci tiruan yang hanpa eksyen pakai pi kenduri kawin tu. 

Ia adalah ubat yang mempunyai struktur kimia yang sama dengan ubat asal dan telah terbukti mempunyai kesan bioequivalent yang sama, selamat dan berkesan. Barulah ia boleh memasuki pasaran. 

Jadi kenapa ubat original mahal dan ubat generic murah? Mesti ada yg special kan? 

Salah! Ubat original atau inovator product ini adalah ubat yang mula2 dihasilkan oleh syarikat farmasi gergasi. 

Mencipta satu ubat baru bukan kerja mudah dan murah. Mereka perlu melakukan R&D berbelas tahun lamanya (biasanya hingga 15 tahun), melakukan pelbagai ujikaji kecil hingga bertaraf raksasa hingga akhirnya terbukti ia selamat utk dipasarkan dan digunakan oleh manusia. 

Mencipta ubat baru seperti ini boleh menelan kos hingga berbillion2 dollar sebelum ia boleh mula dijual di pasaran utk kegunaan manusia. 

Jadi, usaha syarikat farmasi ini dihargai dengan mereka diberika hak patent selama beberapa tahun. Mereka saja boleh menjual ubat tersebut tanpa persaingan lain bagi membolehkan mereka balik modal dan mendapat keuntungan. 

Hak ini dipelihara dan dijaga oleh World Trade Organization bagi memastikan syarikat2 farmasi gergasi ini terus melakukan R&D bagi mencipta ubat2 baru. 

Bayangkan berbelanja hingga berbillion dollar dan akhirnya tidak untung dan tidak balik modal. Saintis gila mana yang akan mencipta ubat2an baru? Modal tarak. 

Jadi semua akan menunggu hingga hak patent ini habis. Dalam tempoh ini syarikat2 penghasil ubat generik akan mengkaji habis2an komposisi ubat asal ini dan akan replicate ubat ini. 

Habis saja patent, mereka dibenarkan jual ubat generik ini yang harganya jauh lebih murah namun ia sama dari segi efektif dan tahap keselamatan. 
Kenapa boleh jual murah? Sebab mereka tak terlibat dalam membuat R&D besar2an MENCIPTA UBAT seperti proses yg perlu dilalui ubat asal. 

Jadi amat kelakar apabila ada yang kata negara nak bangkrap dan oleh itu, kita pakai ubat generik. 
US yang merupakan negara pencipta ubat2 original dengan syarikat2 farmasi gergasi bersemadi di sana juga mempunyai hampir 89% ubat generik di dalam pasaran mereka. 
US nak melingkup juga la tu. 🤣

Penggunaan ubat generik di Malaysia bukanlah baru. Ia telah berlaku sejak zaman Tun memerintah lagi. Ia adalah amalan biasa dan sah di seluruh dunia. 

Kalau tak percaya, cuba check ubat2 yang Atok ambil dari IJN. Banyak ubat yang generik dah tu...
Atok masih sihat dan umur panjang. 
IJN ni bukan hospital kucing kurap. 
IJN ni adalah salah sebuah JCI accredited hospital di negara kita. Kira taraf dunia la.
By the way...akreditasi JCI ini diperolehi pada zaman DS Najib. Kena sebut sebab takut ada orang lain claim kredit. 
-------------------------------------------------------------------

Itu adalah kenyataan seorang Doktor sebagai jawapan balas kepada Hamizura yang dilihat cuba nak jadi juara dalam semua hal walaupun beliau tak tahu langsung tentang apa yang cuba beliau sampaikan.

Bagi Sangkakala, adalah lebih baik Hamizura bantu balik peniaga putu bambu yang mengalami masalah dalam perniagaan mereka kerana ada dikalangan mereka mendakwa Hamizura adalah punca kepada permasaalahan yang mereka hadapi.


Tiada ulasan: