Sabtu, 4 Oktober 2014

PUNCA SUBSIDI MINYAK DIKURANGKAN #minyak

Selepas harga minyak meningkat akibat penarikan semula subsidi sebanyak RM 0.20 sejak beberapa hari lalu, maka pelbagai kritikan telah diberikan dan tidak juga kurang dengan kesedaran masyarakat Malaysia bahawa subsidi bahan api tersebut perlu ditarik semula dan penarikannya pula bukan la secara keseluruhan.

Kerajaan masih lagi menampung subsidi bahan api walau pun ianya dikurangkan.

Tapi apa yang sebenarnya berlaku ialah, ada di kalangan mereka mereka yang berkemampuan masih menggunakan minyak bersusbsidi ini untuk kegunaan harian mereka dan mereka mereka ini nampaknya yang lebih memberikan persepsi buruk akibat kenaikan harga minyak.


Gambar diatas Sangkakala kutip dari laman facebook seorang rakan yang mana gambar diatas jelas menunjukkan bahawa pengguna yang bergelar Dato ini mengisi sebuah kenderaan mewah dengan minyak RON95 dan bagu Sangkakala, orang orang sebegini sebenarnya mendapat manafaat dan faedah berlebihan daripada orang yang berpendapatan sederhana serta rendah.

Cuba baca balik apa yang ditulis oleh Dato sorang ni, kenderaan beliau menggunakan minyak sebanyak RM 100 untuk 4 ke 5 hari sebelum ini dan jika dicongak, purata penggunaannya adalah sekitar RM 20 ke RM 25 sehari.

Adakah mereka yang menggunakan kereta berkuasa rendah juga menggunakan minyak sebanyak yang diperlukan oleh kereta mewah yang berharga ratusan ribu ini?

Mungkin yang menggunakan kenderaan berkapasiti enjin dibawah 1.5 liter hanya menggunakan minyak sebanyak RM 10 sehari berbanding dengan kenderaan yang digunakan oleh pengguna (seperti gambar diatas) yang menggunakan sekali ganda minyak dari kadar biasa.

Ini juga yang menyebabkan kerajaan merasakan ada perlunya subsidi minyak dikurangkan dan hasik dari pengurangan tersebut dapat diberikan semula kepada rakyat dalam bentuk yang lain.

Jadi kalau nak komen tu Dato agak agak le sikit, kalau yang terkesan tu orang biasa pakai kancil, Sangkakala boleh terima, tapi kalau dah pakai Nisan Teeana tu rasanya agak melampau.






#lamanblogutkdijual

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

najib pukimak kuar bp rm plak isi myk sehari??

Tanpa Nama berkata...

Kalau setakat isi minyak rm 20 sehari..tak payah nak melalak la..buat malu je weii

Tanpa Nama berkata...

bg aku la..xsalah pun naek harge myk...
yg salah...peniage2 yg amik ksempatan jd kan kenaekan harge myk sbgai sbb dieorg naekn harge brg....

Tanpa Nama berkata...

Najib PM Malaysia Paling Bodoh Bebal, Bangnag, Lahanat.. Asyik Menyusahkan Rakyat ajer kerja dia..

UMNO + BN, Tak Payah Nak datang Rumah tagih UNDI..

Susahkan Rakyat Terima GST,

Susahkan Rakyat Naikkan Harga Minyak Masa Minyak Mentah Turun

Susahkan Rakyat Turunkan Subsidi.. Patutnya Kalau Tak Bagi pd Minyak banyak lagi benda lain yg boleh disubsidikan selain Minyak..

PM Najib dan Para Jemaah Menteri, waimma Wakil Rakyat DUN dan Parlimen pon Hidup atas Gaji dari Jerih Perih Duit Rakyat melalui Cukai dok Bayar Gaji dan Elaun dia Orang Jadi? Apa Faedahnya PM Jemaah Menteri UMNO dan BN nieh pada Penyokong dan Pengundi UMNO BN..

Mereka Layan kita Penyokong dan Pengundi Macam Sampah???

Petronas adalah Syarikat Milik Negara... Kenapa Penentuan Harga Minyak Kena Ikut Harga Pasaran?

Kenapa Untung Minyak Petronas Yang Mahal itu Rakyat tak Boleh Langsung Menerima Ganjarannya..

Tidak SEKALIPON Dalam Sejarah Pemerintahan UMNO BN.. Kerajaan Bagi Habuan kepada Rakyat Ketika Harga Minyak Petronas Harga Minyak Tertinggi Dunia..

Kenapa Harga Minyak RON95 yg dibanyakkan sukphur dijual hampir sama dgn harga Minyak Dulu yang Kurang Sulphur????

Kenapa Kerajaan Najib tidak TUKAR INDIKATOR dan Mekanisma PENENTUAN Harga Minyak, supaya dijual dgn murah? Sebagaimana indikator pasaran Saham ditukar, kounter pilihan supaya mencerminkan kedudukan GDP yang sihat?

Kerajaan Najib adalah Sebuah Kerajaan PENIPU, JANJI DICAPATI...

PM Najib Lelaki Dayus Takutkan Bini...

PM Najib Bukannya Pemimpin Yang patut dihormati, apa lagi di TAATI..

Tanpa Nama berkata...

Baru isi minyak kancil dah nak suruh PM letak jawatan kata dayus bagai..hahaha..lawak la lu beb

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan Singapura yg kaya-raya tu & kerajaan Thailand pun tak berminat nak beri subsidi minyak kpd rakyatnya. Kalau nak minyak murah boleh beli atau seludup dari Malaysia. Maka berbondon-bondonlah kenderaan dari negara jiran mengangkut minyak murah M'sia. Kapal pun banyak juga yg berlabuh menyedut minyak. Siapa yg rugi akhirnya. Subsidi dinikmati oleh mereka yg tak berhak.

Tanpa Nama berkata...

Sedap jer maki hamun..dasar x reti bersyukur..ingat sikit..subsidi masih ada lagi..kalau krajaan tarik balik semua subsidi..padan muka