Jumaat, 10 Oktober 2014

KENYATAAN #BANGANG AHLI PARLIMEN BERNAMA RAFIZI SOTONG


Sangkakala dimaklumkan bahawa dalam perdebatan isu GST di Dewan Parlimen bahawa Rafizi Ramli aka Sotong yang mewakili kawasan Pandan telah mengatakan bahawa cukai GST menyusahkan apabila ianya dikenakan kepada seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira pendapatan.

Rafizi mengatakan bahawa jika cukai pendapatan, LHDN mengenakan cukai hanya kepada mereka yang layak dan mengikut saru sistem yang ada, majikan boleh membuat potongan cukai pendapatan terus melalui potongan gaji tapi ianya hanya untuk mereka yang berpendapatan melebihi RM 2500 dan jika kurang dari itu, mereka ini tidak perlu membayar cukai pendapatan kerana tidak layak.

Nampak kebodohan Rafizi apabila cuba nak menyamakan diantara cukai pendapatan dengan GST.

Memang cukai pendapatan dikenakan kepada mereka yang layak sahaja kerana ianya adalah cukai pendapatan tetapi setiap pengguna akan membayar 6% GST.

Rafizi mengatakan juga bahawa, surirumah, warga emas, Orang Kelainan Upaya, penganggur dan sebagainya yang tidak mempunyai pendapatan tinggi akan dikenakan dengan GST.

Sangkakala nak tanya pula pada sotong ni, selama ni apabila cukai SST dikenakan hingga mencecah 16%, adakah golongan yanh disebut oleh Rafizi tidak terlibat dalam pembayaran cukai tersebut?

Adakah para peniaga yang mengenakan cukai SST memilih mereka mereka yang tidak mempunyai pendapatan sepertimana yang didakwa oleh beliau dikecualikan dari membayar cukai berkenaan.

Jawapannya tidak, SST juga dikenakan kepada semua orang dan nampaknya dengan menidakkan kebaikan GST, Rafizi seolah olah mahu membiarkan rakyat terbeban dengan kadar SST yang tinggj sehingga 16%, ini ke yang dikatakan membela rakyat atau membela peniaga yang selama ini memanipulasi harga barangan melalui cukai SST?

Lain kali kalau tak faham, pegi belajar lagi dan jangan nak memandai mandai, atau eloklah diteruskan dengan jiwa sotong tu dalam parlimen kalau tak sudah sudah nak tunjuk bangang.




2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya GST ni memang membebankan rakyat. KALAU DAH KENA BAYAR LEBIH DARI HARGA BARANG TU TAK NYUSAHKAN KE??? NENEK KORANG SEMUA PUN TAU...
KALAU GOMEN PANDAI CARI PENDAPATAN, TAK LER RAKYAT MERANA, KALAU BAPA PANDAI CARI DUIT, TAK LER ANAKNYA KEBULUR KAT SEKOLAH....PASAL DAH BODOH PIANG TU LER YG ASYIK ABISKAN DUIT PASTU MINTA KAT "ANAK" PULAK!!!

Si AHJIBGOR & KONCO2NYA MEMANG BAHLOL, LEMBIK, BOROS, PERASAN BAGUS/POPULAR...PENIPU PULAK TU (Time pilihanraya janji minyak naik lah, itulah inilah...P***MAK DIA!!! Pastu bagi Tanglong free plak tu...Hahaha...Yang dok sebok undi dia tak plak dapat pelita raya ke, lemang ke...

Kepada Ahli UMNO yg berkedudukan...saya harap korang potong jer ler telor dan jadi pondan kat jln alor tu... KORANG TAU TAK, pilihanraya akan datang ni bukan PAS/PKR/DAP jer yang kempen lawan UMNO, orang2 UMNO sendiri termasuk aku akan kempen jatuhkan korang semua...

MEMANG JENIS MELAYU GAMPANG KORANG NI SEMUA

Tanpa Nama berkata...

Bn are into deeper shit definitely..