Rabu, 23 November 2016

PERATUSAN MENGUNDI PARLIMEN PUTRAJAYA NAMPAK PELIK @TenguAdnanReal @NajibRazak @KhairyKJ

Selama ni Sangkakala tak berapa nak campur sangat tentang pemilihan ahli parlimen belia, tapi kali ni ada yang menarik perhatian Sangkakala apabila peratusan keluar mengundi di kawasan Putrajaya ada pelik sikit.

Dengan peratusan keluar mengundi sebanyak 45% jelas agak meragukan, sebab apa? Sebab dikawasan lain yang populasi penduduk melebihi Putrajaya yang hanya lebih kurang 100 ribu orang, ahli parlimen putrajaya memperolehi kemenangan majoriti sebanyak lebih kurang 1700 undi.


Cuba lihat graf diatas, kebanyakan negeri negeri lain yang populasinya lebih dari 500 ribu hanya mendapat majoriti yang sedikit sedangkan graf untuk parlimen Putrajaya melonjak naik melebihi kawasan lain.

Mungkin KBS boleh melihat semula pemilihan yang dilakukan di Putrajaya dan kalau boleh, cuba diadakan semula pemilihan.

Lagi satu yang menjadi kemusykilan ialah, ahli parlimen yang lepas, dengan kempen bagai nak rak, hanya memperolehi undi sebanyak lebih kurang 200 undi tapi kali ini, dengan tanpa apa apa kempen, kemenangan boleh mencapai 1700 undi.

Ada cerita lain lagi lepas ni, dan jangan terkejut kalau Sangkakala dedahkan satu persatu, bukan apa, kalau nak berting, biarlah dalam keadaan bersih dan bukannya dengan cara yang agak tidak berapa nak betul.



Tiada ulasan: