Selasa, 22 Disember 2015

PERPADUAN MELAYU - CINA MAKIN MENIPIS #scs #smss

Oleh Radzi Mustapha

Sebelum kejadian di Low Yat dan kemudian Kotaraya riak-riak kepada kebolehtahanan "perpaduan" Melayu-Cina semakin menipis. Insiden-insiden kecil boleh menyebabkan tercetusnya pergaduhan.

Anak-anak Melayu semakin nipis telinga dan boleh sahaja turun untuk membantu rakan sebangsa yang "dianiaya". Semangat bertindak bersepadu sudah mula wujud secara kecil-kecilan. Bahayanya mula kelihatan.

Isu di Low Yat dan Kotaraya, kedua-duanya kerana dikatakan sebab ïsu ""menipu". Bangsa Melayu sebenarnya sudah lama tahu tentang "tipu" kaum ini dalam perniagaan. Bidalan Melayu ada menyatakan mengenai kaum ini: "rambut sahaja lurus tetapi ......" Soalannya mengapa sekarang kesedaran itu memuncak-muncak.

Ini tanda-tanda politik perkauman semakin meruncing dan mula menghimpit tahap kesabaran dan perpaduan kaum yang telah diwujud sejak Negara mencapai kemerdekaan pada 1957. Pemimpin-pemimpin kaum yang  berjiwa besar waktu itu berjaya mewujudkan keadaan aman dan sejahtera rakyat keseluruhannya.

Kerapuhan perpaduan kaum semakin jelas menjelang kejayaan  DAP meraih sokongan majoriti kaum Cina dalam PRU12 dan PRU13. Kejayaan DAP ini sekaligus hampir menguburkan parti politik berasaskan kaum Cina yang lain seperti MCA dan Gerakan. 

DAP yang mendakwa sebagai parti berbilang kaum, telah memainkan isu perkauman tegar dan mula mempersoalkan Perlembagaan Negara semata-mata untuk menarik sokongan bukan Melayu. Mereka menidakkan hak yang telah termaktub dalam perlembagaan dan "menggunakan" agen Melayu dalam parti itu menyampaikan hujah-hujah mereka sehinghgakan bukan Melayu bertambah  "ÿakin" dengan "the so call" perjuangan DAP.

Sambungan next posting........insyaAllah.


Tiada ulasan: