Isnin, 19 Oktober 2015

ISU KENAIKAN TOL !!! ADUN TAMAN MEDAN @hanizat SALAHKAN LLM PULA @NohOmar

Semalam Sangkakala masukkan satu artikel tentang ADUN Taman Medan yang membawa beberapa kerat penyokong buat himpunan di plaza tol NPE Taman Medan.

Pada sebelah malamnya pula Sangkakala telah membalas tweet Haniza dengan mengatakan bahawa sebagai pemegang saham dalam konsesi, kerajaan negeri mampu untuk mengekalkan harga tol di negeri Selangor.

Tapi apa yang kelakarnya, Haniza telah menunjukkan bahawa beliau memang tak tau apa apa pasal tol malahan mungkin juga tak tau pasal perniagaan hinggakan Haniza telah membalas tweet Sangkakala dengan mengatakan bahawa kerajaan negeri membantah kenaikan harga tol tetapi pihak Lembaga Lebuh Raya telah mengarahkan agar tol dinaikkan.


Mungkin Haniza Talha tak tau tentang syarikat atau sengaja nak tunjukkan bahawa kenaikan harga tol bukanlah disebabkan oleh pihak syarikat konsesi.

Sangkakala nak bagi tau sikit pada Yang Berhormat ni, perniagaan tersebut adalah milik sebuah syarikat, jika syarikat berkenaan tidak mahu menaikkan harga tol, tidak ada sesiapa yang mampu untuk memaksa mereka malahan pihak LLM sendiri tiada kuasa untuk membuat paksaan.

Sebagai contoh, pihak LLM hanya memantau pihak konsesi dan melakukan rundingan sekiranya ada permintaan untum menaikkan harga tol, dan jika permintaan tersebut mempunyai alasan kukuh dan didesak oleh pihak konsesi maka pihak LLM akan menyediakan rangka kenaikan.

Tapi jika pihak LLM meminta supaya tol dinaikkan dan pihak syarikat pula mengatakan bahawa ianya tidak wajar, maka pihak LLM tidak boleh berbuat apa apa kerana jlan tersebut masih dibawah kelolaan pihak konsesi.

Takkan perkara semudah itu pun Yang Berhormat ni tak tau? Atau perlu disekolahkan semula untuk mengetahui selok belok perniagaan dan kira kira.

Dalam kes kenaikan harga tol dalam bandar di negeri Selangor, kerajaan negeri mempunyai ekuiti berupa saham yang membolehkan mereka meletak seorang ahli lembaga pengarah untuk meninjau perjalanan syarikat konsesi.


Macam mana pulak dengan jawapan Menteri Besar ni? Alasan lagi?

Setiap kenaikan perlu dibentangkan dalam mesyuarat dan ahli lembaga pengarah berkenaan boleh bersuara untuk menidakkan atau membangkang atau membantah kenaika  tersebut demi rakyat.

Tak perlu retorik sangat la Yang Berhormat Haniza, rakyat Selangor bukan bodoh.



Tiada ulasan: