Ahad, 18 September 2016

MELAYU MASIH SABAR WALAU CINA DAP KURANG AJAR ?? MANA MARUAH MELAYU ?? @NajibRazak @TunFaisal #scs14

Mungkin memang sifat Melayu penuh dengan kesabaran kerana menjaga adap sopan agar tidak kelihatan kurang ajar terhadap orang lain tambahan pula yang bukan sebangsa dan seagama.

Tapi apabila kes kematian Tuan Guru Datuk Harun Din beberapa lepas menjadi ejekan daripada pemimpin dan ahli DAP rasanya tak perlu sangat Melayu nak berikan muka.


Cuba lihat gambar diatas, apa yang diperkatakan oleh ahli parlimen DAP ini terhadap arwah?

Mungkin akan ada ayat yang mengatakan bahawa "ADIOS" itu adalah bahasa Spain yang merujuk kepada selamat jalan namun ianya tetap mengguris perasaan.

Kenapa selama ini ramai dikalangan pemimpin DAP yang memberi salam kepada orang Melayu dan tak kurang juga ada yang cuba untuk membaca ayat Al-Quran kononnya ingin menghayati agama Islam serta orang Melayu.

Kenapa dalam kes kematian Allayarham Harun Din perlu pula disebut dalam bahasa Spain?

Yang lebih kelakarnya lagi apabila dalam satu hari tiga kali kenyataan dikeluarkan ekoran dari tweet yang dibuat oleh Jeff Oii.

Kali pertama pertahan, kali kedua akaun twitter kena godam, kali ketiga dah kata tak kena godam tapi itu bahasa Spain.

Nampak atau tidak orang Melayu dengan penghinaan ini? Tidak kira sama ada anda PAS, UMNO, PKR atau apa sahaja parti politik, perkara sebegini perlu dibendung agar maruah Melayu itu tidak tercalar.

Tak payah tengok terlalu jauh, apabila ada kematian bagi orang cina, biasanya mayat akan dibawa keliling kawasan hingga ada masa tertentu akan mengakibatkan kesesakan jalan raya namun orang Melayu masih lagi sabar.

Mungkin kesabaran itu perlu disimpan dalam laci dan kunci elok eloj buat masa sekarang kerana Melayu hari ini perlu bangkit menentang segala macam perkara yang cuba menundukkan muka kita melihat tanah.

Ini negara kita, ini bumi kita, sekali Melayu itu dihina, takkan Melayu lain nak tengok saja.



Tiada ulasan: