Sabtu, 28 Mac 2015

CETAK KAD KAWIN KENA GST ??? BERAPA JUALAN SETAHUN ???

Denyut kehadiran sistem percukaian yang baru makin terasa dan tinggal hanya beberapa hari sahaja lagi maka GST atau Cukai Barangan dan Perkhidmatan dikenakan kepada semua peniaga yang memperolehi pendapatan melebihi RM 500 ribu setahun.

Tapi kita dapat lihat dimasa sekarang, GST seolah olah dipermainkan oleh sesetengah pihak yang cuba menangguk di air yang keruh dengan penggantian sistem percukaian ini.


Sangkakala ternampak iklan penjualan atau tempahan kad perkahwinan seperti diatas dalam facebook dan nampaknya peniaga dalam gambar diatas menunjukkan bahawa kehadiran GST akan menyusahkan rakyat dan itu adalah pandangan peribadi Sangkakala.

Kenapa Sangkakala berperasangka begitu?

Cuba kita lihat, adakah syarikat berkenaan memperolehi pendapatan melebihi daripada RM 500 Ribu setahun?

Kita andaikan mereka mendapat pendapatan melebihi nilai yang diperlukan untuk mendaftar sebagai syarikaylt yang mengenakan GST.

Persoalannya disini, adakah selama ini mereka tidak memasukkan beberapa cukai yang dikenakan dalam harga kad perkahwinan tersebut?

Jika ada, kenapa GST dijadikan sasaran untuk mempromosikan produk mereka dan jika tiada cukai SST dimasukkan selama ini, adalah 6% (GST) menjadi satu masalah berbanding dengan 16% (SST).

Sangkakala lihat ada peniaga yang cuba menjadikan GST sebagai modal untuk menarik pelanggan dan Sangkakala juga merasakan bahawa tindakan seperti ini tidak sepatutnya dilakukan.

Ini akan memburukkan lagi keadaan dimana jika syarikat berkenaan tidak memperolehi pendapatan sehingga melebihi RM 500 ribu setahun, maka GST tidak akan dikenakan kepada mereka dan kenapa pula mereka cuba menakut nakutkan pengguna dengan menggunakan alasan GST??

Sangkakala amat berharap agar tindakan mereka ini yang mengelirukan masyarakat diambil tindakan tegas kerana dalam akta kementerian perdagangan juga rasanya ada termaktub sesuatu yang mengelirukan pengguna.

Jadi kepada pihak yang berkenaan, sila ambil tindakan kepada mana mana syarikat yang menggunakan alasan GST untuk mempromosikan perniagaan mereka kerana rakyat semakin hari semakin keliru oleh kerana tindakan mereka mereka ini yang dilihat amat tidak bertanggungjawab.

Sepatutnya syarikat syarikat ini berusaha membantu kerajaan dalam mempromosikan GST kerana mereka juga akan mendapat manafaat daripada sistem percukaian yang baru inj bagi menggantikan sistem cukai SST.



Tiada ulasan: