Ahad, 30 September 2012

KIKIS BUDAYA MEMINTA - SULTAN TERENGGANU

Budaya meminta dan mentaliti subsidi dalam kalangan rakyat perlu dikikis bagi membentuk sebuah masyarakat yang mempunyai daya saing tinggi, titah Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin.

Baginda bertitah untuk berubah, rakyat perlu berusaha dengan gigih dan jangan berharap kepada bantuan semata-mata.

"Bila dapat bantuan pula manfaatkanlah sepenuhnya dan janganlah disalahguna. Di samping itu, rakyat perlu memupuk budaya berterima kasih kepada kerajaan atas bantuan dan usaha yang dilakukan untuk mereka.

"Beta menghargai usaha kerajaan Beta yang menitikberatkan kebajikan dan keperluan rakyat ke arah melahirkan persekitaran yang lebih sempurna dan memperbaiki taraf hidup mereka," titah Baginda.

Sultan Mizan bertitah pada Istiadat Penghadapan dan Pengurniaan Gelaran dan Bintang-Bintang Darjah Kebesaran negeri di Singgahsana Istana Maziah di Kuala Terengganu, hari ini. Turut hadir Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said.

Seramai 294 orang menerima pingat dan darjah kebesaran sempena ulang tahun ke-50 keputeraan Sultan Mizan termasuk Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Dr Ali Hamsa yang menerima Darjah Seri Setia Sultan Mizan Zainal Abidin Terengganu.

Sultan Mizan bertitah perpaduan merupakan keutamaan tertinggi dalam membentuk negara bangsa yang aman dan harmoni.

"Sejak akhir-akhir ini Beta perhatikan banyak isu-isu yang boleh menggugat keharmonian dan perpaduan rakyat diperkatakan secara meluas oleh pelbagai lapisan masyarakat.

"Adalah menjadi kewajipan semua pihak memelihara dan mengekalkan perpaduan dan kesatuan ummah yang sedia terjalin di negeri ini. Tanpa perpaduan kukuh, adalah sukar untuk rakyat menghadapi cabaran masa ini," titah baginda.

Sultan Mizan turut bertitah usaha strategik perlu dirangka bagi memastikan Terengganu menjadi destinasi pelancongan pilihan utama dan mahukan usaha menarik pelancong dipergiat selaras dengan Tahun Melawat Terengganu tahun depan.

Di samping itu, baginda mahu kerajaan negeri meningkatkan keberkesanan mekanisme perlaksanaan dan tahap teknologi untuk meningkatkan pengeluaran hasil pertanian.

Bernama

Tiada ulasan: