Jumaat, 29 Disember 2017

ANTARA TAMAK DAN EGO TUN MAHATHIR YANG TAK DAPAT DIPISAHKAN (SIRI 3) @NajibRazak @Zahid_Hamidi @TunFaisal

Siri ke tiga ini Sangkakala akan dedahkan lagi tentang apa yang dilakukan oleh Tun Mahathir kepada rakyat Malaysia selama beliai memerintah agar rakyat dan para pengikut Tun Mahathir yang mungkin terlepas pandang selama ni.

Beberapa buah Independent Power Plant atau lebih mudah disebut sebagai IPP telah dibina oleh syarikat swasta dan dua dari pemilik IPP ini adalah Tan Sri Ananda Krishnan dan Tan Sri Lim Goh Tong.


Syarikat syarikat ini kemudiannya menjual tenaga elektrik mereka kepada Tenaga Nasional Berhad dengan harga yang agak tinggi serta kenaikan tarif setiap tahun hingga membuatkan TNB mengalami kerugian setiap tahun serta rakyat menanggung kenaikan tarif elektrik.

Namun begitu, YAB Datuk Seri Najib Razak mempunyai idea lain bagi mengelakkan TNB terua mengalami kerugian dan rakyat menanggung kenaikan tarif elektrik saban tahun dengan menubuhkan sebuah syarikat yang diberi nama 1Malaysia Development Berhad atau 1MDB.

1MDB bertindak membeli beberapa buah IPP milik syarikat syarikat swasta ini hingga Tun Mahathir merasakan bahawa pemilik pemilik IPP ini yang juga merupakan sahabat sahabat beliau tidak lagi boleh menjana kekayaan sealiran dengan aliran arus elektrik yang dibekalkan.

Ini juga sebenarnya menjadi punca kenapa Tun Mahathir menyerang Perdana Menteri dan mengeluarkan fitnah kononnya 1MDB mengalami kerugian dan syarikat tersebut menggunakan wang rakyat sedangkan 1MDB hanya diberi modal permulaan sebanyak RM 1 juta untuk permulaan dan kemudiannya 1MDB membuat pinjaman bagi meneruskan operasi syarikat.

1MDB tidak meminta kerajaan untuk bailout syarikat tersebut sepertimana yang dilakukan oleh Tun Mahathir terhadap Proton seperti mana yang Sangkakala tulis sebelum ini.

Walaupun 1MDB telah menjual kembali IPP milik mereka kepada syarikat lain, namun rakyat Malaysia tidak lagi menanggung kenaikan tarif elektrik sepertimana yang berlaku di zaman Tun Mahathir.

Sebagai contoh, kerajaan dibawah pimpinan YAB Datuk Seri Najib tidak akan menaikkan tarif elektrik dan ianya kekal seperti hari ini sehingga ketahun 2020.


Ini juga membuatkan ego Tun Mahathir tercabar apabila sepanjang beliau menjadi Perdana Menteri, ianya tidak pernah berlaku kepada rakyat Malaysia.


Tiada ulasan: