Sabtu, 2 Januari 2016

DAP JUAL TANAH !! KENAPA RAFIZI DIAM SERIBU BAHASA?? #SCS

Beriya si Rafizi dengan Tony Pua hentam kes 1MDB yang menjual saham Bandar Malaysia sebanyak 24 peratus kepada pelabur sedangkan 76 peratus lagi masih milikan dalam negara yang mana 51 peratus daripadanya adalah milikan kerajaan negeri dan persekutuan.

Rupanya DAP dalam diam tukar milikan tanah kepada syarikat Singapura dengan nilai berbillion ringgit.


Sebuah syarikat dari Singapura mendapat milikan 100% keatas sebidang tanah seluas 20 ekar di Pulau Pinang dengan nilai RM 30 juta kepada Jabil Circuit Singapore yang beribu pejabat di Amerika Syarikat.

Itu pada bulan Mei 2015, pada bulan Julai pula, sekeping tanah berkeluasan 6.8 ekar pula diberikan milikan kepada Temasik dan EDIS iaitu GLC dari Singapura sebanyak 49 peratus dengan nilai RM 11.3 Billion.

Yang 1MDB jual 24 peratus si Rafizi, Tony Pua dan sekutunya kata jual negara. Yang DAP Pulau Pinang jual 100 peratus dan 49 peratus kepada syarikat Singapura tu dikatakan pelaburan?

Untuk makluman, penjualan 24 peratus saham dalam Bandar Malaysia oleh 1MDB kepada syarikat luar adalah salah satu pelan strategi bagi melunaskan pinjaman yang dilakukan dan hingga kini, 1MDB telah memperolehi lebihan dari keuntungan jualan aset sebanyak RM 4 Billion setelah ditolak pinjaman sebanyak RM 42 Billion.

Jadi disini Sangkakala tak nampak dimana masalah 1MDB kerana aset syarikat berkenaan terbukti melebihi hutang dan adalah mustahil bahawa 1MDB boleh jatuh bankrap dengan keadaan seperti itu.



Tiada ulasan: