Rabu, 7 November 2012

ORANG KUAT SUARAM SEMAKIN KETAKUTAN

Empat daripada tujuh aktivis hak asasi yang dipanggil Pendaftar Pertubuhan (ROS), tidak akan memberi kenyataan berhubung siasatan terhadap NGO hak asasi manusia, Suaram.

Ahli Parlimen Batu, Tian Chua; Setiausaha Agung Parti Sosialis Malaysia (PSM), S Arutchelvan dan Pengarah Eksekutif Empower, Maria Chin Abdullah, telahpun berkata bahawa mereka tidak ada kaitan dengan Suaram dan tidak tahu tentang aktivitinya, walaupun mereka menyokongnya.

Peguam Edmund Bon yang mewakili Chua, Maria dan Arutchelvan berkata mereka berpendapat ROS tidak mempunyai bidangkuasa untuk mengeluarkan notis di bawah Seksyen 111, Kanun Tatacara Jenayah.

Mereka dikatakan akan mengeluarkan satu notis undang-undang kepada ROS bagi maksud itu.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua, yang turut hadir, juga mungkin mengabaikan notis itu. Beliau diwakili peguam Gobind Singh Deo.

Individu lain yang telah menerima notis yang sama sehingga ini adalah Presiden Majlis Peguam Malaysia, Lim Chee Wee; Ahli Jawatankuasa Perlembagaan Badan Peguam Malaysia, Syahredzan Johan dan Exco Kerajaan Selangor, Elizabeth Wong.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Tiada ulasan: