Khamis, 11 April 2019

ANWAR IBRAHIM MASIH MENGHARAP JADI PERDANA MENTERI @NajibRazak @Zahid_Hamidi @TunFaisal

20 tahun Anwar Ibrahim menanti saat kemenangan bagi PKR, selepas penggabungan dengan DAP dan PAS pada tahun 2008, maka 5 buah negeri telah jatuh ke tangan pembangkang (PR) pada ketika itu.

Namun pada tahun 2013, kemenangan memihak semula kepada BN di 2 buah negeri, iaitu Perak dan Kedah manakala Selangor dan Pulau Pinang kekal ditangan (PR) selain dari Kelantan yang memang ditadbir oleh PAS selama lebih 20 tahun.

Kemasukkan PPBM yang diketuai oleh Mahathir telah membuatkan gabungan pembangkang kecuali PAS pada ketika itu dipilih untuk menjadi kerajaan pada tahun 2018 dan proses pengampunan Anwar Ibrahim yang menjalani hukuman penjara atas kesalahan meliwat Saiful dijalankan.

Proses pengampunan ini dibuat untuk membolehkan kononnya Anwar bertanding sebagai Ahli Parlimen dan seterusnya menjadi Perdana Menteri menggantikan Mahathir Muhamad.

Sehingga ke hari ini walaupun telah bergelar Ahli Parlimen setelah menang dalam Pilihanraya Kecil Port Dickson, masih belum ada bisikan bahawa Mahathir akan melepaskan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar.

Dalam ceramah Anwar di Pilihanraya Kecil Rantau, Anwar dengan yakin mengatakan bahawa beliau tidak akan melupakan Rantau bila beliau menjadi Perdana Menteri.

Persoalannya bila Mahathir akan melepaskan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar? Adakah proses itu akan berlaku atau Anwar akan menjadi MANTAN BAKAL PERDANA MENTERI jika hayatnya habis tak lama lagi?

Usia Anwar kini dah lebih 70 tahun, kalau Anwar benar benar hendak diangkat sebagai Perdana Menteri, kenapa Mahathir tidak meletakkan Anwar sebagai Timbalan buat sementara waktu?

Ini jelas menunjukkan bahawa Mahathir tidak pernah dan tidak sesekali akan mengangkat Anwar sebagai Perdana Menteri dan Anwar akan menjadi Future Prime Minister paling lama dalam sejarah dunia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan