Khamis, 16 Julai 2015

PASAL APA PEGUAM KES LOW YATT TIBA TIBA MELOMPAT

Kisah di Low Yatt nampaknya tak reda walaupun pergaduhan telah selesai dan kembali tenang setelah beberapa tangkapan di buat oleh pihak polis.

Yang menariknya, kita dapat dengar pelbagai versi cerita dari mulut ke mulut dan begiti juga dalam media sosial.

Tapi bukan itu yang Sangkakala nak sebut, apa yang Sangkakala nak katakan disini ialah tentang seorang peguam yang baik pekerti menawarkan khidmat guaman secara percuma kepada budak yang di tuduh mencuri telefon bimbit di Low Yatt.

Nampaknya peguam ni seolah olah tidak mahu menerima bantuan atau pertolongan dari orang lain dan dengan ayat yang agak pedih, beliau telah memperkatakan sesuatu apabila ternampak poster berkenaan dengan bantuan yang cuba dihulurkan.
 

Ini adalah apa yang dikeluarkan oleh peguam berkenaan dalam laman facebook milik beliau dan pada Sangkakala satu persoalan perlu diungkapkan, adalah peguam ini tau kesahihan cerita sampai nak kata 'TAKDE MARUAH' bagai?

Kalau belum bertanya, jangan buay spekulasi yang bukan bukan, ibarat kata pepatah, "MALU BERTANYA SESAT JALAN".

Tapi Sangkakala yakin bahawa, peguam ni tak bertanya dan nampaknya salah faham telah berlaku disitu apabila pegawai kepada YB Dato' Sri Ismail Sabri menjawab apa yang disebut oleh peguam ni juga melalui laman facebook.



Nampaknya peguam ni tak berapa profesional juga, biasanya apabila orang nak membantu, kita ucapkan terima kasih dan bukan sebaliknya.

Atau adakah mungkin peguam ni nak mileage dan risau jika apa yang diusahakan oleh beliau perlu dikongsi bersama dengan orang lain.

Bagi Sangkakala, sikap ini adalah sikap kebudak budakkan.

Nasihat Sangkakala kepada peguam hebat ni, sebelum kita nak tuduh apa apa, pastikan kita tau kisah sebenar dan jangan penuhkan akal dengan perasaan ego atau cuba nak popularkan diri.

Dan untuk makluman, seperti yang dikatakan oleh pegawai Ismail Sabri bahawa YB Dato Sri Ismail tahu bahawa peguam ini yang menjalankan tugas tugas pembelaan secara sukarela.

Dan untuk pengetahuan tuan peguam ni, YB Dato' Sri Ismail Sabri juga berlatar belakangkan seorang peguam dan tau apa yang perlu serta tidak dalam sistem perundangan.

Ok lah, nak tulis panjang pun tak berapa berguna sebab peguam sorang ni bukan ada apa pun, cuma nak berikan pesanana sekali lagi, siasat dulu secara terperinci dan bukan secara melulu membuat pertuduhan, itu tak adil namanya.



Tiada ulasan: